Badania przeprowadzone w Hongkongu wykazały, że tradycyjne chińskie sztuki walki mogą zredukować agresję u dzieci

Mistrz sztuk walki Li Youfu – główny sędzia turnieju sztuk walki telewizji NTD TV (The Epoch Times)

Mistrz sztuk walki Li Youfu – główny sędzia turnieju sztuk walki telewizji NTD TV (The Epoch Times)

Według badań wykonanych przez naukowców z uniwersytetu w Hongkongu nauczanie dzieci sztuk walki stanowi najlepszy sposób powstrzymania ich przed bójkami.

Najważniejszym elementem badania przeprowadzonego przez City University of Hong Kong (CityU) była cnota wojownika – fundament moralności w tradycyjnych chińskich sztukach walki. Tę cnotę określa się po chińsku jako „wu de”.

Jak opisuje strona internetowa CityU, 315 dzieci, w tym 244 chłopców i 71 dziewczynek z różnych szkół i warstw społecznych w Hongkongu, wzięło udział w badaniu, które miało sprawdzić „wpływ chińskich sztuk walki na małe dzieci” oraz zbadać, czy chińskie sztuki walki mogą służyć jako „sposób na redukcję agresji”.

Badanie pokazało, że u dzieci, które szkoliły się w chińskich sztukach walki oraz poznały etykę z nimi związaną, zaobserwowano znaczące zmniejszenie agresji i zachowań aspołecznych, takich jak znęcanie się czy bicie. Łatwiej także było im się skupić.

Umiejętności kontra etyka

Uczestnicy badania wypełnili ankiety, aby można było ocenić ich obecny poziom agresji, a następnie zostali podzieleni na cztery grupy – każda z nich skupiała się na innej dziedzinie. Jedna tylko na sztukach walki, druga na etyce sztuk walki, trzecia na obu elementach, a czwarta nie skupiała się na niczym szczególnym. Czwarta grupa służyła jako grupa kontrolna.

Szkolenie dotyczące „etyki w sztukach walki” obejmowało oglądanie przez dzieci filmów o sztukach walki, takich jak „Nieustraszony”, „Ip Man 2” i „Kung-fu szał”. Instruktorzy prowadzili także dyskusje i scenariusze z odgrywaniem ról, symulujące konflikty interpersonalne, aby w ten sposób pomóc dzieciom poznać etykę zawartą w filmach. Dzieci uczyły się recytować powiedzenia, takie jak „Ci, którzy nie potrafią walczyć, ostatecznie kończą, walcząc, a ci, którzy potrafią walczyć, nie biją innych”.

Wszystkie grupy, włącznie z grupą kontrolną, wykazały poprawę w zachowaniu, jednak największe różnice dało się zauważyć wśród dzieci, które nauczyły się zarówno umiejętności walki, jak i etyki. Kiedy znajdowały się w sytuacji, w której musiały się bronić, liczba agresywnych reakcji spadła o 40 proc., oraz szansa na zainicjowanie przez nie konfliktu zmalała o 65 proc.

Dzieci z grupy, w której uczono tylko sztuk walki, nie wykazały tak wielkiej poprawy, a u tych, które zapoznano jedynie z etyką, nie zaobserwowano żadnych statystycznie istotnych zmian.

Ogólny poziom agresji: po lewej przed testem, po prawej po teście. Od lewej: umiejętności i etyka, umiejętności, etyka, sprawność (CityU)

Ogólny poziom agresji: po lewej przed testem, po prawej po teście. Od lewej: umiejętności i etyka, umiejętności, etyka, sprawność (CityU)

Cnota wojownika

Lee Ka-hung – adept sztuk walki i pracownik społeczny, twierdzi, że poprzednie badania były ograniczone jedynie do badania wpływu sztuk walki na zdrowie fizyczne. Wierzy on, że badania CityU pomogą w popularyzowaniu tradycyjnych dyscyplin. Spadek przyrostu naturalnego sprawił, że wiele dzieci jest rozpieszczanych przez rodziców. Takie dzieci stają się uparte i bardziej skłonne do użycia siły, aby osiągnąć swój cel.

Według Li Youfu, który jest znanym mistrzem sztuk walki z Pekinu, tradycyjne sztuki walki zakorzenione są w duchowej filozofii Tao (Drogi). Natomiast nowoczesne dyscypliny zapomniały o tym podstawowym elemencie.

„Wielu ludzi, włącznie z nowicjuszami, postrzega chińskie sztuki walki zaledwie jako umiejętność walki wręcz” – powiedział dr Fung, psycholog dziecięcy z CityU i kierownik tego badania – „a przecież esencja tej części naszej spuścizny kulturowej zawiera się w kodzie etycznym”.

Matka 11-letniego Leunga Ho-hei, który ćwiczy sztuki walki już od czterech lat, twierdzi, że do tej dyscypliny przekonał ją nacisk kładziony na moralność. Powiedziała, że wcześniej jej syn impulsywnie rzucał się z pięściami, gdy był zastraszany, a teraz, po tym jak zapisał się na sztuki walki, nauczył się cierpliwości.

Tradycyjny szacunek dla nauczycieli oraz nacisk na cnotę wywarł także pozytywny wpływ na 9-letniego Honga Yi-hei, który zwykł źle traktować swojego młodszego brata. Po tym jak obydwaj zapisali się na sztuki walki, ich mama zauważyła, że Yi-hei zaczął lepiej traktować swojego młodszego brata.

„To oczywiste, że możemy zapobiec temu, by dzieci z agresywnymi skłonnościami wyrosły na agresywnych dorosłych, którzy popełniają akty przemocy” – powiedział dr Fung. „Mamy nadzieję, że po wyciągnięciu wniosków z tego badania, w niedalekiej przyszłości, nauczanie oparte na tradycyjnych chińskich sztukach walki zostanie wprowadzone w szkołach”.

Tekst oryginalny ukazał się w anglojęzycznej edycji „The Epoch Times” dnia 2016-07-28, link do artykułu: https://www.theepochtimes.com/traditional-chinese-martial-arts-can-reduce-aggressiveness-in-children-says-hong-kong-study_2127932.html

Tagi:

Drogi Czytelniku,

od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), w skrócie nazywane RODO.

W myśl tych przepisów, abyśmy mogli nadal dostarczać Ci treści naszego serwisu oraz pracować nad jego rozwojem, np. mierzyć jego zasięg, potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych przez pliki cookies, które podczas przeglądania naszych stron zapisują się na urządzeniu, z którego korzystasz.

Na dole niniejszej informacji znajduje się przycisk, którym możesz potwierdzić swoją zgodę. Twoje dane będą wykorzystywane w celach marketingowych oraz analitycznych. Więcej informacji znajdziesz na naszej stronie O prywatności.

Administratorzy danych i podmioty, którym będziemy powierzać przetwarzanie Twoich danych

Administratorem danych jest Fundacja „Nowa Epoka”, więcej infomacji znajdziesz na naszej stronie O prywatności.
Informacje o podmiotach, którym będziemy powierzać przetwarzanie Twoich danych także znajdziesz na stronie O prywatności.

W jakim celu będziemy przetwarzać dane:

  • analitycznym
  • by lepiej dopasować treści redakcyjne do Twoich zainteresowań
  • by zapobiec (np. poprzez wykrywanie botów) ewentualnym nadużyciom w usługach i zapewnić bezpieczeństwo korzystania z serwisu.

Zgodnie z nowymi przepisami masz prawo w dowolnym momencie wycofać swoją zgodę, żądać usunięcia Twoich danych. Jak to zrobić, opisujemy na stronie O prywatności.

Podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych

Każde przetworzenie Twoich danych osobowych musi mieć oparcie w odpowiednich przepisach. I tak, podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia bezpiecznego i niezakłóconego korzystania z serwisu jest tzw. uzasadniony interes administratora, opisany w art. 6 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE), tzw. RODO. W pozostałych przypadkach przetwarzanie Twoich danych będzie się odbywać na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Jeśli więc zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych przez pliki cookies, które podczas przeglądania naszych stron zapisują się na urządzeniu, z którego korzystasz, kliknij w poniższy przycisk.