Badania przeprowadzone w Hongkongu wykazały, że tradycyjne chińskie sztuki walki mogą zredukować agresję u dzieci

Mistrz sztuk walki Li Youfu – główny sędzia turnieju sztuk walki telewizji NTD TV (The Epoch Times)

Mistrz sztuk walki Li Youfu – główny sędzia turnieju sztuk walki telewizji NTD TV (The Epoch Times)

Według badań wykonanych przez naukowców z uniwersytetu w Hongkongu nauczanie dzieci sztuk walki stanowi najlepszy sposób powstrzymania ich przed bójkami.

Najważniejszym elementem badania przeprowadzonego przez City University of Hong Kong (CityU) była cnota wojownika – fundament moralności w tradycyjnych chińskich sztukach walki. Tę cnotę określa się po chińsku jako „wu de”.

Jak opisuje strona internetowa CityU, 315 dzieci, w tym 244 chłopców i 71 dziewczynek z różnych szkół i warstw społecznych w Hongkongu, wzięło udział w badaniu, które miało sprawdzić „wpływ chińskich sztuk walki na małe dzieci” oraz zbadać, czy chińskie sztuki walki mogą służyć jako „sposób na redukcję agresji”.

Badanie pokazało, że u dzieci, które szkoliły się w chińskich sztukach walki oraz poznały etykę z nimi związaną, zaobserwowano znaczące zmniejszenie agresji i zachowań aspołecznych, takich jak znęcanie się czy bicie. Łatwiej także było im się skupić.

Umiejętności kontra etyka

Uczestnicy badania wypełnili ankiety, aby można było ocenić ich obecny poziom agresji, a następnie zostali podzieleni na cztery grupy – każda z nich skupiała się na innej dziedzinie. Jedna tylko na sztukach walki, druga na etyce sztuk walki, trzecia na obu elementach, a czwarta nie skupiała się na niczym szczególnym. Czwarta grupa służyła jako grupa kontrolna.

Szkolenie dotyczące „etyki w sztukach walki” obejmowało oglądanie przez dzieci filmów o sztukach walki, takich jak „Nieustraszony”, „Ip Man 2” i „Kung-fu szał”. Instruktorzy prowadzili także dyskusje i scenariusze z odgrywaniem ról, symulujące konflikty interpersonalne, aby w ten sposób pomóc dzieciom poznać etykę zawartą w filmach. Dzieci uczyły się recytować powiedzenia, takie jak „Ci, którzy nie potrafią walczyć, ostatecznie kończą, walcząc, a ci, którzy potrafią walczyć, nie biją innych”.

Wszystkie grupy, włącznie z grupą kontrolną, wykazały poprawę w zachowaniu, jednak największe różnice dało się zauważyć wśród dzieci, które nauczyły się zarówno umiejętności walki, jak i etyki. Kiedy znajdowały się w sytuacji, w której musiały się bronić, liczba agresywnych reakcji spadła o 40 proc., oraz szansa na zainicjowanie przez nie konfliktu zmalała o 65 proc.

Dzieci z grupy, w której uczono tylko sztuk walki, nie wykazały tak wielkiej poprawy, a u tych, które zapoznano jedynie z etyką, nie zaobserwowano żadnych statystycznie istotnych zmian.

Ogólny poziom agresji: po lewej przed testem, po prawej po teście. Od lewej: umiejętności i etyka, umiejętności, etyka, sprawność (CityU)

Ogólny poziom agresji: po lewej przed testem, po prawej po teście. Od lewej: umiejętności i etyka, umiejętności, etyka, sprawność (CityU)

Cnota wojownika

Lee Ka-hung – adept sztuk walki i pracownik społeczny, twierdzi, że poprzednie badania były ograniczone jedynie do badania wpływu sztuk walki na zdrowie fizyczne. Wierzy on, że badania CityU pomogą w popularyzowaniu tradycyjnych dyscyplin. Spadek przyrostu naturalnego sprawił, że wiele dzieci jest rozpieszczanych przez rodziców. Takie dzieci stają się uparte i bardziej skłonne do użycia siły, aby osiągnąć swój cel.

Według Li Youfu, który jest znanym mistrzem sztuk walki z Pekinu, tradycyjne sztuki walki zakorzenione są w duchowej filozofii Tao (Drogi). Natomiast nowoczesne dyscypliny zapomniały o tym podstawowym elemencie.

„Wielu ludzi, włącznie z nowicjuszami, postrzega chińskie sztuki walki zaledwie jako umiejętność walki wręcz” – powiedział dr Fung, psycholog dziecięcy z CityU i kierownik tego badania – „a przecież esencja tej części naszej spuścizny kulturowej zawiera się w kodzie etycznym”.

Matka 11-letniego Leunga Ho-hei, który ćwiczy sztuki walki już od czterech lat, twierdzi, że do tej dyscypliny przekonał ją nacisk kładziony na moralność. Powiedziała, że wcześniej jej syn impulsywnie rzucał się z pięściami, gdy był zastraszany, a teraz, po tym jak zapisał się na sztuki walki, nauczył się cierpliwości.

Tradycyjny szacunek dla nauczycieli oraz nacisk na cnotę wywarł także pozytywny wpływ na 9-letniego Honga Yi-hei, który zwykł źle traktować swojego młodszego brata. Po tym jak obydwaj zapisali się na sztuki walki, ich mama zauważyła, że Yi-hei zaczął lepiej traktować swojego młodszego brata.

„To oczywiste, że możemy zapobiec temu, by dzieci z agresywnymi skłonnościami wyrosły na agresywnych dorosłych, którzy popełniają akty przemocy” – powiedział dr Fung. „Mamy nadzieję, że po wyciągnięciu wniosków z tego badania, w niedalekiej przyszłości, nauczanie oparte na tradycyjnych chińskich sztukach walki zostanie wprowadzone w szkołach”.

Tekst oryginalny ukazał się w anglojęzycznej edycji „The Epoch Times” dnia 2016-07-28, link do artykułu: https://www.theepochtimes.com/traditional-chinese-martial-arts-can-reduce-aggressiveness-in-children-says-hong-kong-study_2127932.html

Tagi:

Wykorzystujemy pliki cookies, by dowiedzieć się, w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszej strony internetowej i móc usprawnić korzystanie z niej. Dalsze korzystanie z tej strony internetowej jest jednoznaczne z zaakceptowaniem polityki cookies, aktualnej polityki prywatności i aktualnych warunków użytkowania. Więcej informacji Akceptuję