Legendarne podwaliny chińskiej cywilizacji, cz. 7.: Wielki Yu opanowuje powódź

Wielki Yu, który opanował powódź (SM Yang / The Epoch Times)

Wielki Yu, który opanował powódź (SM Yang / The Epoch Times)

To siódmy z serii artykułów autorstwa zespołu redakcyjnego „The Epoch Times” na temat źródeł cywilizacji chińskiej i tradycyjnych chińskich wierzeń. Seria ta jest poświęcona dziejom Chin i ukazuje wkład kluczowych mitycznych postaci w tworzenie zesłanej przez Niebiosa kultury Państwa Środka. W tym artykule kontynuujemy historię cesarza Yu Wielkiego, bohatera, który ujarzmił Wielki Potop.

Po zakończeniu pracy wzdłuż Rzeki Żółtej Wielki Yu skupił się na południowych Chinach – ziemiach wielkich rzek Huai i Jangcy.

Pomimo tego że miał 30 lat, Yu wciąż nie był żonaty. „Jeśli mam się ożenić, musi pojawić się jakiś pomyślny znak” – powiedział.

W drodze do Huai Yu napotkał lisa z dziewięcioma ogonami o lśniącym białym futrze. „Przychodzę z prowincji Tushan, leżącej na południu, zaraz za górą Tu” –  powiedziało zwierzę. „Tamtejszy król ma dwie bardzo piękne i utalentowane córki o wielkich cnotach. Chciałyby one wyjść za ciebie”.

Yu wahał się, czy zaufać lisowi, ale wtedy zmienił się on w starca z lśniącą brodą. „Przyszedłem do ciebie jako lis z dziewięcioma ogonami, bo mówiłeś, że potrzebujesz pomyślnego znaku, zanim się ożenisz” – powiedział.

Widząc tego mędrca o nieziemskim sposobie bycia i prawym obejściu, Yu ponownie się zastanowił. „Czyż nie jest tak, że dziewięć ogonów lisa odzwierciedla prawą naturę yang i niesie ze sobą królewski splendor?”. Zgodził się na tę propozycję i poślubił córki króla – Nü Jiao i Nü You.

Mimo ożenku Yu nie zapomniał o obowiązkach. Cztery dni po ślubie powrócił do prac przy opanowywaniu powodzi.

 Wielki Yu, wizerunek z czasów dynastii Song, na tle Rzeki Żółtej (Wizerunek Wielkiego Yu: Ma Lin – National Palace Museum, Taipei / domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7102774; Rzeka Żółta: Ma Yuan – Beijing Palace Museum / domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7703050)

Wielki Yu, wizerunek z czasów dynastii Song, na tle Rzeki Żółtej (Wizerunek Wielkiego Yu: Ma Lin – National Palace Museum, Taipei / domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7102774; Rzeka Żółta: Ma Yuan – Beijing Palace Museum / domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7703050)

Yu trzy razy mija rodzinne strony

Znanym symbolem poświęcenia Wielkiego Yu dla pracy oraz swoich ludzi jest historia o tym, jak trzykrotnie przejeżdżał obok własnego domu, nie zatrzymując się nawet na posiłek z żonami i dziećmi.

Podczas pracy nad regulacją dolnego odcinka dorzecza rzeki Huai i przekształcania gór Tu i Jing lokalni mieszkańcy uroczyście i z wdzięcznością podejmowali Yu. Jednakże on pokazywał się u nich tylko na chwilę i zamiast udać się do domu, szybko powracał do prac przeciwpowodziowych przy rzece Huai.

Jego wysiłek przyniósł najlepsze rezultaty i po ustąpieniu wód ponownie nastał okres płodności i dostatku w dolnych rejonach dorzecza rzeki Huai.

Później, kiedy Yu był w drodze do prowincji Yang, mijał bramę do swojego domu i usłyszał płacz dziecka. Nie było jednak czasu do stracenia, więc kontynuował swoją podróż.

Za trzecim razem mieszkaniec z okolic góry Tu powiedział Yu, jak bardzo jego żona Nü Jiao ucieszyła się na wiadomość o jego przejeździe przez rodzinne strony i że będzie czekała z niecierpliwością na jego wizytę. Ale Yu był tak zaabsorbowany obowiązkami, że nie znalazł na to czasu. Żona czekała na niego z dzieckiem przy drodze na dużej skale, obok której przejeżdżał, udając się gdzie indziej.

Tradycja mówi o skale zwanej Wangfu, gdzie Nü Jiao miała oczekiwać na swojego małżonka.

Wielki Yu przybiera postać smoka

Pomiędzy górą Taishi i górą Shaoshi, czyli w rejonach dzisiejszej prowincji Henan, leży strategicznie ważna, wąska przełęcz Huanyuan. Za nią zebrała się ogromna ilość wody i dlatego Wielki Yu postanowił ją obniżyć i poszerzyć.

Po początkowych postępach w pracach napotkano jednak na trudności, bo skała stała się zbyt twarda. Yu wziął wtedy topór oraz bęben i rozkazał swoim podwładnym: „Kiedy będę przebijać się przez tę górę, nikt nie może się do mnie zbliżać ani mi przeszkadzać” – powiedział. „Możecie przyjść, dopiero gdy usłyszycie odgłos bębna”.

Dowiedział się wtedy od podwładnych, że właśnie przyjechały go odwiedzić żony Nü You i Nü Jiao. Było to dla niego zaskoczeniem, tym bardziej że Nü You była w zaawansowanej ciąży. „Poczekajcie na mnie tutaj, przyjdę, kiedy skończę to, co mam zrobić” – powiedział do nich Yu.

W południe rozległy się odgłosy bębna, więc obydwie kobiety ramię w ramię wybrały się, by zobaczyć efekty prac. Jednakże zamiast małżonka ich oczom ukazał się majestatyczny żółty smok rozbijający twardą skałę. Aby wykonać to nadludzkie zadanie, Yu przybrał postać boskiego smoka i całkowicie pochłonięty pracą przypadkowo uderzył w bęben ogonem.

Żony Yu na widok tej niesamowitej sceny w przerażeniu uciekły na dół.

Regulacja rzeki Jangcy

Trzy Przełomy na rzece Jangcy w latach 1990. (Charlie fong – praca własna / domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5295014)

Trzy Przełomy na rzece Jangcy w latach 1990. (Charlie fong – praca własna / domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5295014)

Po zakończonej pracy w regionie Jing i na przełęczy Huanyuan Yu przeniósł się do rozległej prowincji Liang. Obejmowała ona prawie 700 000 mil kw. (ok. 1 812 983 km kw. – przyp. redakcji), głównie dzisiejszej prowincji Syczuan w południowo-wschodnich Chinach. W górnym odcinku płynącej przez ten region rzeki Jangcy znajduje się skomplikowana sieć jej dopływów otoczonych górami.

Chaos spowodowany przez powódź sprawiał, że Yu trudno było dokładnie wytyczyć bieg wód. Kluczowy punkt stanowiły Trzy Przełomy znajdujące się w połowie długości rzeki.

W tamtym czasie rozległe pasma gór Wu rozciągały się przez te okolice, blokując wodom Jangcy drogę na wschód. Twardość skał była ponad możliwości Yu, więc wezwał na pomoc Panią Yun Hua – córkę Królowej Matki Zachodu. Dzięki swym niebiańskim mocom bogini raziła góry grzmotem i błyskawicą, czym osłabiła skałę do stanu, w którym ludzie mogli ją rozkruszyć.

Potem Yu nakazał swoim ludziom udrożnić teren Trzech Przełomów, co pokierowało wody w stronę Oceanu Spokojnego.

Przedostając się przez Trzy Przełomy i płynąc dalej dolnym odcinkiem Jangcy, wody te utworzyły pięć jezior, w tym: Dongting, Poyang, Hongze i Chao. Tak powstał współczesny bieg tej rzeki.

Co interesujące, legendarne działania Wielkiego Yu mogą znajdować geologiczne potwierdzenie. Rzeka Jangcy przecina jeden z Trzech Przełomów – Xiling – wzdłuż głównej osi siodła Huangling, co sugeruje, że kiedyś w miejscu, gdzie obecnie znajdują się trzy Przełomy, rzeczywiście było pasmo górskie.

Inne części cyklu:

Wprowadzenie

cz. 2.: Fu Xi zaprowadza porządek w kosmosie

cz. 3.: Szlachetność cesarza Yao

cz. 4.: Cesarz Yao i Wielki Potop

cz. 5.: Cesarz Shun

cz. 6.: Dojście do władzy Wielkiego Yu

cz. 8.: Panowanie Wielkiego Yu

cz. 9.: Zjednoczenie Chin przez pierwszego cesarza

cz. 10.: Chiny pod rządami pierwszego cesarza

Tekst oryginalny ukazał się w anglojęzycznej edycji „The Epoch Times” dnia 2016-08-14, link do artykułu: https://www.theepochtimes.com/legendary-foundations-of-chinese-civilization-yu-the-great-controls-the-flood_2128395.html

Tagi:

Wykorzystujemy pliki cookies, by dowiedzieć się, w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszej strony internetowej i móc usprawnić korzystanie z niej. Dalsze korzystanie z tej strony internetowej jest jednoznaczne z zaakceptowaniem polityki cookies, aktualnej polityki prywatności i aktualnych warunków użytkowania. Więcej informacji Akceptuję