Legendarne podwaliny chińskiej cywilizacji, cz. 6.: Dojście do władzy Wielkiego Yu

Wielki Yu, wizerunek z czasów dynastii Song, na tle Rzeki Żółtej (Wizerunek Wielkiego Yu: Ma Lin – National Palace Museum, Taipei / domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7102774; Rzeka Żółta: Ma Yuan – Beijing Palace Museum / domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7703050)

Wielki Yu, wizerunek z czasów dynastii Song, na tle Rzeki Żółtej (Wizerunek Wielkiego Yu: Ma Lin – National Palace Museum, Taipei / domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7102774; Rzeka Żółta: Ma Yuan – Beijing Palace Museum / domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7703050)

To szósty z serii artykułów autorstwa zespołu redakcyjnego „The Epoch Times” na temat źródeł cywilizacji chińskiej i tradycyjnych chińskich wierzeń. Seria ta jest poświęcona dziejom Chin i ukazuje wkład kluczowych mitycznych postaci w tworzenie zesłanej przez Niebiosa kultury Państwa Środka. W tym artykule przedstawiamy sylwetkę cesarza Yu, bohatera, który ujarzmił Wielki Potop.

W czasie gdy Wielka Powódź wciąż powodowała zniszczenia, a cesarz Yao przygotowywał Shuna do objęcia tronu, pojawiła się nowa postać – Wielki Yu.

Zaszczytne tytuły i przydomki są dosyć powszechne wśród chińskich władców, ale Yu jest jednym z niewielu, których nazwano Wielkim. Na ten tytuł zasłużył sobie, nie tylko pokonując dławiący cały kraj niszczycielski potop, lecz także tym, że ustanowił pierwszą dziedziczną dynastię – Xia.

Gun, ojciec Yu, był zdolnym budowniczym i to jemu cesarz Yao najpierw powierzył zadanie opanowania potopu, jednak praca się nie układała. Gun był zaborczy, niesubordynowany i uparty.

Uznał on, że najlepszą metodą poradzenia sobie z żywiołem będzie odgradzanie wody za pomocą systemu tam i wałów przeciwpowodziowych. Okazało się to jednak nieskuteczne. Ciągłe podnoszenie się poziomu wód powodowało ponowne niszczenie wałów, a ludność ginęła masowo.

Spiętrzone wody rzeki Jangcy w Chinach (fighter_lok / Pixabay)

Spiętrzone wody rzeki Jangcy w Chinach (fighter_lok / Pixabay)

W jednym z rozdziałów starożytnej Księgi dokumentów napisano, że Gun, nie dając ujścia wodzie, naruszył w ten sposób porządek Pięciu Żywiołów, co spowodowało jego porażkę i sprowadziło na niego karę. Natomiast Księga gór i mórz mówi, że Gun ukradł Niebiańskiemu Cesarzowi xi rang – glebę o cudownej właściwości samoistnego pęcznienia. Miał on zamiar użyć xi rang jako ostatecznego środka przeciwko powodzi, co spowodowało gniew niebiańskiego monarchy. Z tego powodu Niebiański Cesarz zniszczył całą pracę Guna i zesłał jeszcze większe katastrofy. Za swoją porażkę Gun został przez cesarza Shuna, następcę Yao, zesłany na Górę Yu.

Tam zmierzył się z bogiem ognia Zhu Rongiem, wysłanym przez Niebiosa, żeby zabić Guna. Pokonany Gun rzucił się w otchłań wody. W Księdze gór i mórz napisane jest, że jego odnalezione ciało nie uległo rozkładowi przez trzy lata, a potem zamieniło się w żółtego smoka.

Pomimo nieudanych działań ojca, Yu, znany także jako Wen Ming, zyskał przychylność Shuna, który polecił go cesarzowi jako kandydata zdolnego zmierzyć się z Wielkim Potopem.

Wielki Yu według wizerunku z czasów dynastii Han (Shibo77 – File:大禹治水圖.jpg / domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=16274165)

Wielki Yu według wizerunku z czasów dynastii Han (Shibo77 – File:大禹治水圖.jpg / domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=16274165)

Boska misja

Według legend Gun i Yu byli jednymi z potomków Żółtego Cesarza. Yu we wczesnej młodości przypatrywał się swojemu ojcu zajętemu opanowywaniem powodzi i wiele się od niego nauczył. Miał 10 lat, gdy Gun podjął się tego zadania.

Kilka dziesięcioleci wcześniej Królowa Matka Zachodu z gór Kunlun uprzedziła cesarza Yao o zbliżającym się potopie i o tym, jak został on zaaranżowany przez bogów. Wspomniała także, że Niebiosa wyślą wybrańca, który będzie potrafił go okiełznać.

Yu za młodych lat spotkał starego pustelnika, który powiedział mu, że pokonanie katastrofy będzie nadludzkim zadaniem możliwym do wykonania jedynie z boską pomocą. Od pustelnika nauczył się zasad topografii i tego, jak współpracować z żywiołem wody zamiast mu się przeciwstawiać.

Gdy umarła jego matka, inny nauczyciel przekazał mu, czym są cnoty i moralność. Yu później dołączył do swojego ojca przy pracy.

Metody, jakich używał Yu, różniły się od sposobów Guna. Obserwując ojca, zauważył, że wały przeciwpowodziowe nie były w stanie korygować biegu wód. Konieczne byłoby przebicie się przez góry i wykopanie kanałów, by poprowadzić wodę do morza.

Podczas podróży Yu spotkał kilku bogów gór, którzy wspierali go podczas wędrówki. Wiosenne i jesienne kroniki Wu i Yue wspominają, że odnalazł on czerwone i zielone nefrytowe tablice oraz 12 ksiąg zawierających nie tylko szczegółowe informacje na temat naturalnego ukształtowania terytorium Chin, lecz także ich gruntową topografię.

Yun Hua, córka Królowej Matki Zachodu z gór Kunlun, wezwała Yu do siebie, aby przekazać mu dwa święte pisma. Mógł je zastosować do przywoływania ziemskich i niebiańskich bóstw oraz dla ochrony przed dzikimi zwierzętami. Yun Hua wysłała także na wszelki wypadek siedmiu niebiańskich generałów, aby strzegli Yu.

Królowa Matka Zachodu (jap.‘Seiobo’). Obraz na jedwabiu z ok. 1705 r., Japonia, epoka Edo (Ogata Kōrin – Kimbell Art Museum / domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7103227)

Królowa Matka Zachodu (jap.‘Seiobo’). Obraz na jedwabiu z ok. 1705 r., Japonia, epoka Edo (Ogata Kōrin – Kimbell Art Museum / domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7103227)

Cesarz Yao był zadowolony na wieść o tym, jakie cuda spotykały Yu w trakcie przemierzana kraju. Był przekonany, że przepowiednia usłyszana od Królowej Matki Zachodu się sprawdza.

Yao wysłał swojego ministra Gao Yao z rozkazem okazywania posłuszeństwa Yu przy całym przedsięwzięciu. Zmobilizowano dziesiątki tysięcy ludzi, wszyscy urzędnicy zostali oddani pod jego władzę.

Yu stworzył dla tego kolosalnego przedsięwzięcia harmonogram prac mający sześć etapów. Miało to łącznie trwać 10 lat. Dodatkowo trzeba było przeznaczyć o wiele więcej czasu, by zbudować ogromny system irygacyjny ze zbiornikami, mający służyć następnym pokoleniom.

Poskromienie Rzeki Żółtej

Yu skupił się najpierw na poskramianiu nieokiełznanej Rzeki Żółtej, począwszy od regionu Ji – dzisiejszych prowincji Shanxi oraz Henan. Podczas prac ze wschodniego morza przybyły dwa wielkie morskie potwory, aby utrudniać to zadanie. Wtedy Yu przywołał Yu Guo, boga wschodniego morza, by okiełznać intruzów.

Po wielkich trudach i z pomocą boga Yu i jego ludzie byli w stanie pozbyć się wody z regionu Ji i zmienić jej bieg tak, aby płynęła Żółtą Rzeką na wschód do oceanu.

Jak mówią starożytne teksty, przy jej regulacji pracował także Żółty Smok, czyli Huang Long, który ogonem wytyczał bieg wód, oraz Hrabia Rzeki, czyli Ho Po.

W tym czasie siedmiu niebiańskich generałów wysłanych przez Yun Hua pokonało pod wodzą Wang Juna siedmiu krnąbrnych nieśmiertelnych, którzy siali postrach wśród ludności podczas panującego w czasie potopu chaosu. Po tym zwycięstwie generałowie dołączyli do Yu, by służyć pomocą przy poskramianiu wód.

Na górze Wangwu Wang Jun pokazał Yu księgę przechowywaną w grocie w kamiennej skrzyni. Ci, którzy zdołaliby podążać ścieżką kultywacji w niej opisaną, mogli podwyższyć swój poziom, wznieść się i zostać bogami, jak wyjaśnił Wang Jun.

Przebicie się przez Smocze Wrota

Góra Longmen, znana też jako Góra Smoczych Wrót, była głównym punktem blokującym wody wzdłuż rozlanej Żółtej Rzeki. Chociaż woda gromadziła się za Górą Luliang, Yu znalazł małą przestrzeń, którą mógł wykorzystać.

W dziele zatytułowanym Księga wód – komentarz napisano, że Yu powiększył otwór w górze aż do momentu, gdy był całkowicie drożny. Góra Longmen została potraktowana w podobny sposób i dzięki temu skierowano wodę w odpowiednim kierunku.

Przesmyk ten został nazwany Yumen, czyli Wrota Yu.

Istnieje dawne ludowe powiedzenie związane z Longmen i dotyczy miejscowego rzecznego karpia. Mówi się, że jeśli takiemu karpiowi uda się dotrzeć do wysokich progów w Longmen i przeskoczyć przez te wrota, może się on zamienić w smoka.

Praca Yu w regionie Rzeki Żółtej przyczyniła się do przekierowania nadmiaru wody do oceanu. Cieśniny i kanały, które utworzył, zmieniły dorzecze z terenów naturalnych klęsk żywiołowych w dobrze nawodnione obszary będące kolebką chińskiej cywilizacji.

Inne części cyklu:

Wprowadzenie

cz. 2.: Fu Xi zaprowadza porządek w kosmosie

cz. 3.: Szlachetność cesarza Yao

cz. 4.: Cesarz Yao i Wielki Potop

cz. 5.: Cesarz Shun

cz. 7.: Wielki Yu opanowuje powódź

cz. 8.: Panowanie Wielkiego Yu

cz. 9.: Zjednoczenie Chin przez pierwszego cesarza

cz. 10.: Chiny pod rządami pierwszego cesarza

Tekst oryginalny ukazał się w anglojęzycznej edycji „The Epoch Times” dnia 2016-07-25, link do artykułu: https://www.theepochtimes.com/legendary-foundations-of-chinese-civilization-the-rise-of-yu-the-great_2122932.html

Tagi:

Wykorzystujemy pliki cookies, by dowiedzieć się, w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszej strony internetowej i móc usprawnić korzystanie z niej. Dalsze korzystanie z tej strony internetowej jest jednoznaczne z zaakceptowaniem polityki cookies, aktualnej polityki prywatności i aktualnych warunków użytkowania. Więcej informacji Akceptuję