Śpiew pomaga zdrowieć osobom po udarze i odciąża ich opiekunów

Według badań przeprowadzonych przez zespół z Helsinek grupowe zajęcia rehabilitacyjne wykorzystujące śpiew mogą wspierać przywracanie zdolności językowych oraz zwiększać aktywność społeczną pacjentów. Zdjęcie ilustracyjne (<a href="https://unsplash.com/@davidbeale?utm_source=unsplash&amp;utm_medium=referral&amp;utm_content=creditCopyText">David Beale</a> / <a href="https://unsplash.com/photos/gOsGgt4olNs?utm_source=unsplash&amp;utm_medium=referral&amp;utm_content=creditCopyText">Unsplash</a>)

Według badań przeprowadzonych przez zespół z Helsinek grupowe zajęcia rehabilitacyjne wykorzystujące śpiew mogą wspierać przywracanie zdolności językowych oraz zwiększać aktywność społeczną pacjentów. Zdjęcie ilustracyjne (David Beale / Unsplash)

W przywracaniu mowy i poprawie stanu psychicznego osób po udarze pomaga śpiew i dzieje się tak nawet po dłuższym czasie od wystąpienia udaru. Zajęcia rehabilitacyjne wykorzystujące śpiew zwiększają też aktywność społeczną pacjentów – wskazują naukowcy.

Jak przypominają specjaliści z Uniwersytetu w Helsinkach, ok. 40 proc. osób po udarze cierpi na afazję, czyli ma trudności z rozumieniem mowy i pisma oraz trudności w ich używaniu. U połowy dotkniętych chorobą pogorszenie tych funkcji utrzymuje się jeszcze co najmniej rok i prowadzi do znacznego pogorszenia jakości życia, w tym często do społecznej izolacji.

Według badań przeprowadzonych przez zespół z Helsinek grupowe zajęcia rehabilitacyjne wykorzystujące śpiew mogą wspierać przywracanie zdolności językowych oraz zwiększać aktywność społeczną pacjentów. Tego typu zajęcia okazują się skuteczne nawet w chronicznej fazie zaburzenia – po dłuższym czasie od wystąpienia udaru.

W badaniu przeprowadzonym przez specjalistów z Uniwersytetu w Helsinkach uczestniczyli również opiekunowie chorych. Zdjęcie ilustracyjne (<a href="https://pixabay.com/pl/users/sabinevanerp-2145163/?utm_source=link-attribution&amp;utm_medium=referral&amp;utm_campaign=image&amp;utm_content=2906458">Sabine van Erp</a> / <a href="https://pixabay.com/pl/?utm_source=link-attribution&amp;utm_medium=referral&amp;utm_campaign=image&amp;utm_content=2906458">Pixabay</a>)

W badaniu przeprowadzonym przez specjalistów z Uniwersytetu w Helsinkach uczestniczyli również opiekunowie chorych. Zdjęcie ilustracyjne (Sabine van Erp / Pixabay)

Naukowcy twierdzą, że znacząco zmniejsza się także obciążenie, którego doświadczają bliscy chorego. „Nasze badanie jest pierwszym, w którym w rehabilitacji uczestniczyli opiekunowie i oceniano ich psychiczną kondycję” – relacjonuje dr Sini-Tuuli Siponkoski, autorka publikacji, która ukazała się w piśmie „Brain Communications”.

Odkrycie opiera się na wcześniejszych badaniach, które wskazywały, że zdolność śpiewu można odzyskać nawet przy poważnej afazji. Ale wykorzystanie go przy rehabilitacji w afazji nie było dokładnie sprawdzone.

„W naszym badaniu wykorzystaliśmy różnorodne elementy śpiewu, takie jak śpiewanie w chórze, terapię opartą na melodyjnej intonacji czy trening śpiewu z użyciem tabletów” – opowiada Anni Pitkäniemi, współautorka pracy.

Przykładowo we wspomnianej terapii z melodyjną intonacją stopniowo przechodzi się do mowy, zaczynając od melodii, rytmu i śpiewu.

Według badaczy grupowe zajęcia wykorzystujące śpiew powinny być stosowane w medycznych placówkach jako część rehabilitacji w przypadkach afazji. „Oprócz trenowania mowy, grupowa rehabilitacja zapewnia pacjentom oraz ich rodzinom doskonałą okazję do uzyskania wsparcia od innych osób” – podkreśla dr Siponkoski.

Więcej informacji jest dostępnych na stronach: University of Helsinki; „Brain Communications”; Music, Ageing and Rehabilitation Team, UoH.

Na podstawie relacji Marka Matacza, PAP.

Tagi:

Wykorzystujemy pliki cookies, by dowiedzieć się, w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszej strony internetowej i móc usprawnić korzystanie z niej. Dalsze korzystanie z tej strony internetowej jest jednoznaczne z zaakceptowaniem polityki cookies, aktualnej polityki prywatności i aktualnych warunków użytkowania. Więcej informacji Akceptuję