Przefrunąć korek uliczny. Marzenie kierowców się spełnia

Liberty Pioneer ma zainicjować erę latających samochodów. Na zdjęciu lot nad mostem Golden Gate w San Francisco (Za zgodą PAL-V International B.V. / Flickr)

Liberty Pioneer ma zainicjować erę latających samochodów. Na zdjęciu lot nad mostem Golden Gate w San Francisco (Za zgodą PAL-V International B.V. / Flickr)

Kto nie pragnął, stojąc w gigantycznym korku, unieść się w górę i ominąć sznur zablokowanych aut? Tak, to już nie sen ani bajka, wkrótce na drogach pojawią się samochody, które potrafią latać. PAL-V Liberty to pierwsze produkowane komercyjnie auto, stworzone przez holenderską firmę PAL-V, które nie tylko jeździ, ale także w ciągu zaledwie 5 min przeobraża się w pojazd poruszający się w powietrzu. A przy tym model ten otrzymał pozwolenie na udział w ruchu po drogach publicznych.

Początek ery latających samochodów

Z pewnością wiele osób chciałoby zapisać się w historii jako jeden z pierwszych kierowców – pilotów. Do zrealizowania marzenia potrzebne jest 499 000 euro, licząc bez podatków. W cenie uwzględnione są m.in. niektóre sesje pilotażu i indywidualne opcje.

Jak czytamy na stronie firmy, model PAL-V Liberty Pioneer pojawi się w wersji limitowanej 90 egzemplarzy. W tej chwili cała edycja została już zamówiona. Ponad połowa latających samochodów zostanie na europejskim kontynencie. Auta trafią do swych właścicieli w przeciągu najbliższych dwóch lat.

Liberty Pioneer ma zainicjować erę latających samochodów. Holendrzy informują, że po dostarczeniu modeli Pioneer Edition, zamierzają wypuścić na rynek modele PAL-V Liberty Sports.

Aby pojazd mógł legalnie poruszać się po publicznych drogach, skonstruowany 9 lat temu prototyp latającego samochodu był dostosowywany technologicznie do wszystkich kryteriów obowiązujących w ruchu lądowym i powietrznym.

Raz na ziemi, raz w powietrzu

Żyrokopter Liberty, który jest zdolny wzbić się na wysokość 3500 m, ma podwójny układ napędowy, składający się z silnika do jazdy i silnika do latania. Na trasie lądowej zużywa 7,6 l benzyny na 100 km i może rozwinąć prędkość maksymalnie do 160 km/h. Lecąc, potrafi osiągnąć prędkość do ok. 180 km/h i spala ok. 26 l/h, co umożliwia pokonanie ok. 500 km, zaś na ziemi ok. 1300 km.

Przedstawiciele firmy zapewniają, że latające auto będzie cichsze niż helikopter i jako najbardziej kompaktowy samochód latający będzie go łatwo zaparkować. Co więcej, aby wzbić się w powietrze nie potrzebuje on ogromnych powierzchni, wystarczy ok. 200 m wolnej od przeszkód drogi, zaś wylądować można już na 30 metrach.

Prototyp pojazdu powstał w 2009 r., od tego czasu maszyna była udoskonalana, by sprostać prawu zarówno o ruchu lądowym, jak i powietrznym. Na zdjęciu lądowanie PAL-V ONE, 2012 r. (By PAL-V Europe NV – www.PAL-V.com, CC BY-SA 3.0 nl / Wikimedia, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=38353211)

Prototyp pojazdu powstał w 2009 r., od tego czasu maszyna była udoskonalana, by sprostać prawu zarówno o ruchu lądowym, jak i powietrznym. Na zdjęciu lądowanie PAL-V ONE, 2012 r. (By PAL-V Europe NV – www.PAL-V.com, CC BY-SA 3.0 nl / Wikimedia, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=38353211)

Producenci przekonują, że hybryda jest doskonałym sposobem na podróżowanie, gdyż warunki atmosferyczne nie są w stanie zatrzymać nas w żadnym miejscu. Jeśli nie możemy lecieć, jedziemy, i odwrotnie.

Z danych technicznych wynika, że przekonwertowanie pojazdu z trybu jazdy na latanie zajmuje ok. 5-10 min. Automatycznie rozkłada się tylko maszt wirnika, pozostałe czynności musi wykonać kierujący autem.

Jak w każdym pojeździe powietrznym musimy pamiętać o limicie ciężaru, jaki może unieść maszyna podczas lotu. Dlatego jeśli jedziemy z pasażerem i zatankujemy do pełna, nasz bagaż nie może przekroczyć 20 kg.

Jakie uprawnienia są potrzebne, by rozpocząć podniebny off-road?

Kierowcą i pilotem w jednym latającego auta może stać się każdy, kto po pierwsze – ma prawo jazdy, po drugie – zda egzamin licencyjny na latanie żyrokopterem. W tym celu konieczne jest odbycie 35 lotów szkoleniowych.

PAL-V Liberty będzie można zobaczyć w dniach 8-18 marca na Geneva International Motor Show, corocznej wystawie motoryzacyjnej.

Źródła: pal-v.com, autocar.co.uk, Dobre Wiadomości.

Tekst oryginalny link do artykułu: Dobre Wiadomości

Tagi:

Drogi Czytelniku,

od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), w skrócie nazywane RODO.

W myśl tych przepisów, abyśmy mogli nadal dostarczać Ci treści naszego serwisu oraz pracować nad jego rozwojem, np. mierzyć jego zasięg, potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych przez pliki cookies, które podczas przeglądania naszych stron zapisują się na urządzeniu, z którego korzystasz.

Na dole niniejszej informacji znajduje się przycisk, którym możesz potwierdzić swoją zgodę. Twoje dane będą wykorzystywane w celach marketingowych oraz analitycznych. Więcej informacji znajdziesz na naszej stronie O prywatności.

Administratorzy danych i podmioty, którym będziemy powierzać przetwarzanie Twoich danych

Administratorem danych jest Fundacja „Nowa Epoka”, więcej infomacji znajdziesz na naszej stronie O prywatności.
Informacje o podmiotach, którym będziemy powierzać przetwarzanie Twoich danych także znajdziesz na stronie O prywatności.

W jakim celu będziemy przetwarzać dane:

  • analitycznym
  • by lepiej dopasować treści redakcyjne do Twoich zainteresowań
  • by zapobiec (np. poprzez wykrywanie botów) ewentualnym nadużyciom w usługach i zapewnić bezpieczeństwo korzystania z serwisu.

Zgodnie z nowymi przepisami masz prawo w dowolnym momencie wycofać swoją zgodę, żądać usunięcia Twoich danych. Jak to zrobić, opisujemy na stronie O prywatności.

Podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych

Każde przetworzenie Twoich danych osobowych musi mieć oparcie w odpowiednich przepisach. I tak, podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia bezpiecznego i niezakłóconego korzystania z serwisu jest tzw. uzasadniony interes administratora, opisany w art. 6 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE), tzw. RODO. W pozostałych przypadkach przetwarzanie Twoich danych będzie się odbywać na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Jeśli więc zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych przez pliki cookies, które podczas przeglądania naszych stron zapisują się na urządzeniu, z którego korzystasz, kliknij w poniższy przycisk.