Konsultanci infolinii NFZ instruują, gdzie uzyskać teleporadę, czyli konsultację lekarską bez wychodzenia z domu

Pod numerem 800 190 590 konsultanci bezpłatnej infolinii NFZ, działającej 24 h, 7 dni w tygodniu, przekazują pacjentom kontakty do placówek podstawowej opieki zdrowotnej, które udzielają porad medycznych przez telefon. Zdjęcie ilustracyjne (<a href="https://unsplash.com/@nci?utm_source=unsplash&amp;utm_medium=referral&amp;utm_content=creditCopyText">National Cancer Institute</a> / <a href="https://unsplash.com/?utm_source=unsplash&amp;utm_medium=referral&amp;utm_content=creditCopyText">Unsplash</a>)

Pod numerem 800 190 590 konsultanci bezpłatnej infolinii NFZ, działającej 24 h, 7 dni w tygodniu, przekazują pacjentom kontakty do placówek podstawowej opieki zdrowotnej, które udzielają porad medycznych przez telefon. Zdjęcie ilustracyjne (National Cancer Institute / Unsplash)

Z powodu wzmożonej aktywności wirusów konsultanci bezpłatnej infolinii NFZ, działającej całą dobę, siedem dni w tygodniu pod numerem 800 190 590, przekazują pacjentom kontakty do placówek podstawowej opieki zdrowotnej udzielających teleporad medycznych.

Ministerstwo Zdrowia podkreśla, że osoby cierpiące na choroby przewlekłe i regularnie zażywające te same leki, nie muszą osobiście udawać się do lekarza po receptę na kontynuowanie leczenia. Dzięki wprowadzeniu e-recepty lekarz po konsultacji, np. telefonicznej czy online, może wystawić zdalnie e-receptę, którą pacjent odbierze na telefonie (SMS) albo komputerze (e-mail).

Pacjenci, którzy do tej pory nie korzystali z tej postaci e-recepty, muszą aktywować powiadomienia na swoim Internetowym Koncie Pacjenta (IKP) dostępnym pod adresem pacjent.gov.pl. W tym celu należy wejść w zakładkę: Moje konto/Edytuj dane i wpisać numer telefonu lub adres e-mail. Na Internetowym Koncie Pacjenta znajduje się informacja nie tylko o e-recepcie, lecz także nazwa leku, sposób jego dawkowania oraz wysokość refundacji.

„E-recepta to wygodne rozwiązanie, jednak szczególnie może się sprawdzić w okresach zwiększonej zachorowalności na infekcje, zarówno na te stale występujące, jak i nowe, szybko rozprzestrzeniające się. Choroby wirusowe, szczególnie te przenoszone drogą kropelkową, do szerzenia się potrzebują dość bliskiego kontaktu człowieka chorego ze zdrowym. Do tej pory taki kontakt następował w rejestracji, w poczekalni, w gabinecie i w aptece. Rozwiązania e-zdrowia umożliwiają ograniczenie tego kontaktu, dzięki czemu możemy zatrzymać transmisję wirusa” – mówi wiceprezes Porozumienia Zielonogórskiego lek. Tomasz Zieliński.

„Pacjent może zarejestrować się elektronicznie, uzyskać e-receptę przez telefon, a do apteki zamiast osoby chorej może iść zdrowy domownik. Chory, zostając w domu, nie zaraża innych, a zdrowy domownik, który poszedł do apteki, nie jest narażony na kontakt z wirusem od innego chorego, jeśli w imieniu innych chorych również pojawi się zdrowy domownik” – dodał.

Ministerstwo Zdrowia akcentuje, że wszyscy pacjenci, nie tylko ci przewlekle chorzy, mogą skorzystać także z konsultacji z lekarzem rodzinnym przez telefon, online lub za pomocą innych środków łączności i tym samym ograniczyć konieczność wychodzenia z domu.

W Polsce potwierdzono dotychczas sześć przypadków koronawirusa SARS-CoV-2, który wywołuje chorobę COVID-19. W lutym zanotowano 820 tys. przypadków zachorowań i podejrzeń zachorowań na grypę, a z powodu tej choroby w ciągu tego miesiąca zmarły 23 osoby.

Prezes NFZ Adam Niedzielski podał na Twitterze, że na infolinii Funduszu „można uzyskać numer do POZ, pod którym będzie realizowana teleporada – łącznie ze zdalnie wystawianym zwolnieniem”. „Dziękuję lekarzom rodzinnym za współpracę przy tworzeniu bazy numerów. Działamy razem!” – podkreślił.

Dzięki teleporadzie medycznej można otrzymać: zalecenia, e-zwolnienie, e-receptę, a także – jeśli będzie taka potrzeba – sugestię bezpośredniej wizyty w placówce lub kontaktu ze stacją sanitarno-epidemiologiczną.

Teleporady medyczne – jak podkreślają NFZ i MZ – ograniczają ryzyko rozprzestrzeniania się koronawirusa; ułatwiają izolację osób, które mogą zarażać wirusem innych; rozwiewają obawy, jeśli sytuacja jest niegroźna, oraz skrócą czas oczekiwania na wizyty u lekarzy.

Teleporadę lekarską wprowadziło rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, które obowiązuje od 5 listopada 2019 roku. Zgodnie z jego zapisami możliwa jest pomoc lekarska lub pielęgniarska na odległość za pomocą systemów teleinformatycznych lub łączności. Ostateczną decyzję, czy konieczna będzie wizyta w gabinecie, czy wystarczy konsultacja telefoniczna, podejmuje lekarz po rozmowie z pacjentem.

Źródło: PAP.

Tagi:

Wykorzystujemy pliki cookies, by dowiedzieć się, w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszej strony internetowej i móc usprawnić korzystanie z niej. Dalsze korzystanie z tej strony internetowej jest jednoznaczne z zaakceptowaniem polityki cookies, aktualnej polityki prywatności i aktualnych warunków użytkowania. Więcej informacji Akceptuję