Telefoniczna Informacja Pacjenta: Czynna całą dobę, siedem dni w tygodniu

Minister zdrowia Łukasz Szumowski podczas konferencji prasowej w Ministerstwie Zdrowia w Warszawie, 17.09.2019 r. (Tomasz Gzell / PAP)

Minister zdrowia Łukasz Szumowski podczas konferencji prasowej w Ministerstwie Zdrowia w Warszawie, 17.09.2019 r. (Tomasz Gzell / PAP)

Pod numerem 800 190 590 przez 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu konsultanci Telefonicznej Informacji Pacjenta (TIP) udzielają informacji m.in. o najkrótszych terminach leczenia i miejscach, gdzie można znaleźć pomoc – podał we wtorek minister zdrowia Łukasz Szumowski.

Infolinia (TIP), która funkcjonuje od 13 listopada 2018 roku, jak wskazał szef Ministerstwa Zdrowia na konferencji w Warszawie, obsługuje pacjentów z całej Polski. Od 1 września działa już całodobowo. Pacjenci, dzwoniąc pod numer 800 190 590 mogą uzyskać m.in. informacje, gdzie znajduje się najbliższy szpital, gdzie najszybciej otrzymają pomoc medyczną, również w nocy i dni świąteczne.

„Pacjent, kontaktując się (z infolinią – przyp. PAP), może dowiedzieć się, gdzie pójść do lekarza, gdzie jest najszybszy termin diagnostyki i terapii oraz np. gdzie w ich okolicy znajduje się dana placówka. […] To zmiana całkowicie fundamentalna dla pacjentów. Dawniej pacjent, który chciał się dowiedzieć o kolejkach lub gdzie znajduje się dana placówka, musiał nawigować po stronach internetowych. Nie zawsze było to łatwe. […] Teraz pacjent uzyskał sprawny dostęp do tego, gdzie może być szybko i sprawnie wyleczony” – zapewnił minister w czasie konferencji.

Dzięki infolinii pacjenci uzyskali także dostęp do informacji o prawach im przysługujących w ramach ubezpieczenia, o formalnościach, jakie muszą dopełnić, by ubiegać się o pobyt w sanatorium, o dostępności w aptekach konkretnych leków i o sposobie zgłaszania naruszenia praw pacjenta. Wszystkie informacje dostępne są w języku migowym i po angielsku.

Poszukiwanie „szybszych terminów leczenia”

Ważną kwestią jest też wsparcie konsultantów w poszukiwaniu placówek z najszybszą dostępnością do wybranego świadczenia.

„Najważniejszą wartością jest pomoc w poszukiwaniu szybszych terminów leczenia” – zaznaczył w czasie konferencji p.o. prezes Narodowego Funduszu Zdrowia Adam Niedzielski.

Niedzielski podkreślił, że po dwóch tygodniach działania infolinii przez całą dobę średni czas czekania na połączenie skrócił się średnio do 11 sekund. Praktycznie wszystkie połączenia są też obsługiwane.

„Połączenie jest odbierane praktycznie od ręki. W poprzednim systemie czas oczekiwania na połącznie wynosił średnio 10-15 minut, co irytowało pacjentów. W tej chwili też funkcjonujemy na poziomie 95-96 proc. odbieralności połączeń, podczas gdy zanim zorganizowaliśmy to w całodobowej formule, ten procent wynosił 60 proc.” – powiedział Niedzielski.

W ostatnich dwóch tygodniach konsultacji odebrali ponad 33 tys. połączeń. Infolinię obsługuje 60 konsultantów. Docelowo, jak zapowiada MZ i NFZ, TIP będzie nie tylko pomagała pacjentowi poruszać się po systemie ochrony zdrowia, lecz także pozwoli na uzyskanie prostych porad medycznych.

Autorki: Katarzyna Lechowicz-Dyl, Klaudia Torchała, PAP. Śródtytuł pochodzi od redakcji.

Tagi:

Wykorzystujemy pliki cookies, by dowiedzieć się, w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszej strony internetowej i móc usprawnić korzystanie z niej. Dalsze korzystanie z tej strony internetowej jest jednoznaczne z zaakceptowaniem polityki cookies, aktualnej polityki prywatności i aktualnych warunków użytkowania. Więcej informacji Akceptuję