MZ: Przez pierwszy tydzień obowiązywania e-recept wystawiono ich 11,5 mln

Od 8 stycznia lekarze mają obowiązek wystawiania recept w formie elektronicznej. Papierowe mogą być wydawane tylko w określonych przypadkach. Na zdjęciu ilustracyjnym zabytkowe wnętrze apteki w nieoznaczonej lokalizacji (<a href="https://pixabay.com/pl/users/KatarzynaTyl-2575567/?utm_source=link-attribution&amp;utm_medium=referral&amp;utm_campaign=image&amp;utm_content=1778078">Katarzyna Tyl</a> / <a href="https://pixabay.com/pl/?utm_source=link-attribution&amp;utm_medium=referral&amp;utm_campaign=image&amp;utm_content=1778078">Pixabay</a>)

Od 8 stycznia lekarze mają obowiązek wystawiania recept w formie elektronicznej. Papierowe mogą być wydawane tylko w określonych przypadkach. Na zdjęciu ilustracyjnym zabytkowe wnętrze apteki w nieoznaczonej lokalizacji (Katarzyna Tyl / Pixabay)

Od 8 stycznia, od kiedy obowiązują recepty w formie elektronicznej, przez pierwszy tydzień wystawiono ich 11,5 mln – przekazał PAP rzecznik ministerstwa zdrowia Wojciech Andrusiewicz.

Elektroniczne recepty w polskich aptekach pojawiły się 1 stycznia 2019 roku. Od tego momentu można je było zrealizować w każdej aptece w Polsce. Od 8 stycznia obowiązkowe jest wystawianie recept w postaci elektronicznej. Papierowe mogą być wydawane tylko w określonych przypadkach.

Pacjent może otrzymać e-receptę w trzech postaciach: SMS-a z czterocyfrowym kodem dostępu, e-maila z załączoną w PDF-ie informacją albo wydruku informacyjnego.

Bezpłatny SMS oraz e-mail są wysyłane z systemu e-zdrowie, gdy pacjent zalogował się na Internetowe Konto Pacjenta w serwisie pacjent.gov.pl i wpisał w zakładce „Moje konto” nr telefonu lub/i adres poczty elektronicznej.

Jeśli pacjent nie korzysta z Internetowego Konta Pacjenta (IKP), lekarz przekaże mu wydruk informacyjny. Wydruk informacyjny jest też przekazywany zawsze na żądanie pacjenta, nawet jeśli ma on aktywowane IKP.

Podczas wizyty domowej, czyli w przypadku udzielania świadczenia zdrowotnego w miejscu wezwania albo w przypadku świadczenia udzielanego telemedycznie, jeśli lekarz nie ma możliwości wydania wydruku, a pacjent nie ma aktywnego IKP, należy wydać informację o e-recepcie w innej uzgodnionej postaci (np. odręczny dokument, e-mail) zawierającej co najmniej klucz lub kod dostępu do e-recepty oraz nazwę produktu leczniczego.

Gdy pacjent ma aktywne IKP, a podczas wizyty w gabinecie występują jedynie problemy z drukarką – należy wystawić e-receptę. Pacjent otrzyma wówczas SMS-a lub/i e-mail (w zależności od tego, jaki rodzaj powiadomień ustawił na swoim IKP), który umożliwi mu realizację e-recepty. Dodatkowo pacjent może w dowolnym momencie zalogować się na IKP i sprawdzić, jak przyjmować lek.

W określonych sytuacjach lekarz może wystawić tradycyjną receptę w formie papierowej. Dotyczy to: recept w ramach tzw. importu docelowego; recept dla osób o nieustalonej tożsamości; recept transgranicznych (do końca 2020 roku); recept pro auctore (dla siebie) i pro familiae (dla rodziny) – decyzja o wyborze postaci recepty papierowej lub elektronicznej należeć będzie do osoby wystawiającej; braku dostępu do systemu e-zdrowie, co może mieć związek m.in. z awarią systemu lub systemu gabinetowego czy z brakiem dostępu do internetu.

Autor: Katarzyna Lechowicz-Dyl, PAP.

Tagi:

Wykorzystujemy pliki cookies, by dowiedzieć się, w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszej strony internetowej i móc usprawnić korzystanie z niej. Dalsze korzystanie z tej strony internetowej jest jednoznaczne z zaakceptowaniem polityki cookies, aktualnej polityki prywatności i aktualnych warunków użytkowania. Więcej informacji Akceptuję