Badanie: Prawie 90 proc. Polaków słyszało o brakach cukru, 13 proc. zrobiło zapasy

Według sondażu UCE RESEARCH i SYNO Poland, 89,9 proc. Polaków słyszało o brakach cukru w sklepach. Zdjęcie ilustracyjne (<a href="https://pixabay.com/pl/users/bellahu123-10783290/?utm_source=link-attribution&amp;utm_medium=referral&amp;utm_campaign=image&amp;utm_content=4377517">Bella H.</a> / <a href="https://pixabay.com/pl//?utm_source=link-attribution&amp;utm_medium=referral&amp;utm_campaign=image&amp;utm_content=4377517">Pixabay</a>)

Według sondażu UCE RESEARCH i SYNO Poland, 89,9 proc. Polaków słyszało o brakach cukru w sklepach. Zdjęcie ilustracyjne (Bella H. / Pixabay)

90 proc. Polaków słyszało o brakach cukru w sklepach, prawie 13 proc. ankietowanych przyznało, że kupiło cukier w nadmiarze – wynika ze zrealizowanego na przełomie tygodnia sondażu.

Według sondażu UCE RESEARCH i SYNO Poland, 89,9 proc. Polaków słyszało o brakach cukru w sklepach. 57,1 proc. ankietowanych trafiło na tę wiadomość, przeglądając internet, tj. serwisy i portale informacyjne czy social media. Konsumenci stykali się też z tym problemem w samych placówkach handlowych (36,2 proc.; można było wskazać kilka odpowiedzi). Ponadto źródłem informacji była telewizja (35 proc.) oraz krewni, znajomi albo sąsiedzi (33,1 proc.), rzadziej radio i prasa drukowana (odpowiednio 9,8 proc. i 4,8 proc.).

Z sondażu wynika, że 12,9 proc. Polaków, w związku z doniesieniami o brakach w sklepach, kupiło cukier w nadmiarze. 86,5 proc. stwierdziło, że nie zrobiło nadmiarowych zakupów tego produktu, a 0,6 proc. nie pamiętało, czy dokonało takich zakupów.

„Blisko 90 proc. badanych nie uległo panice. To dobry wynik, bo masowe wykupywanie produktu tylko podnosi jego cenę” – skomentował współautor badania Krzysztof Łuczak. Dodał, że nadmiarowe zakupy wpływają też na braki produktu na półkach sklepowych. „Spokój konsumentów jest w obecnych czasach wyjątkowo potrzebny” – podkreślił ekspert. Wskazał, że robienie zapasów było widoczne też na początku pandemii.

„Z informacji uzyskanych od samej branży można wnioskować, że wytwórcy produkują cukier w dużych ilościach i dostarczają do sklepów według zawartych umów. Dlatego nie powinno go zabraknąć na rynku” – zaznaczył Łuczak.

Według badania, cukier w nadmiarze częściej kupowali mieszkańcy województwa pomorskiego – 20,8 proc. oraz dolnośląskiego i łódzkiego – po 17,9 proc.

„Niedawna analiza Hiper-Com Poland i UCE RESEARCH wykazała, że w I półroczu br. cukier zdrożał średnio o 37,1 proc. rdr. Produkt najbardziej poszedł w górę w województwie lubuskim – 42,3 proc., podlaskim – 42 proc., a także warmińsko-mazurskim – 41,2 proc. Z kolei najmniejszy przyrost cen zaobserwowali mieszkańcy województwa wielkopolskiego – 33,1 proc., dolnośląskiego – 33,6 proc., jak również zachodniopomorskiego – 34,7 proc.” – przytoczył dane ekspert. Na tej podstawie stwierdził, że większa skłonność do zakupu cukru w nadmiarze nie była powiązana ze skalą podwyżek.

Badanie zostało przeprowadzone przez UCE RESEARCH i SYNO Poland na reprezentatywnej próbie 1034 dorosłych Polaków metodą CAWI (ang. Computer Assisted Web Interview). Zrealizowano je w dniach 23-25 lipca.

W ubiegłym tygodniu wicepremier, minister rolnictwa Henryk Kowalczyk zapewnił, że w Polsce nie zabraknie cukru. Podkreślił, że braki cukru w sklepach i wprowadzanie limitów na jego zakup wynikały z przejściowych trudności w logistyce zagranicznych koncernów handlowych.

Autorka: Karolina Mózgowiec, PAP.

Tagi:

Wykorzystujemy pliki cookies, by dowiedzieć się, w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszej strony internetowej i móc usprawnić korzystanie z niej. Dalsze korzystanie z tej strony internetowej jest jednoznaczne z zaakceptowaniem polityki cookies, aktualnej polityki prywatności i aktualnych warunków użytkowania. Więcej informacji Akceptuję