![W badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Bank zapytano respondentów m.in. o to, jakie umiejętności związane z wykorzystaniem nowoczesnych technologii powinna w największym stopniu kształtować szkoła. Zdjęcie ilustracyjne (<a href="https://pixabay.com/pl/users/congerdesign-509903/?utm_source=link-attribution&utm_medium=referral&utm_campaign=image&utm_content=5133286">congerdesign</a> / <a href="https://pixabay.com/pl/?utm_source=link-attribution&utm_medium=referral&am p;utm_campaign=image&utm_content=5133286">Pixabay</a>)](https://epochtimes.pl/wp-content/plugins/lazy-load/images/1x1.trans.gif)
W badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Bank zapytano respondentów m.in. o to, jakie umiejętności związane z wykorzystaniem nowoczesnych technologii powinna w największym stopniu kształtować szkoła. Zdjęcie ilustracyjne (congerdesign / Pixabay)
Odróżnianie rzeczywistości od świata kreowanego w mediach społecznościowych, dbanie o bezpieczeństwo w sieci oraz logiczne myślenie – takie umiejętności powinna kształtować szkoła – wynika z raportu „Polaków portfel własny: szkoła 2.0 egzamin z powrotu”.
W badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Bank – którego wyniki udostępniono PAP – zapytano respondentów m.in. o to, jakie umiejętności związane z wykorzystaniem nowoczesnych technologii powinna w największym stopniu kształtować szkoła. 43,2 proc. badanych wskazało na umiejętność odróżniania rzeczywistości od świata internetu (np. budowanego w social mediach). 42,4 proc. wskazało na umiejętność logicznego myślenia, a 41,9 proc. na umiejętność dbania o swoje bezpieczeństwo w sieci (np. w kontekście ochrony danych osobowych albo kontaktów z nieznajomymi).
32,9 proc. badanych wskazało, że szkoła powinna uczyć reakcji na hejt i mowę nienawiści. 26,1 proc. wskazało na umiejętność szukania wartościowych informacji w internecie, 16,9 proc. – na naukę programowania, 15,6 proc. – na radzenie sobie z nadmiarem informacji i danych, 9,4 proc. – na obsługę pakietu Office (np. tworzenie prezentacji w PowerPoincie), 4,7 proc. – na komunikację online.
Uczestniczący w badaniu pytani byli także, co – ich zdaniem – jest największym wyzwaniem dla dzieci uczęszczających dziś do szkoły. 38,3 proc. wskazało na problemy z koncentracją w związku z koniecznością kontaktowania się ze szkołą. 33,5 proc. wskazało na przeładowany informacjami program szkolny, 31,8 proc. – na ciężkie tornistry/plecaki.
26,8 proc. wskazało na zbyt dużo wiedzy teoretycznej i nauki pamięciowej, 22 proc. – na agresję za strony rówieśników, 20,6 proc. – na coraz krótszy rok szkolny, co oznacza, że w krótkim czasie jest więcej materiału do opanowania.
18,4 proc. badanych wskazało na brak kompetentnych nauczycieli, 16,8 proc. – na zbyt dużo zadań domowych, 12,1 proc. – na presję rodziców na wyniki w nauce, 9,7 proc. – na presję związaną z rywalizacją o miejsce w preferowanych szkołach, a 2 proc. – na brak posiadania rzeczy (ubrań, sprzętu elektronicznego), który mają rówieśnicy.
Badanie przeprowadzono w lipcu i sierpniu 2021 r. Wzięła w nim udział reprezentatywna grupa 1000 dorosłych Polaków.
Autorka: Danuta Starzyńska-Rosiecka, PAP.