Wyprawka szkolna zdrożała o ponad 14 proc. w porównaniu z zeszłym rokiem

Z analizy przeprowadzonej przez UCE Research i Hiper-Com Poland wynika, że ceny artykułów szkolnych wzrosły rdr. średnio o 14,2 proc., czyli nieco poniżej oficjalnego poziomu inflacji Zdjęcie ilustracyjne (<a href="https://pixabay.com/pl/users/adonyig-4265448/?utm_source=link-attribution&amp;utm_medium=referral&amp;utm_campaign=image&amp;utm_content=3599173">Gábor Adonyi</a> / <a href="https://pixabay.com/pl//?utm_source=link-attribution&amp;utm_medium=referral&amp;utm_campaign=image&amp;utm_content=3599173">Pixabay</a>)

Z analizy przeprowadzonej przez UCE Research i Hiper-Com Poland wynika, że ceny artykułów szkolnych wzrosły rdr. średnio o 14,2 proc., czyli nieco poniżej oficjalnego poziomu inflacji Zdjęcie ilustracyjne (Gábor Adonyi / Pixabay)

Wyprawka szkolna w tym roku zdrożała średnio o ponad 14 proc., w porównaniu z rokiem 2021 – wynika z analizy ponad 14,1 tys. cen detalicznych artykułów szkolnych. Najbardziej wzrosły ceny artykułów z materiałów syntetycznych oraz z papieru.

Z analizy przeprowadzonej w lipcu br. przez UCE Research i Hiper-Com Poland wynika, że ceny artykułów szkolnych wzrosły rdr. średnio o 14,2 proc., czyli nieco poniżej oficjalnego poziomu inflacji, co jest mniejszym wynikiem niż zapowiedzi ekspertów. Według autorów analizy na 59 badanych produktów szkolnych 43 zdrożały, 15 staniało, w jednym przypadku cena się nie zmieniła.

Według Katarzyny Grochowskiej z Hiper-Com Poland, inflacja, rosnące koszty energii, paliw i pracy najmocniej wpływają na wzrost cen. „Najwyższe ceny artykułów szkolnych prawdopodobnie zobaczymy na przełomie sierpnia i września, bo w tym okresie największy jest również popyt. Dodatkowo w tym czasie rodzice uczniów otrzymają świadczenia z rządowego programu ‘Dobry start’, co zachęci sklepy do podnoszenia cen” – przewiduje ekspertka.

Z analizy cen wynika, że najmocniej – prawie dwukrotnie – wzrosły ceny okładek na zeszyty i notatników. O ponad 83 proc. rdr. zdrożały przyborniki na biurko, farby plastyczne akrylowe podrożały o 49,4 proc., zeszyty na spirali o 48,2 proc., a także bloki techniczne białe o 43,4 proc.

Według autorów analizy na 59 badanych produktów szkolnych 43 zdrożały, 15 staniało, w jednym przypadku cena się nie zmieniła. Zdjęcie ilustracyjne (<a href="https://pixabay.com/pl/users/gloriak2700-5752409/?utm_source=link-attribution&amp;utm_medium=referral&amp;utm_campaign=image&amp;utm_content=2690530">Gloria Kaye</a> / <a href="https://pixabay.com/pl//?utm_source=link-attribution&amp;utm_medium=referral&amp;utm_campaign=image&amp;utm_content=2690530">Pixabay</a>)

Według autorów analizy na 59 badanych produktów szkolnych 43 zdrożały, 15 staniało, w jednym przypadku cena się nie zmieniła. Zdjęcie ilustracyjne (Gloria Kaye / Pixabay)

Julita Pryzmont z Hiper-Com Poland zwróciła uwagę, że wśród produktów, które najbardziej zdrożały, są artykuły z materiałów syntetycznych i z papieru. „Jednym z głównych producentów tych pierwszych są Chiny, tymczasem od 2020 roku obserwujemy dynamiczny wzrost kosztów logistycznych i transportowych. Ponadto produkcja tego typu towarów jest wysoce energochłonna, co wraz ze wzrostem cen energii elektrycznej, odbiło się na cenach tych produktów” – wskazała.

Dodała, że papier z kolei drożeje systematycznie już od wielu lat. „Obecne uwarunkowania ekonomiczno-polityczne spotęgowały to zjawisko, powodując prawie dwukrotny wzrost cen na początku br.” – oceniła.

Z puli produktów, które staniały w porównaniu z ubiegłym rokiem, na pierwszym miejscu znalazły się markery do tablic. Ich średnia cena spadła rdr. o 54,9 proc., o prawie 36 proc. staniały długopisy klasyczne, o 1/3 wieczne pióra, a żelowe długopisy automatyczne są tańsze o 18,5 proc.

Według Pryzmont powodem obniżki cen przyborów piśmienniczych może być przyspieszenie nauką zdalną cyfryzacji w szkołach. „Pomimo powrotu lekcji stacjonarnych, pewne procesy i praktyki znane z nauki zdalnej już w szkole pozostały, zmniejszyło się więc zapotrzebowanie na tego typu artykuły” – oceniła.

Zdaniem Marty Nowak z UCE Reaserch, fakt że nie wszystkie artykuły szkolne zdrożały, a niektóre nawet potaniały, wynika z tego, że na część z nich jest stałe zapotrzebowanie, i to nie tylko wśród uczniów. Inne zaległy w magazynach jeszcze od czasu rozpoczęcia nauki zdalnej.

„Sieci handlowe, w trosce o swój wizerunek cenowy, mogły taniej sprzedawać np. pandemiczne zapasy, aby dobrze wypaść w oczach przerażonych inflacją klientów” – zaznaczyła Nowak.

Analizę przeprowadzono w terminie od 1 lipca do 15 sierpnia br. Porównano ceny 14,1 tys. produktów w 22 kategoriach, w tym 59 najczęściej wybieranych przez konsumentów artykułów szkolnych, które pochodziły z ofert ponad 40 tys. sklepów należących do 38 sieci handlowych. Badaniem objęto wszystkie na rynku dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience oraz cash & carry.

Autorka: Longina Grzegórska-Szpyt, PAP.

Tagi:

Wykorzystujemy pliki cookies, by dowiedzieć się, w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszej strony internetowej i móc usprawnić korzystanie z niej. Dalsze korzystanie z tej strony internetowej jest jednoznaczne z zaakceptowaniem polityki cookies, aktualnej polityki prywatności i aktualnych warunków użytkowania. Więcej informacji Akceptuję