Ustawa przeciwko marnowaniu żywności

Według szacunków statystyczny Polak wyrzuca do kosza 235 kg jedzenia; to ok. 9 mln ton żywności rocznie. Na zdjęciu ilustracyjnym market w nieoznaczonej lokalizacji (<a href="https://pixabay.com/pl/users/PhotoMIX-Company-1546875/?utm_source=link-attribution&amp;utm_medium=referral&amp;utm_campaign=image&amp;utm_content=3147758">Photo Mix</a> / <a href="https://pixabay.com/pl/?utm_source=link-attribution&amp;utm_medium=referral&amp;utm_campaign=image&amp;utm_content=3147758">Pixabay</a>)

Według szacunków statystyczny Polak wyrzuca do kosza 235 kg jedzenia; to ok. 9 mln ton żywności rocznie. Na zdjęciu ilustracyjnym market w nieoznaczonej lokalizacji (Photo Mix / Pixabay)

Sklepy będą miały obowiązek przekazywania nieodpłatnie niesprzedanej żywności organizacjom pozarządowym na cele charytatywne – stanowi ustawa, do której (w piątek – przyp. redakcji) Senat nie wniósł poprawek. Według szacunków w Polsce marnujemy ok. 9 mln ton żywności rocznie.

Za podjęciem uchwały w tej sprawie głosowało 84 senatorów, nikt nie był przeciw, a jeden wstrzymał się od głosu. Teraz ustawa o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności trafi do podpisu prezydenta.

Zmiana przepisów była inicjatywą Senatu, a jej cel to ograniczenie skali oraz negatywnych skutków społecznych marnowania żywności. Według szacunków statystyczny Polak wyrzuca do kosza 235 kg jedzenia; to ok. 9 mln ton żywności rocznie.

Zgodnie z ustawą sklepy powyżej 250 m kw., których połowa przychodów pochodzi ze sprzedaży żywności, będą musiały zawierać z organizacjami pozarządowymi umowy na nieodpłatne przekazanie niesprzedanej żywności. Chodzi przede wszystkim o produkty, które zostały wycofane ze sprzedaży ze względu na wady ich wyglądu bądź opakowań. Wyjątek stanowią napoje alkoholowe o zawartości alkoholu powyżej 1,2 proc. oraz napoje alkoholowe będące mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5 proc.

Ustawa stanowi ponadto, że dwa lata od dnia wejścia w życie nowych przepisów obowiązki te dotyczyć będą jedynie sprzedawców prowadzących sklepy o powierzchni większej niż 400 m kw.

Sprzedawcy będą musieli też zawrzeć pierwszą umowę z organizacją pozarządową, która zagospodaruje żywność, w terminie pięciu miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.

Zgodnie z ustawą sprzedawcy będą płacili 10 groszy za 1 kg marnowanej/wyrzucanej żywności.

Sprzedawcy żywności będą musieli także prowadzić w sklepach kampanie edukacyjno-informacyjne skierowane do konsumentów nt. racjonalnego gospodarowania żywnością. Będą one musiały być prowadzone przynajmniej raz w roku przez co najmniej dwa kolejne tygodnie. Na takie akcje informacyjne będzie można przeznaczyć nie więcej niż 20 proc. środków pochodzących z opłaty za marnowanie żywności. Opłaty za marnowanie żywności będą pomniejszone przez sprzedawców o koszty poniesione na takie kampanie.

Ustawa przewiduje również kary finansowe m.in. za brak umowy dotyczącej nieodpłatnego przekazywania żywności. Jeżeli tak się stanie sprzedawca zapłaci 5 tys. zł grzywny. Nie będzie ona jednak obowiązywała, jeżeli sprzedawca żywności wykaże, że nie było możliwe zawarcie takiej umowy z organizacją pozarządową na terenie powiatu, w którym prowadzi swoją działalność.

Autor: Michał Boroń, PAP.

Tagi:

Wykorzystujemy pliki cookies, by dowiedzieć się, w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszej strony internetowej i móc usprawnić korzystanie z niej. Dalsze korzystanie z tej strony internetowej jest jednoznaczne z zaakceptowaniem polityki cookies, aktualnej polityki prywatności i aktualnych warunków użytkowania. Więcej informacji Akceptuję