Polak głównym laureatem konkursu na wizualizację architektoniczną

Bartosz Domiczek swój projekt osadził na islandzkim Thórsmörk, który przedstawił w kilku różnych scenach, aby zaprezentować różnorodne aspekty tego miejsca. Na zdjęciu krajobraz Islandii (jackmac34 / <a href="https://pixabay.com/pl/islandia-landmannalaugar-ford-1107689/">Pixabay</a>)

Bartosz Domiczek swój projekt osadził na islandzkim Thórsmörk, który przedstawił w kilku różnych scenach, aby zaprezentować różnorodne aspekty tego miejsca. Na zdjęciu krajobraz Islandii (jackmac34 / Pixabay)

Połączył malowniczą islandzką scenerię z formą charakterystyczną dla konstrukcji namiotowych, utrzymaną w klimacie „Odysei kosmicznej” Kubricka i pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę. Bartosz Domiczek z Bielska-Białej, architekt i specjalista od wizualizacji architektonicznej, urzekł swym projektem i zwyciężył w 7. edycji prestiżowego konkursu Ronen Bekerman’s Cabins 3d Challenge. Projekt Domiczka jesienią zostanie pokazany w Architecture and Design Museum w Los Angeles. Tegorocznym wyzwaniem było zwizualizowanie prefabrykowanego, szeroko rozumianego obiektu związanego z wypoczynkiem i turystyką, który zapewni nocleg i schronienie w wybranej lokalizacji w dzikiej naturze. To książka CABINS Philipa Jodidio, zilustrowana przez Marie-Laure Cruschi, była główną inspiracją przy wyborze tematu konkursu, który nie narzuca konkretnych ograniczeń i pozwala na uruchomienie fantazji architektonicznej.

Świat, w którym wszystko jest możliwe

Celem konkursu jest tworzenie nowej jakości wizualizacji. Według Bartosza Domiczka wizualizacja umożliwia niczym nieograniczoną eksplorację terenów, które w rzeczywistości architekt, ze względów pragmatycznych, zapewne by odrzucił.

Dlatego w swej prezentacji autor mógł puścić wodze wyobraźni i umieścić domki letniskowe w miejscu trudno dostępnym, które zresztą darzy sentymentem.

Pokazać nieuchwytne piękno

Jako krajobraz posłużył mu islandzki Thórsmörk, który przedstawił w kilku różnych scenach, aby zaprezentować różnorodne aspekty tego miejsca – od niemal jałowych wzgórz po gęste lasy. Walorem tej lokalizacji jest zdaniem autora projektu jej abstrakcyjny charakter.

Zaprojektowane domki, tworzą, jak pisze na swojej stronie architekt, „białe efemeryczne monolity, kontrastujące z organicznym otoczeniem i będące czymś pomiędzy wspomnieniem starożytnego domostwa zbudowanego wokół ogniska a ideą nordyckich bogów stojących w rzędzie na górskim grzbiecie”.

Domiczek pragnął wydobyć relację pomiędzy obiektem a otoczeniem, stosując zabieg kontrastu. Z tego względu użył takich środków jak zestawienie geometrii i natury, ciemnego bazaltu i bieli syntetycznej tkaniny czy nawiązanie formą do archetypu schronienia w postaci typowej konstrukcji namiotu i czarnego monolitu z filmu „2001: Odyseja kosmiczna” Stanleya Kubricka, obiektu noszącego znamiona obcości poprzez geometryczną, oderwaną od realiów, niepragmatyczną strukturę.

Na fotografiach wszystkie elementy poza niebem wykonano w technologii CGI. Architekt umieścił też w kompozycjach postacie ludzi, co pozwala na lepszy odbiór rozmiaru zaprojektowanych obiektów.

Już po zwycięstwie Domiczek zrobił też wersję wideo projektu.

To niejedyny sukces

Stworzoną przez Bartosza Domiczka wizualizację nominowano do CG Awards. Praca pojawi się także na wystawie „Wireframes” w Architecture and Design Museum w Los Angeles. Jej celem jest prezentowanie znaczenia i historii grafiki komputerowej w wizualizacji architektonicznej.

Dokonania architektoniczne Bartosza Domiczka można obejrzeć na stronie bartosz-domiczek.com.

Źródła: bartosz-domiczek.com, cabins.ronenbekerman.com, Onet.pl, bryla.pl.

Tagi:

Drogi Czytelniku,

od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), w skrócie nazywane RODO.

W myśl tych przepisów, abyśmy mogli nadal dostarczać Ci treści naszego serwisu oraz pracować nad jego rozwojem, np. mierzyć jego zasięg, potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych przez pliki cookies, które podczas przeglądania naszych stron zapisują się na urządzeniu, z którego korzystasz.

Na dole niniejszej informacji znajduje się przycisk, którym możesz potwierdzić swoją zgodę. Twoje dane będą wykorzystywane w celach marketingowych oraz analitycznych. Więcej informacji znajdziesz na naszej stronie O prywatności.

Administratorzy danych i podmioty, którym będziemy powierzać przetwarzanie Twoich danych

Administratorem danych jest Fundacja „Nowa Epoka”, więcej infomacji znajdziesz na naszej stronie O prywatności.
Informacje o podmiotach, którym będziemy powierzać przetwarzanie Twoich danych także znajdziesz na stronie O prywatności.

W jakim celu będziemy przetwarzać dane:

  • analitycznym
  • by lepiej dopasować treści redakcyjne do Twoich zainteresowań
  • by zapobiec (np. poprzez wykrywanie botów) ewentualnym nadużyciom w usługach i zapewnić bezpieczeństwo korzystania z serwisu.

Zgodnie z nowymi przepisami masz prawo w dowolnym momencie wycofać swoją zgodę, żądać usunięcia Twoich danych. Jak to zrobić, opisujemy na stronie O prywatności.

Podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych

Każde przetworzenie Twoich danych osobowych musi mieć oparcie w odpowiednich przepisach. I tak, podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia bezpiecznego i niezakłóconego korzystania z serwisu jest tzw. uzasadniony interes administratora, opisany w art. 6 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE), tzw. RODO. W pozostałych przypadkach przetwarzanie Twoich danych będzie się odbywać na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Jeśli więc zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych przez pliki cookies, które podczas przeglądania naszych stron zapisują się na urządzeniu, z którego korzystasz, kliknij w poniższy przycisk.