Piękno malowane spektaklem Shen Yun

Wywołanie przed kurtynę zespołu Shen Yun Performing Arts podczas występu w Teatrze im. Davida H. Kocha w Lincoln Center w Nowym Jorku, 13.01.2016 r. (Larry Dye / The Epoch Times)

Wywołanie przed kurtynę zespołu Shen Yun Performing Arts podczas występu w Teatrze im. Davida H. Kocha w Lincoln Center w Nowym Jorku, 13.01.2016 r. (Larry Dye / The Epoch Times)

Wyrafinowane techniki taneczne, orkiestra łącząca instrumenty i brzmienia wywodzące się z kultur Wschodu i Zachodu, przepiękne stroje, a wszystko na tle imponujących projekcji scenograficznych – to właśnie Shen Yun na pierwszy rzut oka. Zagłębiając się jednak dalej, odkrywa się w ich przedstawieniach niezgłębione morze bogactwa tradycyjnej kultury chińskiej. Ludzie i istoty niebiańskie przewijają się przez scenę połączeni wspólnymi losami. Ideały i zasady wytworzone przez tradycyjną kulturę chińską w ciągu tysiącleci, takie jak życzliwość i sprawiedliwość, przyzwoitość i mądrość, prawość i wierność, szacunek dla niebios i zapłata za złe uczynki emanują ze sceny, nabierając życia i poruszając widzów do głębi. Te ideały są istotą tradycyjnej kultury chińskiej.

Tradycyjna kultura chińska

Chiny były kiedyś znane jako „Niebiańskie Imperium”. Ta pełna znaczenia nazwa odnosi się do kraju, gdzie bóstwa i ludzie współistnieją, oraz do wierzeń, że bogata kultura ludzkości została przekazana ludziom przez bogów. Przez tysiące lat dorobek myśli buddyjskiej, taoistycznej i innych dyscyplin stanowił podstawy funkcjonowania społeczeństwa. Uważano, że kaligrafia, muzyka, medycyna, stroje i wiele innych rzeczy zostały przekazane ludziom z niebios.

Niestety… W ciągu ostatnich 60 lat rządów reżim komunistyczny traktował tradycyjne wartości chińskie – koncentrujące się wokół idei harmonii między niebem a ziemią – jako zagrożenie dla swojego istnienia. Systematycznie prowadzone przez reżim komunistyczny kampanie, takie jak rewolucja kulturalna, wykorzeniały tradycyjne wierzenia i niszczyły skarby starożytnej spuścizny, doprowadzając całe 5000 lat tradycyjnej cywilizacji chińskiej na skraj zagłady.

Historia Shen Yun rozpoczęła się w 2006 roku. Shen Yun narodziło się z chęci odrodzenia prawdziwej, powstałej pod wpływem boskiej inspiracji kultury Chin i podzielenia się nią z całym światem poprzez uniwersalny język sztuk scenicznych.

To życzenie natychmiast przyciągnęło czołowych artystów z całego świata, wszystkich tych, których pasją była sztuka klasyczna. Poświęcili się oni misji Shen Yun, misji odrodzenia kultury, która kiedyś omal nie została utracona.

Chiński taniec klasyczny

Tancerki Shen Yun Performing Arts wykonują chiński taniec klasyczny<br/>(Dzięki uprzejmości Shen Yun Performing Arts)

Tancerki Shen Yun Performing Arts wykonują chiński taniec klasyczny
(Dzięki uprzejmości Shen Yun Performing Arts)

Chiński taniec klasyczny leży u podstaw sztuki Shen Yun. Był przekazywany i wzbogacany przez tysiąclecia, jest głęboko zakorzeniony w tradycyjnej kulturze chińskiej i jej kanonach piękna i gracji. Jest on kompleksowym systemem tańca, charakteryzującym się subtelnym zróżnicowaniem i elegancją, jak również jest systemem fizycznie wymagającym i zawierającym perfekcyjne salta i techniki przewrotów, mające wspólny rodowód ze sztukami walki.

Choreograf Jack Regas, który pracował dla Boba Hope’a i Elvisa Presleya, powiedział, że koniecznie należy zobaczyć Shen Yun.

– Uwielbiam ten spektakl. Uważam, że ich technika jest piękna. Klasyczne szkolenie, przez które przeszli, jest nieprawdopodobne. To takie przyjemne. Piękne.

– Tancerze mężczyźni są tacy silni.

Baletmistrz Steven Heathcote, odznaczony Orderem Australii były pierwszy tancerz narodowego baletu Australii „Australian Ballet”, docenił wyszkolenie taneczne i umiejętności tancerzy Shen Yun.

– To bardzo wyraziste, że sposób poruszania się tancerzy zespołu Shen Yun jest osadzony na klasycznych podstawach – powiedział Steven Heathcote. – Naprawdę interesujące widzieć połączenie przewrotów, akrobacji i elementów typowych dla sztuk walki wplecione w układy choreograficzne [tańców]. Bardzo się to różni od tego, co my robimy w balecie australijskim, ale jest niezwykle interesujące.

Komedia i dramat

Od lewej ku prawej: wieprzoludź Zhu Bajie, demon przebrany za piękną kobietę, Małpi Król i mnich Xuan Zang w tańcu Shen Yun wyobrażającym postacie z klasycznego dzieła literatury chińskiej „Wędrówka na Zachód” (Dzięki uprzejmości Shen Yun Performing Arts)

Od lewej ku prawej: wieprzoludź Zhu Bajie, demon przebrany za piękną kobietę, Małpi Król i mnich Xuan Zang w tańcu Shen Yun wyobrażającym postacie z klasycznego dzieła literatury chińskiej „Wędrówka na Zachód” (Dzięki uprzejmości Shen Yun Performing Arts)

Widzowie mówią, że opuszczają teatr z uczuciem radości i szczęścia, ale nie oznacza to, że spektakl zwyczajnie pomija milczeniem dramatyczne wydarzenia z historii Chin – czy to mające miejsce w starożytności, czy też obecnie.

Nowy cesarz, który właśnie wstąpił na tron, walczy w obronie swojego prawa pierworództwa. Mąż i żona zostali rozdzieleni przez siły zła. Przekonania duchowe o mało co nie zostały zdławione przez reżim komunistyczny.

Czasami te opowieści wyciskają łzy, a czasami napełniają widownię śmiechem. Tak czy inaczej, widzowie uważają, że są pełne znaczenia.

Wiele spośród tańców Shen Yun obrazuje kulturę rozlicznych grup etnicznych i dynastii, takich jak wielka dynastia Tang, dynastia Qing i wiele innych.

Unikatowa orkiestra

Spektaklowi tanecznemu Shen Yun Performing Arts towarzyszy europejska orkiestra, w którą wkomponowane są tradycyjne chińskie instrumenty, takie jak erhu i pipa, zwana też chińską lutnią.

Erhu, czasami nazywane chińskimi skrzypcami, liczy sobie prawie 4000 lat. Pomimo że erhu ma tylko dwie struny, jego brzmienie jest znane z ekspresyjności i możliwości naśladowania brzmienia ludzkich strun głosowych. Pełne niezwykle zróżnicowanych odcieni oryginalne utwory Shen Yun wykonywane przez wirtuoza erhu są jednymi z najbardziej wzruszających doznań muzycznych nawet dla widzów z Zachodu, którzy słyszą ten instrument po raz pierwszy.

Inspiracja kolorem

Kolor zawsze odgrywał ważną rolę w kulturze chińskiej.

Był on bogaty w symbolikę i mądrze stosowany. Chiński filozof Konfucjusz przypisał kolory czarny, czerwony, turkusowy, biały i żółty tradycyjnym wartościom: życzliwości, prawości, obrzędowości, mądrości i zaufaniu. Cesarze dobierali te symboliczne kolory, tak aby charakteryzowały ich panowanie w oparciu o zasady pięciu żywiołów oraz teorię yin i yang. Kolory były dobierane na podstawie żywiołów, pór roku oraz ich symbolicznych znaczeń.

Kolory ożywają na scenie dzięki unikatowemu efektowi scenicznemu uzyskanemu przez połączenie chińskiego tańca klasycznego z kolorowymi kostiumami, harmonijnie wtapiającymi się w tło malowniczych projekcji cyfrowych.

Projekcje scenograficzne zespołu Shen Yun odtwarzają mityczne i ziemskie krajobrazy w pełnej okazałości. Świątynie, pałace cesarskie, nastrojowe ogrody chińskie lub niebiańskie panoramy nagle ożywają, gdy tancerze wypełniają scenę.

Taniec grupy etnicznej Dai w wykonaniu Shen Yun Performing Arts<br/>(Dzięki uprzejmości Shen Yun Performing Arts)

Taniec grupy etnicznej Dai w wykonaniu Shen Yun Performing Arts
(Dzięki uprzejmości Shen Yun Performing Arts)

Animowane projekcje cyfrowe

Shen Yun wykorzystuje nowoczesną technologię do ożywienia starożytnej kultury. Wydaje się, jakby tancerze wychodzili z animowanej projekcji cyfrowej w tle i wchodzili do niej z powrotem. Wykorzystując opracowane przez siebie i opatentowane rozwiązania technologiczne, Shen Yun Performing Arts tworzy projekcje ukazujące widzom scenerie niebiańskich królestw, podmorskich dominiów, cesarskich pałaców, scenerie księżycowe, chińskie pejzaże i wiele innych obrazów.

Montażysta i reżyser filmowy Richard Harris, słynący z prac nad filmami takimi jak „Prawdziwe kłamstwa” (ang. True Lies), „Bodyguard” i „Terminator 2”, który zdobył pięć nagród, w tym Oscara za montaż przeboju filmowego „Titanic”, widział przedstawienie Shen Yun Performing Arts w Kalifornii w 2017 roku.

– To zachwycające, co oni tu wykonali – powiedział. – Ta inscenizacja jest wspaniała.

Richardowi Harrisowi szczególnie podobało się, jak tancerze wydawali się wyskakiwać na scenę z animowanej projekcji na ekranie i wskakiwać na ekran z powrotem.

Kostiumy

Kostiumolodzy Shen Yun używają żywych kolorów w projektowaniu i wykonują setki nowych kostiumów w każdym sezonie. Każdy szczegół stroju powstaje w wyniku artystycznej inspiracji i jest następnie starannie doskonalony w procesie skrupulatnego opracowywania. Kostiumy sceniczne zostały dostosowane do wymogów tańca, ale ich styl zachowuje tradycyjne elementy i kolory.

Damy z dynastii Tang przedstawiane są w błyszczących, często w złotym kolorze, szatach z szerokimi, zamaszystymi rękawami. Eleganckie księżniczki mandżurskie z dynastii Qing noszą misternie wykonane nakrycia głowy i podwyższone „doniczkowe” pantofle, w których wykonują królewski, dystyngowany, ale jednocześnie wesoły taniec.

Shen Yun uhonorowuje także w swoich tańcach i kostiumach niektóre chińskie mniejszości etniczne, których jest w Chinach ponad 50. Na przykład suknie i nakrycia głowy w mongolskich tańcach Shen Yun są wzorowane na będących powodem do dumy strojach mongolskich kobiet.

Lud Miao, czyli Hmong, jest piątą co do wielkości grupą etniczną Chin i jednocześnie jedną z najstarszych. Ich haftowane stroje w odcieniach klejnotów i misterna biżuteria srebrna są szczególnie eksponowane w etnicznych tańcach Hmong. Taniec Miao cechuje silne poczucie rytmu narastające wraz z odgłosami bębnów i potęgowane dzwonieniem obfitej biżuterii, którą przystrojone są tancerki.

Radość w sercu

Shen Yun coraz bardziej inspiruje swoimi spektaklami widzów na całym świecie, i w miarę tego staje się coraz bardziej jasne, że ta kultura przekracza wszelkiego rodzaju granice, a zrozumienie jej nie wymaga wcale znajomości historii chińskiej, ponieważ trafia ona prosto do serca.

Dzisiaj Shen Yun regularnie przemierza ze swoim tournée pięć kontynentów i odwiedzając ponad 100 miast oraz występując na najbardziej prestiżowych scenach, dociera każdego roku do ogromnej liczby widzów z nowym spektaklem. Wszystko po to, aby mogli oni otrzymać ten starożytny chiński dar dla ludzkości – dar prawości, życzliwości i wybaczania.

Znany krytyk Broadwayowy Richard Connema powiedział po obejrzeniu spektaklu Shen Yun: – Zrecenzowałem około 4000 spektakli. Żaden nie może się równać z tym, co zobaczyłem dziś wieczorem.

Piastująca przed kilkoma laty stanowisko wojewody łódzkiego Jolanta Chełmińska powiedziała po obejrzeniu spektaklu w Łodzi w 2009 roku: – Fantastyczne! Byłam bardzo poruszona emocjonalnie każdym z występów tanecznych. Obserwowałam precyzyjne ruchy, barwne i piękne kostiumy, uśmiechnięte twarze tancerzy, ich skupienie, kiedy było to konieczne, i ogromną nadzieję przenikającą każdy z tych tańców. (Słowa przytaczamy za angielskim tłumaczeniem oryginalnej wypowiedzi – przyp. redakcji).

Shen Yun to nie tylko spektakl, to jest przeżycie, które zapada głęboko w serca i dusze widowni.

Wynikiem tego jest często silna więź z widzami – bez względu na to, jakie są ich duchowe tradycje. Jego Eminencja Kardynał Donald Wuerl, Arcybiskup Waszyngtonu obejrzał spektakl Shen Yun w teatrze operowym w Kennedy Center w Waszyngtonie w 2016 roku: – Myślę, że dzielimy coś bardzo, bardzo wspólnego – powiedział po obejrzeniu spektaklu. – I to jest zrozumienie, że w każdym z nas jest iskra boskości.

– To dotyka czegoś pięknego i duchowego w każdym z nas – powiedział kardynał Donald Wuerl.

Opracowano na podstawie źródeł ze strony internetowej Shen Yun i artykułów „The Epoch Times”.

Tagi:

Wykorzystujemy pliki cookies, by dowiedzieć się, w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszej strony internetowej i móc usprawnić korzystanie z niej. Dalsze korzystanie z tej strony internetowej jest jednoznaczne z zaakceptowaniem polityki cookies, aktualnej polityki prywatności i aktualnych warunków użytkowania. Więcej informacji Akceptuję