Pięć inspiracji, jakie widzowie mogą wynieść ze spektaklu Shen Yun

Majestatyczne piękno tradycyjnej kultury chińskiej ożywa na scenie za sprawą zespołu Shen Yun Performing Arts (Dzięki uprzejmości Shen Yun Performing Arts)

Majestatyczne piękno tradycyjnej kultury chińskiej ożywa na scenie za sprawą zespołu Shen Yun Performing Arts (Dzięki uprzejmości Shen Yun Performing Arts)

Jak czołowy zespół artystyczny wiedzie prym

„Przedstawienie, które właśnie obejrzałam, zapiera dech – jest tak mocne, tak przejmujące ze względu na fabułę w nim zawartą […] Myślę, że było ono tak piękne i tak inspirujące” – powiedziała Rita Cosby po obejrzeniu spektaklu Shen Yun w Lincoln Center w Nowym Jorku. Rita Cosby jest znaną dziennikarką, która przeprowadzała wywiady ze światowymi przywódcami, autorką książek i prezenterką amerykańskiej sieci radiowo-telewizyjnej CBS, a także trzykrotną laureatką nagrody Emmy. Jest ona córką byłego polskiego powstańca warszawskiego Ryszarda Kossobudzkiego.

W ciągu 12 lat od momentu powstania zespołu Shen Yun Performing Arts dziennikarze „The Epoch Times” przeprowadzili wywiady po spektaklach z setkami widzów i w wielu ich wypowiedziach słowa takie jak „doskonałe”, „boskie”, „piękne”, „wspaniałe” stanowią normę. Z wielu wypowiedzi emanuje radość, szczęście, a wielu widzów jest poruszonych, nawet do łez. Większość osób, z którymi przeprowadzono wywiady, głęboko ceni sobie możliwość obejrzenia spektaklu Shen Yun.

Zespół Shen Yun daje każdego roku spektakle w ponad 20 krajach świata i w ponad 100 miastach. Występuje na najlepszych scenach, otrzymuje za swoje występy huczne oklaski i owacje na stojąco. Wyprzedane spektakle w Ameryce Północnej i Europie, pełne sale teatralne w Azji czynią Shen Yun światowym fenomenem. Wśród widzów są artyści, czołowi projektanci mody, politycy, przedstawiciele władz i znane na świecie osobistości. Co takiego jest więc w zespole Shen Yun, co tak głęboko przenika do ludzkich serc?

Zespół utworzyła w 2006 roku w Nowym Jorku grupa znakomitych artystów chińskich. Od tego czasu stał się on światowej klasy zespołem taneczno-muzycznym, którego podstawową formą ekspresji jest chiński taniec klasyczny. Według strony internetowej zespołu jego misją jest „odrodzenie utraconego świata tradycyjnej kultury chińskiej i podzielenie się ze wszystkimi tym [dziedzictwem kulturowym]”. I rzeczywiście Shen Yun odbywa rokrocznie tournée po najbardziej prestiżowych scenach świata i dociera do milionów ludzi.

Prezentowane przez zespół piękno i tradycyjna kultura docierają do najskrytszych aspiracji człowieka, aspiracji do dobroci, prawdziwości i boskości. Doznania widzów nie kończą się jednak na przedstawieniu w teatrze; wypływają z nich inspiracje, które można zastosować w codziennym życiu – głęboka mądrość, która często ginie w naszym skomercjalizowanym świecie.

Oto są inspiracje, których źródłem mogą stać się przedstawienia Shen Yun:

Wysoko ustawiać poprzeczkę

Spektakl Shen Yun ukazuje idealne piękno. Nazwę „Shen Yun” tłumaczy się jako „piękno tańczących istot boskich”. Każdy szczegół tego przedstawienia jest tak kunsztownie dopracowany, aby osiągał wzniosłe aspiracje nazwy zespołu, poczynając od choreografii, poprzez wykonawstwo układów tanecznych, muzykę, aż po kostiumy i projekcje scenograficzne. Główną formą wyrazu artystycznego używaną przez Shen Yun jest chiński taniec klasyczny, którego korzenie sięgają tysięcy lat wstecz i który na przestrzeni tysiącleci rozwinął się w jeden z najbardziej wszechstronnych i bogatych systemów tanecznych w świecie, dających choreografom i tancerzom nieprzebrane możliwości wyrazu. Oglądających spektakl widzów zdumiewa niewiarygodna łatwość, lekkość i gracja, z jaką artyści wykonują trudne technicznie układy taneczne, wymagające zarówno siły, jak i precyzji wykonania.

Jedną z zasadniczych cech wyróżniających chiński taniec klasyczny jest idea wewnętrznego ducha, zwanego po chińsku: yun, polegająca na tym, że każdy gest, obrót, salto, każdy ruch taneczny i element ekspresji wywodzi się z wewnętrznego ducha tancerza. Ten duch prowadzi i przenika każdy gest, krok, każdą ewolucję i każdy element wyrazu artystycznego. I ten duch absolutnie nie może być udawany.

Przykładem takich poszukiwań na drodze do doskonałości mogą być poszukiwania artystyczne Angelii Wang, pierwszej tancerki Shen Yun, opisane na stronie internetowej zespołu. Angelia Wang z łatwością opanowała trudne techniki wykonywania akrobatycznych salt i innych ewolucji tanecznych na poziomie mistrzowskim, ale kultywowanie tego wewnętrznego ducha, yun, stanowiło dla niej wolniejszy proces. „Jeśli tancerz nie posługuje się sercem, lecz tylko z rozmysłem odgrywa rolę, widzowie odczują, że on gra” – powiedziała Angelia Wang.

Wcielając się w jednym z tańców w rolę Mu Guiying, szlachetnej chińskiej heroiny i dowódczyni chińskich amazonek z okresu dynastii Song, Angelia Wang przestudiowała cały historyczny kontekst tej roli i przeanalizowała charakter odgrywanej postaci, ale mimo to stwierdziła – „to, co sportretowałam, było dalej zbyt proste”. Jednak artystka była zdeterminowana i kiedy powierzono jej rolę Chang’E, bogini Księżyca w tańcu „Pani Księżyca” (ang. „The Lady of the Moon”), włożyła całe serce w pracę nad sobą i swoim wykonawstwem.

„Słuchałam muzyki do tego tańca wiele, wiele razy, aby zrozumieć, jak zmieniają się uczucia tej postaci” – powiedziała Angelia Wang. Nagrywała każdą próbę tego tańca, analizowała te nagrania wraz z choreografami, aby doskonale odtworzyć emocje i zharmonizować je z ruchem tanecznym i muzyką. „Naprawdę postawiłam się w sytuacji Chang’E” – powiedziała. I ta wytrwałość i praca nad wzmocnieniem wzajemnego współdziałania myśli z ruchem i ekspresją zewnętrzną zaprocentowały, nadając jej wykonawstwu nowy wymiar.

„Moje wykonanie [tańca] było całkowicie różne tym razem. Nauczyłam się, jak wyrażać moje uczucia i jak naturalnie przekazywać je widzom. Kiedy tylko myśl nieznacznie zareaguje, kości i mięśnie doznają subtelnych zmian, przekazując właściwe przesłanie [widowni]”.

W skład Shen Yun wchodzi unikatowa orkiestra, która harmonijnie łączy tradycyjne instrumenty chińskie z instrumentami europejskimi (Dzięki uprzejmości Shen Yun Performing Arts)

W skład Shen Yun wchodzi unikatowa orkiestra, która harmonijnie łączy tradycyjne instrumenty chińskie z instrumentami europejskimi (Dzięki uprzejmości Shen Yun Performing Arts)

Rewelacją i przykładem nieustannego dążenia do doskonałości jest także jedyna w swoim rodzaju orkiestra Shen Yun, która w mistrzowski sposób łączy tradycyjną melodykę chińską z instrumentarium europejskiej orkiestry symfonicznej. Jest ona tak znakomita, że w odpowiedzi na życzenie widzów zespół zorganizował osobne tournée koncertowe tej orkiestry.

Patrząc na Shen Yun, odnosi się wrażenie, że techniczna doskonałość, najwyższy poziom artystyczny i nieskazitelne piękno są możliwe na scenie. Jest to kontynuacja nieustannych dążeń artystów na przestrzeni wieków do osiągnięcia doskonałości inspirowanej ideałami boskimi.

To właśnie może nas zainspirować do ustanowienia wysokich wymagań wobec naszego własnego życia i pobudzić nas do refleksji, w jaki sposób możemy wprowadzić więcej piękna, wyższą jakość i rzetelność do pracy, którą wykonujemy.

Doskonalenie charakteru

Największe cywilizacje w dziejach ludzkości kładły nacisk na kultywowanie charakteru. Kiedyś uważano, że tylko osoba prawa i szlachetna może dokonać wielkich czynów i artyści Shen Yun właśnie to demonstrują. Artyści ci nie tylko rygorystycznie pracują nad doskonaleniem swoich technik, lecz także pracują na doskonaleniem siebie jako istot ludzkich.

W przedstawieniach Shen Yun ożywają boskie istoty, starożytni bohaterowie i mędrcy. Chcąc w pełni przekazać osobowość tych postaci, artyści muszą kultywować te wartości w swoim życiu, i to może wyjaśnić, dlaczego tańce Shen Yun są tak wzruszające. Jak podano na stronie internetowej Shen Yun, samodyscyplina [artystów] jest niezwykła i uważają oni, że kultywowanie serca jest drogą do tworzenia sztuki, która cechuje się wzniosłym pięknem.

Przykładem takiego doskonalenia charakteru może być droga artystyczna Daoyong Zheng, pierwszej tancerki Shen Yun. Zaczęła się ona uczyć tańca w wieku 6 lat. Uwielbiała taniec, ale traktowała go wtedy jako szansę na osiąganie wyczynów sportowych. Jak sama to określiła, miała wtedy charakter chłopczycy. Jednak od kiedy przystąpiła do Shen Yun, nastąpiły w niej duże zmiany. Wraz z jej rozwojem jako tancerki następowały także zmiany w jej charakterze. Mimo osobowości chłopczycy szybko nauczyła się, jak odgrywać rolę matki i bogini San Sheng Mu. Była to jedna z pierwszych ról, które jej powierzono. W tej tanecznej opowieści była scena, w której San Sheng Mu głaszcze z miłością twarz swego synka. W trakcie prób nauczyciel tańca zwrócił jej uwagę, że ten gest w jej wykonaniu wygląda jak poklepywanie ściany.

Daoyong Zheng zabrała się więc z zapałem do studiowaniu samej opowieści, otaczającej ją tradycyjnej kultury oraz jak ta postać była odtwarzana w różnych sztukach. Jak sama powiedziała: „Tancerz nie tylko musi dążyć do najwyższego poziomu artystycznego, ale także musi mieć skromność i odwagę, aby móc dostrzec swoje własne niedociągnięcia”. Atmosfera panująca w zespole zachęcała ją do poczynienia zmian w sobie. Zrozumiała, że powinna mieć współczucie dla siebie i innych. Przestała się obawiać, kiedy inni wskazywali jej niedociągnięcia, i traktowała uwagi jak szansę na udoskonalenie siebie.

„Każdy tutaj myśli o innych i kiedy ktoś widzi czyjś problem, to nie ma to na celu obwiniania. Raczej chodzi o to, żeby wszyscy mogli się polepszyć” – powiedziała Daoyong Zheng.

Niestety w dzisiejszym świecie coraz mniejszy nacisk kładzie się na doskonalenie wnętrza człowieka, a coraz większą wagę przykłada się do zewnętrznych nowości. Ale w rzeczywistości, jeśli naprawdę przyjrzymy się najwybitniejszym postaciom w historii, to okazuje się, że są to właśnie osoby o nieprzeciętnym charakterze, którym leży na sercu dobro innych.

Shen Yun to doskonały przykład na to, że prawdziwe piękno mogą osiągnąć właśnie osoby o dobrym charakterze – to wartościowa inspiracja.

Czerpanie z tradycyjnej kultury

Tradycyjna kultura europejska wciąż jest częścią naszego życia społecznego, z którą jesteśmy względnie obeznani, ale licząca sobie 5000 lat cywilizacja chińska pozostaje dla wielu z nas zagadką. Jednak jej historia to bogata, pełna różnorodności skarbnica tradycyjnej kultury (bogata materia utkana z tradycyjnej kultury). W starożytnych Chinach ludzie różnych zawodów uprawiali medytację i pracowali nad charakterem, aby dobrze wykonywać swoją pracę. Wiele sławnych postaci w historii Chin kultywowało swój charakter – uszlachetniało się moralnie w oparciu o różne wierzenia duchowe, aby wznieść się na wyższe obszary mądrości.

Starożytni Chińczycy wierzyli, że ich kultura jest niebiańskiego pochodzenia, czyli wiele ich wierzeń, tradycji i sztuk, takich jak kaligrafia, muzyka, ubiory, zostało im przekazanych przez bogów. Celem tego było, według ich wierzeń, umożliwienie ludziom prowadzenia życia w prawy sposób, tak aby pewnego dnia mogli oni powrócić do swoich źródeł w niebiosach.

Poprzez taniec, muzykę, kostiumy i scenograficzne projekcje Shen Yun ożywia tę wiarę w boskość. Jednocześnie artyzm przedstawień przypomina nam o naszym wspólnym dziedzictwie, jakim są uniwersalne wartości, takie jak prawda, życzliwość, prawość, wytrwałość, wytrzymałość, odwaga i szacunek dla innych. W przedstawianej przez Shen Yun tradycyjnej kulturze zawiera się uniwersalna kultura ludzkości.

Nadzieja na odrodzenie – tak jak kwiat śliwy przypomina, że wiosna i odrodzenie życia są już blisko, tak Shen Yun przynosi nadzieję poprzez odrodzenie tradycyjnej kultury chińskiej (Shen Yun Performing Arts)

Nadzieja na odrodzenie – tak jak kwiat śliwy przypomina, że wiosna i odrodzenie życia są już blisko, tak Shen Yun przynosi nadzieję poprzez odrodzenie tradycyjnej kultury chińskiej (Shen Yun Performing Arts)

Przykładowo poczesne miejsce w kulturze chińskiej, a zwłaszcza w sztuce, literaturze i retoryce zajmują kwiaty i ich symbolika. Jednym z nich jest kwiat śliwy, nazywany w kulturze chińskiej „przyjacielem zimy”, wyraziście reprezentujący wytrzymałość, która pokonuje wszelkie koleje losu. Stał się on istotnym motywem w poezji i malarstwie, począwszy od czasów dynastii Tang. Jak mówi jeden z chińskich wierszy, zapach tego kwiatu „wywodzi się z goryczy i zimna”. Jest on symbolem hartowania ducha w ciężkich przejściach, wzrastania wewnętrznej siły i nieugiętej odwagi.

Również zespół Shen Yun, hołdując tej tradycji, przedstawił w jednym ze swoich programów taniec „Kwiaty śliwy” (ang. „Plum Blossom”). Według opisu w programie spektaklu w tym tańcu ten maleńki i delikatny kwiat obrazuje wytrzymałość pozwalającą przetrzymać wszelkie przeciwności losu. Zakwita nawet w śniegu, nie więdnie ani nie traci piękna bez względu na to, jak mocno wiatr nim targa. Przynosi nadzieję na nieuchronne nadejście wiosny.

Siła współpracy

Artyści Shen Yun opanowali sztukę współdziałania w tak wysokim stopniu, jak techniki taneczne, co często odzwierciedla się w wypowiedziach widzów podkreślających bezbłędną koordynację tancerzy. Według wywiadów wideo umieszczonych na stronie internetowej zespołu artyści są w stanie osiągnąć tak wysoki stopień koordynacji, ponieważ prawdziwie wierzą w swoją misję odrodzenia tradycyjnej kultury. To właśnie jest źródłem do nieustannego wzajemnego wspierania się i wzajemnego pomagania sobie w odnoszeniu wspólnego sukcesu.

To współdziałanie jest również widoczne w muzyce Shen Yun. Zespół stopił chińskie i europejskie tradycje muzyczne w jedno harmonijne brzmienie, integrując tradycyjne instrumenty chińskie, takie jak pipa (chińska lutnia) i erhu z instrumentarium europejskiej orkiestry symfonicznej. Każdy z tych systemów muzycznych charakteryzuje się różnymi właściwościami, ale Shen Yun połączył je w jedną doskonałą całość, tworząc bogatą, harmonijną muzykę, która przenika do serca. Aby w pełni osiągnąć taki cel, zarówno kompozytorzy, jak i muzycy muszą w pełni poznać charakterystykę każdego z tych systemów i zrozumieć, w jaki sposób można je płynnie scalić.

O współpracy w zespole mówi także Chelsea Cai, pierwsza tancerka Shen Yun: „Kiedy tańczymy, zawsze zwracamy uwagę na tych wokół nas, aby wykonywać [taniec] tak samo i tak samo się poruszać. […] Gdy odgrywam pierwszoplanową rolę w tańcu i wszyscy inni tańczą wokół mnie, nie czuję się inna [niż wszyscy], ponieważ jeśli jedna osoba dobrze wykonuje [swoją rolę] na scenie, to nic nie znaczy. To, co publiczność widzi, to nie jest tylko jedna osoba. Publiczność widzi pełen obraz. Więc każdy musi dobrze wykonywać swoją rolę i my wszyscy to wiemy. Nawet jeśli jedna osoba tańczy, to wszyscy [wokół], czy to z tyłu, czy po bokach wspomagają mnie i dodają otuchy. I to pomaga mi dobrze wykonać [rolę]. Jest to więc siła nas wszystkich”.

Tradycyjny taniec narodu Yi w wykonaniu zespołu Shen Yun (Shen Yun Performing Arts)

Tradycyjny taniec narodu Yi w wykonaniu zespołu Shen Yun (Shen Yun Performing Arts)

O współpracy i kooperacji w zespole mówi także jego wybitny choreograf i zasłużony pierwszy tancerz Yungchia Chen: „Co roku potrzebne nam są nowe idee i jest to dla nas w każdym roku największym wyzwaniem. Kiedy powstaje nowa idea [tańca], wszyscy choreografowie oferują pomocne wskazówki. Wspólnie go obmyślamy. Kompozytorzy także bardzo chętnie współpracują. Razem [nad nim] dyskutujemy, aby uczynić ten taniec jeszcze lepszym”.

Tak więc Shen Yun może stać się inspiracją dla tolerancji, otwartości, porozumienia i współdziałania, które gdyby je zastosować we współczesnym życiu, z pewnością doprowadziłyby z czasem do znaczących rezultatów.

Wiara w boskość

Tradycyjna kultura chińska zasadza się na wierze w boskość. Na przestrzeni całych swoich dziejów Chińczycy byli głęboko uduchowieni – wartości, którym hołdowali, były zakorzenione w tradycjach buddyzmu, taoizmu i konfucjanizmu. To bogate dziedzictwo zostało niemal całkowicie zniszczone przez Komunistyczną Partię Chin. Od chwili swojego dojścia do władzy w 1949 roku partia ta odrzuciła wiarę w boskość jako zabobonną, wypaczając jednocześnie wartości moralne. Osoby prawe były prześladowane, a złoczyńcy byli wychwalani. Dzieci zachęcano do sprzeniewierzania się rodzicom, mężów i żony do sprzeniewierzania się sobie nawzajem, a uczniów i studentów do atakowania nauczycieli i całej tradycyjnej kultury.

Boskość, która była również zasadniczą wartością wielu społeczeństw w przeważającej części dziejów ludzkości, jest również atakowana w społeczeństwach zachodnich przez coraz szerzej rozpowszechniającą się materialistyczną perspektywę.

Dzisiaj, gdyby nie Shen Yun, to bogate dziedzictwo tradycyjnej kultury zostałoby utracone dla świata. Shen Yun wnosi na scenę chwałę i piękno tradycji, ukazując znaczenie boskości w dawaniu ludziom nadziei – zarówno w tym życiu, jak i poza nim. Pewnie dlatego przedstawienia Shen Yun tak głęboko poruszają widzów, a niektórzy widzowie nawet ronią łzy. Spektakle skłaniają do zadumy nad naszym własnym życiem, naszymi własnymi powiązaniami z boskością, a także nad naszą rolą w tym świecie.

Pierwsza tancerka zespołu Chelsea Cai tak o tym mówi: „Wierzę, że formy artystyczne tworzone z czystymi i nieskazitelnymi intencjami będą promieniować pozytywną energią, która wpłynie korzystnie na widzów. Chciałabym, aby widzowie wynieśli coś z naszego spektaklu, otrzymali przesłanie i uświadomili sobie, że istnieje coś więcej w życiu poza materialistycznymi dobrami. Wtedy nawet jeśli są oni przygnębieni, mogą wydobyć się z depresji, albo nawet z trudnych sytuacji, i dalej iść przez życie”.

To tylko niektóre z inspiracji oferowanych nam przez Shen Yun, a ponieważ zespół co roku prezentuje nowy program, więc możemy z roku na rok kontynuować poszukiwania w tej nieprzebranej skarbnicy tradycyjnej kultury, czerpać z niej inspiracje i odkrywać na nowo jej niezmierzoną głębię.

Rita Cosby powiedziała po obejrzeniu spektaklu Shen Yun: „Wychodzę [ze spektaklu] głęboko zainspirowana i poruszona do głębi”. „To nieprawdopodobne, nieprawdopodobne przedstawienie”.

Shen Yun zainaugurowało sezon artystyczny 2019 dnia 12 grudnia 2018 roku spektaklem w Berkeley w Kalifornii. W jego planach na ten sezon są występy na scenach całego świata. Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź stronę: ShenYun.com.

„The Epoch Times” uznaje spektakle Shen Yun Performing Arts za ważne wydarzenie kulturalne naszych czasów i relacjonuje wrażenia publiczności z przedstawień od czasu powstania zespołu w 2006 roku.

Opracowała Ella Kietlinska na podstawie artykułu Madaliny Hubert oraz źródeł ze stron internetowych shenyun.comtheepochtimes.com.

Tagi:

Wykorzystujemy pliki cookies, by dowiedzieć się, w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszej strony internetowej i móc usprawnić korzystanie z niej. Dalsze korzystanie z tej strony internetowej jest jednoznaczne z zaakceptowaniem polityki cookies, aktualnej polityki prywatności i aktualnych warunków użytkowania. Więcej informacji Akceptuję