Po wejściu w życie 15 grudnia nowego rozkładu jazdy na kolei podróżni PKP Intercity będą mieli do dyspozycji więcej połączeń – 505, w tym 34 sezonowe. To o 51 połączeń więcej niż rok wcześniej – poinformowało PKP Intercity.
Skróci się ponadto czas przejazdu na wielu popularnych trasach, m.in. ze stolicy do Szczecina i Białegostoku. Pociągi Pendolino pojadą w nowej relacji – ze Szczecina przez Poznań do Warszawy.
W rozkładzie przewoźnika pojawią się dodatkowe pociągi z Przemyśla, Poznania, Lublina i Białegostoku. Będą też nowe połączenia do Czech z Trójmiasta, Poznania, Wrocławia (IC Baltic Express) oraz do Berlina z Przemyśla, Krakowa, Katowic, Wrocławia (IC Galicja).
Kursy w przewidywalnych odstępach czasu
Przewoźnik zapowiada, że na najpopularniejszych trasach pociągi będą kursowały w cyklicznych odstępach czasowych. Co godzinę pomiędzy Wrocławiem a Krakowem, nie rzadziej niż co dwie godziny z Poznania do Krakowa oraz co dwie godziny pomiędzy Gdynią a Wrocławiem. Pociągi ze stolicy pojadą do Krakowa i Trójmiasta średnio co godzinę.
Szybszy dojazd
Od grudnia pociągami PKP Intercity podróżni dotrą szybciej:
- z Warszawy do Szczecina – 4 h 18 min
- z Warszawy do Białegostoku – 1 h 30 min
- z Warszawy do Łodzi Fabrycznej – 1 h 7 min
- z Krakowa do Zakopanego – nieco ponad 2 godziny
- z Krakowa do Zamościa – niecałe 4 godziny (wcześniej 5 h 9 min)
- ze Szczecina do Poznania – 1 h 50 min
- z Wrocławia do Gdańska – 4 h 17 min (o 20 min szybciej).
Pendolino na nowej trasie
Nowością w ofercie krajowej będzie rozszerzenie siatki połączeń pociągów Pendolino. Od połowy grudnia będą one kursować ze Szczecina przez Poznań do Warszawy. Poranny skład wyjedzie ze Szczecina przed 8.00 i pokona tę trasę w 4 h 18 minut. Powrotne EIP do Szczecina pozwoli wrócić ze stolicy po 20.00. Oprócz postoju w Poznaniu pociąg zatrzyma się w Stargardzie i Krzyżu, co pozwoli na przesiadkę w kierunku Gorzowa.
Nowe połączenia do Czech i Berlina
W rozkładzie pojawią się cztery nowe połączenia pociągami PKP Intercity do Czech. Pociągi IC Baltic Express będą zatrzymywać się nie tylko w największych polskich miastach, tj. w Gdańsku, Bydgoszczy, Poznaniu i Wrocławiu, lecz także w mniejszych ośrodkach, m.in w Tczewie, Inowrocławiu, Gnieźnie, Lesznie i Kłodzku. Składy PKP Intercity po raz pierwszy zatrzymają się na stacjach: Bystrzyca Kłodzka i Międzylesie. Po stronie czeskiej w drodze do Pragi będziemy mogli wysiąść i wsiąść m.in. w Pardubicach. Połączenia będą realizowane w godzinach porannych, popołudniowych oraz nocą.
Nowością w ofercie międzynarodowej będzie również pociąg IC Galicja, który pojedzie z Przemyśla przez Kraków do Berlina. Będzie to trzecia para połączeń na tej trasie. Pozwoli to na ruch pociągów co 4 h z Krakowa, Katowic, Wrocławia do stolicy Niemiec.
Połączenia w kraju
W nowym rozkładzie jazdy znajdzie się również połączenie Warszawy z Wrocławiem z rekordowym czasem przejazdu 3 h 33 min (EIC Ślęża). Z Warszawy na Dolny Śląsk dojedziemy także pociągiem IC Konopnicka (relacja Warszawa – Wrocław), a także składem IC Śnieżka, który od grudnia będzie kursował codziennie, a nie tylko w weekendy jak dotychczas. W weekendy podróżni będą mogli skorzystać z pociągu IC Beskidy relacji Warszawa Wschodnia – Wisła Uzdrowisko. W województwie małopolskim pociąg ten zatrzyma się na stacji Zator Park Rozrywki – to nowe miejsce zatrzymania pociągów PKP Intercity.
Z Krakowa do Przemyśla będzie kursować pociąg IC Gierymski, a do Szczecina pojedzie skład IC Sukiennice, który w sezonie letnim będzie jeździć w wydłużonej relacji do Zakopanego i z powrotem. Dzięki rozszerzeniu terminów kursowania pociągu IC Halny (relacja Zakopane – Poznań) mieszkańcy Podhala zyskają codzienne połączenie z Wrocławiem i Poznaniem. Nowym miejscem zatrzymania w regionie będzie stacja Mielec, przez którą kursować będzie skład IC Hetman relacji Hrubieszów Miasto – Kraków Główny.
W związku ze zmianą trasy pociągu IC Hańcza (relacja Kraków – Wilno) mieszkańcy Kielc, Skarżyska-Kamiennej i Radomia zyskają bezpośrednie połączenie z Białymstokiem. Na trasie Kielce – Kraków podróżni będą mogli skorzystać aż z 14 par połączeń, czyli o 6 więcej niż w obecnym rozkładzie jazdy.
Relacja pociągu TLK Lubomirski zostanie wydłużona do Kołobrzegu (wcześniej Gdynia – Zakopane). Dzięki temu mieszkańcy województwa pomorskiego zyskają codzienne, bezpośrednie połączenie do Warszawy, Radomia, Kielc, Krakowa i Zakopanego. Od grudnia pociągi IC Wybrzeże i IC Słowiniec będą codziennie jeździć w wydłużonej relacji do Łodzi i z powrotem. Pociągiem IC Lazur dojedziemy do Łodzi i z powrotem także od poniedziałku do piątku (obecnie jeździ tylko w wakacyjne weekendy).
Nowe przystanki
Jak przekazały Polskie Linie Kolejowe, pasażerowie wybierający w codziennych podróżach kolej, od 15 grudnia skorzystają z nowych przystanków, wybudowanych w ramach inwestycji współfinasowanych ze środków unijnych oraz z „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”.
Lepszy dostęp do kolei zapewnią nowe przystanki Kraków Piastów, Kraków Kościelniki oraz Kraków Przylasek. Do pociągów wsiądziemy także z nowego przystanku Rzepin Miasto w województwie lubuskim oraz Radziszewo na trasie między Szczecinem a Gryfinem.
Na linii między Częstochową a Chorzewem Siemkowicami oddanych do użytku będzie łącznie 10 nowych przystanków: 5 w województwie śląskim – Częstochowa Rząsawa, Mykanów, Stary Cykarzew, Cykarzew Północny, Stary Broniszew oraz 5 w województwie łódzkim – Ważne Młyny, Nowa Brzeźnica, Pieńki Dubidzkie, Strzelce Wielkie i Biała. Dotychczas linia była wykorzystywana przez pociągi towarowe. Od grudnia przewoźnicy regionalni uruchomią na niej regularne połączenia pasażerskie.
Od 15 grudnia wygodniej wsiądziemy do pociągów również ze zmodernizowanych peronów, m.in. z przystanku Chorzów Uniwersytet, Muszyna i Chełm Miasto.
W czasie obowiązywania rozkładu jazdy 2024/2025 zarządca infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe SA przewidział cztery korekty związane z dostosowaniem godzin kursowania pociągów do postępujących prac modernizacyjnych na polskiej sieci kolejowej. Korekty będą wprowadzane 9 marca, 15 czerwca, 31 sierpnia i 26 października 2025 r.
PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację między dużymi miastami i popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, a także umożliwia podróżowanie po Europie.
Do 2030 r. PKP Intercity planuje uruchamiać blisko dwa razy więcej pociągów i zwiększyć liczbę pasażerów do niemal 90 mln rocznie. Spółka przyjęła strategię „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”, która zakłada inwestycję 27 mld zł w nowoczesny tabor oraz infrastrukturę.
Źródło: PAP.