Międzynarodowy konkurs pianistyczny dba o zachowanie muzycznych tradycji

Zwycięzcy Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego NTD 2019 (Dai Bin / The Epoch Times)

Zwycięzcy Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego NTD 2019 (Dai Bin / The Epoch Times)

(Minghui.org) 27 i 28 września 2019 roku w Baruch Performing Arts Center w Nowym Jorku odbyły się półfinały i finał organizowanego przez telewizję NTD V Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego.

W tegorocznym konkursie udział wzięło łącznie 86 uczestników z 28 krajów, 15 z nich doszło do półfinału, a jedynie 6 pianistów do finału.

Półfinały wymagały od pianistów zagrania utworu obowiązkowego, zamówionego specjalnie na konkurs. „Tryumf dobra”, skomponowany przez D.F., dyrektora artystycznego Shen Yun Performing Arts, zawierał zarówno zachodnie, jak i chińskie elementy. Brzmiący w pewnym sensie niczym tradycyjna chińska melodia napisana dla orkiestry, utwór ten został zaaranżowany na fortepian z użyciem klasycznej formy i stylu.

Misja: Zachowanie dziedzictwa tradycyjnej literatury pianistycznej

Misją konkursu jest promowanie oraz zachowanie 250-letniego dziedzictwa klasycznej literatury pianistycznej. Repertuar ściśle skupia się na okresach baroku, klasycyzmu i romantyzmu oraz kładzie nacisk na kanony muzyki fortepianowej zgodnie z wymogami Bacha i Beethovena.

Okresy te były tymi, w których muzyka fortepianowa została ukształtowana. Poprzez wykorzystanie tych usystematyzowanych form muzycznych kompozytorzy wyrażali swoją muzyką własną filozofię, nadzieje i wyzwania.

„Wszystko, co dotyczy życia – to poprzez swoje kompozycje można to wyrazić” – powiedziała główny sędzia w konkursie profesor Becky Yao. „Muzyka to życie, życie jest muzyką”.

„W tym roku było tak dużo młodych pianistów. Jestem tak szczęśliwa, widząc młodych ludzi, którzy chcą powrócić do tej tradycji… Jako sędziowie czujemy się bardzo zaszczyceni, mogąc słuchać tych utalentowanych pianistów” – powiedziała.

Prof. Becky Yao zasiadała w jury Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego NTD 2019<br/> (NTD Television)

Prof. Becky Yao zasiadała w jury Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego NTD 2019
(NTD Television)

Ważne jest rozumienie muzyki, powiedziała Becky Yao. Muzyk musi być wszechstronny, systematycznie ćwiczyć różne aspekty muzyki.

„Niczym erudyci znają oni wszystko, co jest związane z muzyką, toteż rozumieją tło tego okresu, potrafią więc go lepiej przedstawić jako kompozytorzy” – powiedziała Yao. „Dochodzą do tego własne, osobiste uczucia i osobiste doświadczenia, jak to interpretować”.

„A kiedy występuje się na scenie, ważnym jest, by pamiętać, że chodzi tu o muzykę, a nie o nas samych” – powiedziała Becky Yao.

„Chce się przenieść na widownię piękno i czystość, zatem uczestnicy muszą sami oczyścić swoje umysły, być bardzo wyciszonymi, bardzo opanowanymi, bardzo czystymi i skupionymi wyłącznie na swoich utworach” – powiedziała. „Są oni całkowicie pogrążeni w świecie muzyki i zapominają o samych sobie. To najlepszy stan ich umysłów”.

Konkurs jest również dla pianistów wspaniałą płaszczyzną dzielenia się swoim rozumieniem muzyki klasycznej, powiedziała Yao.

„Uczestnicy konkursu wskrzeszają te repertuary, wnosząc je do swoich własnych koncertów, do swoich programów przyszłych koncertów, do swoich pracowni, w których nauczają młodsze generacje” – powiedziała Becky Yao. „Tak więc te utwory muzyki klasycznej nigdy nie umrą, a nawet będą rozkwitać. Repertuary te są dziedzictwem naszych przodków, naszych umuzykalnionych przodków”.

„Dobra muzyka potrafi ludzi inspirować, a pianiści są niczym posłańcy niosący misję podtrzymywania tych tradycji i ożywiania zaniedbanej muzyki”. Becky Yao wierzy w znaczenie dobra w muzyce tradycyjnej, w pokój, miłość, uczciwość, szacunek i rozsądek.

„Dzięki naszym konkursom, dzięki naszej muzyce klasycznej chcemy kontynuować dobre [cechy] człowieczeństwa na tym świecie” – powiedziała.

Laureat złotej nagrody: Repertuar wskrzesza „najczystszą muzykę”

Vladimir Petrov z Meksyku podczas Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego NTD w Nowym Jorku (The Epoch Times)

Vladimir Petrov z Meksyku podczas Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego NTD w Nowym Jorku (The Epoch Times)

„Muzyka… ma wielką moc… Ona naprawdę cię leczy” – powiedział Vladimir Petrov, laureat złotej nagrody Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego NTD 2019. W finale wykonał on „Etiudy” Schumanna oraz „Walc Mefisto” Ferenca Liszta.

Uważa, że ograniczenie repertuaru konkursu do okresu baroku, klasycyzmu i romantyzmu było właściwe. „To dobrze, ponieważ jest to najczystsza muzyka… Wszelka muzyka tam się zaczęła, wiele wieków temu”.

„Przez lata była zapominana, a w naszym stuleciu została zapomniana całkowicie… [W niektórych jednak miejscach] utrzymywano w swoich rodzinach te tradycje bardzo, bardzo blisko. Myślę, że jest to bardzo ważne. Czuję, że jest mi ona bardzo bliska… Jest czysta, bardzo czysta i uczciwa” – powiedział.

Podzielił się również swoim rozumieniem wykonania utworu obowiązkowego „Tryumf Dobra”. „Jedynym sposobem na utrzymanie się przy życiu jest utrzymywanie dobra żyjącego w nas. Dobro zawsze zwycięża” – powiedział.

„Rozumiem tę muzykę bardzo dobrze” – powiedział. „Być może zagram ją w moich przyszłych koncertach”.

Docenił wysiłki obsługi konkursu i koordynatorów: „Ludzie, którzy tu pracują, pracują z całego serca i my to czujemy, czujemy, że oni nas wspierają, każdego z nas, od pierwszej tury” – powiedział.

Powiedział, że aby zostać muzykiem, osoba musi „być bardzo, bardzo uczciwa wobec siebie i publiczności oraz wobec muzyki… Kompozytor, kiedy pisze muzykę, jego emocje są całkowicie w nią tchnięte, kompletnie, i dlatego muzyka dociera do naszych serc. Myślę, że to jest najważniejsze”.

Granie muzyki to rozumienie innych

Sanghie Lee z Korei Południowej podczas Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego NTD 2019 (NTD)

Sanghie Lee z Korei Południowej podczas Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego NTD 2019 (NTD)

„Czasami musimy się cofnąć do muzyki tradycyjnej, aby mieć taką bazę” – powiedziała Sanghie Lee, laureatka brązowej nagrody w tegorocznym konkursie. Zagrała „Fantazje” Schumanna oraz „Momenty muzyczne” Rachmaninowa.

„Myślę, że najważniejsze to być dobrym człowiekiem, ponieważ granie muzyki jest rozumieniem innych ludzi, tak więc potrzebujemy być uważni i rozumieć innych” – powiedziała.

„Potężna siła dla ludzkiego umysłu”

Maxim Anikushin podczas Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego NTD 2019 w Nowym Jorku (The Epoch Times)

Maxim Anikushin podczas Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego NTD 2019 w Nowym Jorku (The Epoch Times)

„[Muzyka] może nieść ludziom przesłanie, które czasami nie mogłoby zostać wypowiedziane słowami – to jest to, co czuję. Ma ona moc porozumiewania się… Potrafi być potężną siłą dla ludzkiego umysłu” – powiedział Maxim Anikushin, laureat Nagrody za Wybitne Wykonanie.

W trakcie finału zagrał on Sonatę nr 21 Beethovena oraz „Andante spianato” i „Wielkiego Poloneza Es-dur” Chopina.

Maxim Anikushin powiedział, że dobór repertuaru konkursu był doskonały.

„Uważam, że Bach był największym geniuszem kompozytorem na tym świecie. To, co on stworzył, odczuwa się, jakby przemawiał przez niego Bóg” – powiedział.

„Musisz pokazać swoją umiejętność grania wielu dźwięków jednocześnie i musisz pokazać wirtuozerię… To bardzo właściwa decyzja. Nigdy nie grałem w konkursie, który tego właśnie wymagał” – powiedział Anikushin.

Dzielenie się muzyką z ludźmi

Olena Miso podczas Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego NTD 2019 w Nowym Jorku<br/>(Zhang Xuehui / The Epoch Times)

Olena Miso podczas Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego NTD 2019 w Nowym Jorku
(Zhang Xuehui / The Epoch Times)

„To mój pierwszy występ w Nowym Jorku, w Ameryce, jestem bardzo podekscytowana” – powiedziała Olena Miso, pianistka z Ukrainy, która studiuje w Grazu, w Austrii. Zdobyła Nagrodę za Wybitne Wykonanie.

W finale wykonała „Dwa wiersze” Skriabina, „Chaconne” Bacha-Busoniego oraz „Cztery preludia” Rachmaninowa.

„Na nieszczęście mamy XXI wiek… Każdy się gdzieś spieszy. Mam takie odczucie, że każdy spieszy się do odejścia, a nikt za bardzo się nie cieszy” – powiedziała Olena Miso.

Doceniła piękno utworu obowiązkowego. „Ten wspaniały utwór pokazuje nam, że wszystko może razem współistnieć i być blisko nas”.

„To dla mnie najważniejsza rzecz dzielić się z ludźmi muzyką” – powiedziała.

Lista zwycięzców

Złoto: Vladimir Petrov (Meksyk)

Srebro: Nicolas Giacomelli (Włochy)

Brąz: Sanghie Lee (Korea Południowa)

Nagroda za Wybitne Wykonanie: Shih-Yeh Lu (Tajwan), Olena Miso (Ukraina) i Maxim Anikushin (Nowy Jork, Stany Zjednoczone)

Nagroda za Wykonanie Utworu Obowiązkowego: Shih-Yeh Lu

Artykuł prezentujemy za zgodą Redakcji Minghui.org. Tekst pierwotnie ukazał się w polskiej edycji Minghui.org.

Tekst oryginalny ukazał się w polskiej edycji Minghui.org dnia 2019-10-30, link do artykułu: http://pl.minghui.org/html/articles/2019/10/30/437.html

Tagi:

Wykorzystujemy pliki cookies, by dowiedzieć się, w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszej strony internetowej i móc usprawnić korzystanie z niej. Dalsze korzystanie z tej strony internetowej jest jednoznaczne z zaakceptowaniem polityki cookies, aktualnej polityki prywatności i aktualnych warunków użytkowania. Więcej informacji Akceptuję