Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny NTD obiera odmienne podejście do repertuaru

Dmitri Levkovich występuje podczas finału Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego NTD w 2016 r., Nowy Jork, 2.10.2016 r. (Larry Dai / NTD Television)

Dmitri Levkovich występuje podczas finału Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego NTD w 2016 r., Nowy Jork, 2.10.2016 r. (Larry Dai / NTD Television)

Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny NTD, który dość niedawno zaistniał wśród głównych konkursów muzyki klasycznej, wyróżnia się skupieniem na tradycji.

„Nasz repertuar jest odrobinę odmienny, gdyż NTD stara się odrodzić tradycyjną kulturę i sztukę, włącznie ze sztuką pianistyczną” – powiedziała profesor fortepianu Becky Yao, członek jury tegorocznego konkursu.

Konkurs został po raz pierwszy ogłoszony w 2008 roku, a jego misją jest promowanie zarówno doskonałości artystycznej, jak i 250-letniej spuścizny literatury pianistycznej. Repertuar konkursu koncentruje się wyłącznie na epoce baroku, klasycyzmu i romantyzmu.

„Uznajemy, że te epoki, te style muzyczne, forma oraz technika są wyjątkowe i że powinny zostać zachowane dla przyszłości” – powiedziała Yao.

Prof. Becky Yao zasiądzie w jury Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego NTD w 2019 r. (NTD Television)

Prof. Becky Yao zasiądzie w jury Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego NTD w 2019 r. (NTD Television)

Według Yao te okresy są wyjątkowe, gdyż to właśnie w tamtych czasach muzyka pianistyczna została sformalizowana. W ciągu tych trzech epok powstał kompleksowy system nauki i teorii muzyki, którego do dziś używają pianiści klasyczni. W ramach powstałych form muzycznych kompozytorzy pokazali nam, że wszystko, czym jest życie, może zostać zawarte w muzyce.

„[Te okresy] […] reprezentują kompozytorów wraz z ich własną filozofią oraz nadziejami, to jak w życiu osobistym zmagali się z bólem i stratą oraz jak to przezwyciężali” – powiedziała Yao. „Wszystko, co tyczy się życia, potrafili wyrazić poprzez swoje kompozycje. Uważamy, że to jest dobre, gdyż muzyka to życie, a życie to muzyka”.

Takie podejście jury ma nadzieję znaleźć również u dzisiejszych pianistów: Poziom zdobytych umiejętności, które umożliwią przekazanie całości wyobrażeń kompozytora wprost do serc publiczności, wymaga głębokiego zrozumienia muzyki.

Tegoroczna edycja konkursu będzie piątą z rzędu. Yao, która zasiadała w jury podczas rundy finałowej w 2016 roku, powiedziała, że była pozytywnie zaskoczona opiniami niemalże każdego finalisty na temat repertuaru.

„Naprawdę podobał im się dobór repertuaru – to mnie zaskoczyło” – powiedziała w wywiadzie dla NTD Television. „Myślę, że postąpiliśmy słusznie”.

Atmosfera konkursu, zamiast zaciekłej rywalizacji, ma w sobie wspólną misję artystyczną uczczenia spuścizny wspaniałych dzieł muzycznych. Uczestnicy [poprzednich edycji] konkursu przyznali, że również odczuwana przez nich energia była inna.

„Jeden z laureatów powiedział nam, że brał udział w ponad 20 międzynarodowych konkursach pianistycznych, a ten wyróżniał się tak bardzo, że aż wspomina go z przyjemnością” – powiedziała Yao NTD Television.

Yao wyjaśniła, że repertuar konkursu zaczyna się od „Das Wohltemperierte Klavier” Bacha, a kończy na sonatach Beethovena – są to dwa wielkie zbiory dzieł, które dla pianistów stanowią Stary i Nowy Testament repertuaru pianistycznego.

W eliminacjach pianiści będą mogli wybrać jedną z etiud Saint-Saënsa i Chopina, natomiast w rundzie finałowej muzycy będą mieli dowolność doboru repertuaru z jedynym zastrzeżeniem, że będą to utwory skomponowane przed rokiem 1900.

„To jest dziedzictwo, które chcielibyśmy przekazać następnym pokoleniom” – powiedziała Yao. Jedną z największych zachęt dla wielu pianistów jest to, jak szeroko transmitowany jest konkurs. NTD jest największą chińskojęzyczną telewizją w Ameryce Północnej, ma ponad 100 mln odbiorców na całym świecie. Występy pianistów będą pokazywane również online i dotrą do ponad 360 mln internautów.

Muzyka skomponowana z myślą o konkursie

W rundzie finałowej pianiści muszą także wykonać utwór skomponowany specjalnie na ten konkurs. Podobnie jak podczas edycji konkursu z 2016 roku, jury zwróciło się z prośbą do D.F. o napisanie utworu wyłącznie na ten konkurs.

D.F. jest dyrektorem artystycznym najlepszego na świecie zespołu chińskiego tańca klasycznego Shen Yun Performing Arts, który w ciągu ostatnich dziesięciu lat przyciągnął uwagę całego świata. Jedną z wyjątkowych cech Shen Yun jest harmonijne połączenie tradycji muzycznych Wschodu i Zachodu. Zespołowi towarzyszy wyjątkowa orkiestra, która łączy chińskie instrumenty z zachodnią orkiestrą klasyczną oraz śpiew operowy bel canto wykonywany w języku mandaryńskim.

Susan Liu, która zaaranżowała utwór „Glorious Realm” (pol. „Wspaniałe królestwo”) skomponowany na konkurs z 2016 roku, zauważyła to połączenie Wschodu i Zachodu w muzyce Shen Yun, które ma [w repertuarze] melodie rzeczywiście odzwierciedlające prawdziwą chińską kulturę, a jednocześnie zaaranżowane dla zachodniej orkiestry klasycznej. Zdaniem Liu utwory pianistyczne skomponowane na konkurs mają w sobie podobny zamysł i doradza uczestnikom, aby najpierw zapoznali się z muzyką Shen Yun w celu lepszego zrozumienia tego typu muzyki.

Pianiści będą mieli tylko trzy tygodnie na przygotowanie się do tego utworu, zatem zdaniem Liu jest to zupełnie nowe wyzwanie. Przy ostatecznej ocenie uczestnika konkursu duże znaczenie będzie mieć właśnie odpowiednie wykonanie tego dzieła.

Zgłoszenia można nadsyłać do 9 sierpnia br., natomiast konkurs rozpocznie się 26 sierpnia br. Tegoroczna edycja konkursu odbędzie się w Engelman Recital Hall w Baruch Performing Arts Center w Nowym Jorku.

Tekst oryginalny ukazał się w anglojęzycznej edycji „The Epoch Times” dnia 2019-03-08, link do artykułu: https://www.theepochtimes.com/ntd-international-piano-competition-takes-a-different-approach-to-repertoire_2824342.html

Tagi:

Wykorzystujemy pliki cookies, by dowiedzieć się, w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszej strony internetowej i móc usprawnić korzystanie z niej. Dalsze korzystanie z tej strony internetowej jest jednoznaczne z zaakceptowaniem polityki cookies, aktualnej polityki prywatności i aktualnych warunków użytkowania. Więcej informacji Akceptuję