14 lutego główne chińskie media poinformowały, że Komunistyczna Partia Chin (KPCh) wprowadza nową strategię w celu ożywienia tradycyjnej chińskiej kultury do 2025 roku. Jednak strategia ta została skrytykowana przez media i chińskich komentatorów, którzy zarzucili reżimowi wykorzystywanie tradycyjnej kultury jako zasłony dla własnych korzyści politycznych i jednoczesne niszczenie jej istoty.
Nowo ogłoszona strategia zatytułowana „Główna strategia Rady Państwa: kompleksowe odmłodzenie tradycyjnej kultury do 2025 roku” jest powtórką strategii ogłoszonej w podobnym dokumencie, który opublikowano w 2017 roku. Nowa strategia wymaga od członków wszystkich szczebli KPCh wspierania tradycyjnej kultury. Deklaruje się w niej, że Chiny „całkowicie odmłodzą tradycyjną kulturę do 2025 roku”. W ramach tej strategii KPCh wymaga także realizacji tzw. „Projektu rewitalizacji tradycyjnego chińskiego festiwalu”.
Hu Ping, redaktor naczelny „Beijing Spring”, popularnego chińskiego magazynu politycznego, powiedział Radiu Wolna Azja, że KPCh została początkowo utworzona w oparciu o sprzeciw wobec tradycyjnej kultury. Zdaniem Hu KPCh to grupa polityczna, która ma najbardziej wrogie nastawienie do tradycyjnej chińskiej kultury.
Przytoczył przykład niszczenia przez KPCh świątyń poświęconych Konfucjuszowi. Od V wieku w Chinach wznoszono budowle, gdzie oddawano cześć Konfucjuszowi i innym mędrcom konfucjanizmu. Jednak zostały zniszczone podczas rewolucji kulturalnej, która była masowym, politycznym ruchem antykulturowym zainicjowanym przez ówczesnego przywódcę partii komunistycznej Mao Zedonga. Rewolucja kulturalna trwała 10 lat (1966-1976), w trakcie których zniszczono niezliczone artefakty, architekturę oraz antyki, a dziesiątki milionów ludzi prześladowano i zabijano.
„Dlatego ogromną ironią, samą w sobie, jest to, że Komunistyczna Partia Chin odgrywa teraz rolę dziedzica i kontynuatora tradycyjnej kultury” – powiedział Hu.
Zdaniem Hu nowa strategia KPCh jest jedynie sloganem propagandowym, gdzie wykorzystuje „symbole” tradycyjnej chińskiej kultury jako fasadę, jednocześnie niszcząc najcenniejszą duszę oraz istotę tradycyjnej chińskiej kultury.
Hu powiedział, że w Chinach szeroko komentuje się ostatnio temat dynamicznego przystąpienia do naprawiania tradycyjnych świątyń buddyjskich i taoistycznych. Jednak w rzeczywistości tradycyjne aktywności religijne są jeszcze surowiej kontrolowane i tłumione. Dodał, że tak naprawdę nie szanuje się wolności religijnej, a to, co pozornie jest wyrażane, całkowicie zaprzecza temu, co faktycznie jest robione.
Wu Te, który jest komentatorem z niezależnych mediów mających swą siedzibę w Chinach, powiedział w wywiadzie udzielonym „The Epoch Times” 16 lutego, że celem KPCh nie jest ożywienie tradycyjnej kultury, ale „promowanie własnego programu pod pozorem ożywienia tradycyjnej kultury”.
Wu stwierdził, że komunizm upada i nie potrafi przyciągnąć wierzących. W ostatnich latach rozwój gospodarczy Chin uległ stagnacji, a KPCh stoi w obliczu kryzysu legitymizacyjnego. Dlatego KPCh ucieka się do użycia „nacjonalizmu i tradycyjnej kultury”, by oszukiwać ludzi.
Zwrócił uwagę, że: „Jeśli KPCh naprawdę będzie dbać o ochronę tradycyjnej kultury, to nie będzie szykanować występów Shen Yun za granicą, ani nie będzie tłumić tradycyjnych wierzeń religijnych w Chinach, takich jak buddyzm i taoizm”.
Shen Yun to grupa artystyczna, która stara się ożywić tradycyjną chińską kulturę poprzez muzykę i taniec. Ten niezależny zespół artystyczny ma siedzibę w Nowym Jorku i co roku występuje na całym świecie.
Shen Yun wywołało gniew reżimu, odtwarzając na scenie historie, które ujawniają prześladowania chińskiego reżimu wobec duchowej praktyki Falun Gong. Od 1999 roku zwolennicy Falun Gong są celem szeroko zakrojonej kampanii Pekinu mającej na celu wykorzenienie tej duchowej praktyki, stosowane są arbitralne aresztowania, praca przymusowa, pranie mózgu, tortury, a nawet zabijanie.
Pekin często wywiera presję na teatry i rządy na całym świecie, by odwołały przedstawienia, i czasami mu się to udaje.
Chiński pisarz internetowy Jing Chu powiedział „The Epoch Times”, że ta nowa strategia pokazuje, iż komunizm całkowicie upada i że KPCh nie potrafi sprawować władzy nad ludźmi. Dlatego KPCh próbuje stosować różne metody, aby utrzymać swój reżim. Jego zdaniem, partia chce znaleźć „ideologiczne zasoby o chińskich cechach”, wywodzące się z tradycyjnej chińskiej kultury.
Jing zwrócił uwagę, że komunizm stoi w całkowitej sprzeczności z tradycyjną chińską kulturą. Konfucjanizm naucza „życzliwości, sprawiedliwości, uprzejmości, mądrości i zaufania” jako podstaw etyki ludzkości; podczas gdy KPCh mówi, że „bitwa z niebem jest nieograniczoną radością, toczenie walki z ziemią jest nieograniczoną radością i zmagania z ludzkością są nieograniczoną radością” (słynne hasło Mao).
Współpraca przy artykule: Luo Ya i Zhang Dun.
Tekst oryginalny ukazał się w anglojęzycznej edycji „The Epoch Times” dnia 2021-02-18, link do artykułu: https://www.theepochtimes.com/chinese-regime-puts-out-new-policy-to-restore-traditional-culture-but-receives-backlash_3701460.html