W ubiegły weekend Lillian Parker wyszła na scenę w Sugar Loaf Performing Arts Center ubrana w długie rękawy wodne i wcieliła się w taoistycznego ducha yin i yang.
„Uważam, że było to dosyć trudne, gdyż jest w tym dużo chińskiego klimatu” – powiedziała Parker 4 września po swoim występie w półfinałach Międzynarodowego Konkursu NTD Chińskiego Tańca Klasycznego (ang. NTD International Classical Chinese Dance Competition), części serii konkursów mających na celu ożywienie tradycyjnej sztuki i kultury. W tym przypadku wydarzenie przyciągnęło do stanu Nowy Jork ponad 100 młodych tancerzy z całego świata, chcących ożywić formę tańca, która niemal zanikła w Chinach pod rządami komunistów. Parker przeszła do finału, który odbył się 5 września.
Dla młodej kanadyjskiej tancerki była to długa podróż odkrywania i zanurzania się w obcej kulturze podczas nauki chińskiego tańca klasycznego. Dziś Parker należy do znanego na całym świecie zespołu Shen Yun Performing Arts.
„To był wspaniały proces uczenia się równowagi yin i yang poprzez ten taniec” – powiedziała.
Przepływ ducha taoistycznego
„Rękawy wodne są zazwyczaj bardzo delikatne i eleganckie, ale ten [utwór taneczny] ma w sobie pewien aspekt siły” – powiedziała. Długie, lejące rękawy, które zakładają tancerki Shen Yun, są zazwyczaj stosowane w eleganckich tańcach dworskich, dryfują i powiewają, jakby tkanina była płynącą wodą. Jednak w tym utworze tanecznym Parker użyła tych samych rekwizytów w momentach pełnych siły i mocy, co wymagało od tancerki innego rodzaju precyzji.
„Bardzo lubię wykonywać gwałtowne ruchy, takie jak skoki, albo w jednym momencie zrobić coś wymagającego użycia dużej siły. Ale w przypadku rękawów, jeśli nagle użyje się dużej siły, to one po prostu utkną, w pewnym sensie opadną. Więc w rzeczywistości im bardziej jest się zrelaksowanym, tym większą moc będą miały rękawy” – wyjaśniła. „To wygląda tak, jakbym dawała swoją moc rękawom. […] Cały proces polega na tym, żeby się zrelaksować, oddychać, po prostu zjednać się z tańcem. I wtedy, w ten sposób, można rzeczywiście wyrazić to uczucie, nie zawsze muszę być w stylu ‘bum, bum, bum’ – w rzeczywistości muszę się uspokoić i poczuć to, a do tego nie byłam przyzwyczajona”.
Parker widziała inną tancerkę wykonującą „Przepływ ducha taoistycznego”, tego rodzaju utwór taneczny, w ubiegłorocznym konkursie i była oczarowana tym wyjątkowym repertuarem. Jednak kiedy nauczyciel zachęcił ją do samodzielnego wykonania tego utworu, Parker była zaskoczona – a potem zdumiona. Ten utwór taneczny uosabia zasadę, a nie postać, więc na początku Parker nie wiedziała, co ma pokazać.
„Powoli starałam się wyczuć oddech, wyczuć rękawy” – powiedziała. Kiedy jej myśli zwolniły, poczuła, że muzyka również zwalnia i nagle miała dużo czasu na wykonanie ruchów.
„Wszystko z umiarem: można mieć twardość i miękkość, ale one następują zawsze jedna po drugiej, nie można popaść w jedną skrajność, po twardości jest miękkość” – powiedziała. „Kiedy ludzie oglądają ten taniec, mogą zobaczyć, że po każdym twardym ruchu następuje miękki ruch, to zawsze płynie, aż się połączy, jak taiji [symbol yin-yang]”.
Zagubiona technika
Istnieje jeszcze jeden, kluczowy aspekt, który tym razem pomógł Parker. Shen Yun włącza do swojego treningu tanecznego starożytną metodę „shen dai shou”. Termin ten w przybliżeniu tłumaczy się jako „ciało prowadzi ręce”, co brzmi prosto, ale wcale łatwe nie jest.
„To sprawia, że taniec jest naprawdę inny” – wyjaśnia Parker. Dodała, że cała siła i ruch zaczynają się od wnętrza ciała, a nie od ramion i rezultatem jest „naprawdę czysty przepływ energii”, gdzie rękawy w trakcie tańczenia nie tylko stają się przedłużeniem jej ciała, lecz także pozostają miękkie i plastyczne, zamiast zachowywać się i wyglądać jak zwykłe rękawy.
„To jest coś, czego wielu ludzi poszukuje”.
Odmienna kultura
Parker rozpoczęła przygodę z chińskim tańcem klasycznym, kiedy jej matka, tancerka, zobaczyła występ Shen Yun i zdała sobie sprawę, że ta forma sztuki jest czymś innym, bardziej ekspresyjnym i ma głębsze znaczenie niż pozostałe formy tańca. Zapytała Parker, wówczas 5-letnią, czy nie chciałaby zapisać się na lekcje tańca jako coś nowego i zabawnego.
Kiedy Parker rozpoczęła swój prawdziwy trening w Fei Tian, szkole, która kształci wszystkich tancerzy Shen Yun, zdała sobie sprawę, że istnieje coś poza techniką i gibkością i że jest to „zupełnie inny świat” wewnętrznych uczuć.
„Za każdym razem, gdy przebijasz się przez jakiś poziom, zawsze pojawia się kolejny poziom, który jest szczegółowszy i precyzyjniejszy” – powiedziała.
Oczywiście, istniała też bariera kulturowa. Nagle wszyscy jej przyjaciele znali chiński, a ona została zanurzona w tej nowej kulturze. „Na początku było to trochę przytłaczające!” – powiedziała. „Ale to bardzo pomogło”.
Chiński taniec klasyczny składa się z postaw i ruchów, które mają wyraźnie chiński akcent. Czynnikiem definiującym tę formę sztuki jest wewnętrzne uczucie, które napędza ciało do ruchu – wewnętrzne uczucie, które ma przekazać zasady głęboko zakorzenione w tradycyjnej, natchnionej boskością chińskiej kulturze.
„Zdecydowanie najtrudniejszą częścią jest uchwycenie tego chińskiego akcentu” – powiedziała. Czasami jest to coś tak małego, jak to, gdzie patrzą oczy lub kąt nachylenia głowy, a jej koleżanki zauważą, że nie do końca to wyczuła. „To dużo obserwowania innych ludzi i uczenia się” – powiedziała. Parker dodała, że zanurzenie się w kulturze i jej studiowanie pozwoliło na przejście podstawowego kursu tradycyjnej kultury chińskiej, ale nie byłoby to możliwe bez wykazania się dużą dozą wytrwałości i jest to cecha, którą bardzo podziwia w chińskiej kulturze.
„Ten duch niepoddawania się” – dodała. Wielu z jej chińskich przyjaciół jest bardziej introwertycznych niż ludzie z Zachodu i nie okazują za często swoich uczuć. „Jest w nich szlachetny, wytrwały duch”.
Do powstania artykułu przyczyniła się Yichun Lin.
Lillian Parker z Shen Yun Performing Arts zdobyła Złotą Nagrodę w kategorii juniorek w 9. Międzynarodowym Konkursie NTD Chińskiego Tańca Klasycznego (ang. NTD International Classical Chinese Dance Competition), który odbył się w dniach 2-5 września w stanie Nowy Jork.
Tekst oryginalny ukazał się w anglojęzycznej edycji „The Epoch Times” dnia 2021-09-05, link do artykułu: https://www.theepochtimes.com/chinas-lost-culture-on-display-power-precision-and-a-noble-spirit_3982166.html