Waszyngtońska publiczność poruszona głębią i wybitnością Shen Yun

Lucille Roybal-Allard, członek Izby Reprezentantów Stanów Zjednoczonych, podczas przedstawienia Shen Yun w The Kennedy Center Opera House w Waszyngtonie, 10.04.2018 r. (screen z relacji NTD TV)

Lucille Roybal-Allard, członek Izby Reprezentantów Stanów Zjednoczonych, podczas przedstawienia Shen Yun w The Kennedy Center Opera House w Waszyngtonie, 10.04.2018 r. (screen z relacji NTD TV)

Mieszczący się w Nowym Jorku zespół Shen Yun, który co roku objeżdża świat ze swoim tournée, wkroczył właśnie w 12. rok swojej działalności artystycznej. Zespół dał w tym roku osiem spektakli dla widzów teatru operowego „The Kennedy Center Opera House” w Waszyngtonie w dniach od 10 do 15 kwietnia.

„Po raz pierwszy naprawdę dowiedziałam się bardzo wiele o kulturze chińskiej i było cudownie to poznać. Tańce były po prostu wspaniałe. Uwielbiam sposób, w jaki tancerze potrafili wykorzystywać kostiumy, było to coś na kształt przedłużenia ich ciała” – powiedziała Ann Reese, zastępca dyrektora ds. finansów w Departamencie Transportu USA. „Myślę, że to było naprawdę cudowne”.

„Podobało mi się wysportowanie tancerzy oraz choreografia i muzyka. To było bardzo interesujące” – powiedział Dennis Finnerty, emerytowany pracownik służby zagranicznej w amerykańskim Departamencie Stanu. „Bardzo mi się to podobało”.

Bilety na siedem początkowo zaplanowanych spektakli zostały wyprzedane, więc dodano jeszcze jeden dodatkowy spektakl na niedzielny wieczór.

Według strony internetowej na dwugodzinny występ Shen Yun składa się około 20 tańców, prowadzących widza od jednej opowieści, regionu i dynastii do kolejnych.

„To naprawdę sprawiało wielką radość. Bardzo interesująca była rozmaitość. Szczególnie cieszę się, widząc, jak uhonorowano inne grupy etniczne Chin” – powiedział John McGuinness, kontraktowy profesor filozofii w Northern Virginia Community College oraz emerytowany analityk Departamentu Stanu USA. „Szczególnie podobał mi się taniec Hmong i mongolski taniec z pałeczkami – było to niezwykle urocze i bardzo orzeźwiające”.

„To było absolutnie cudowne” – powiedziała Lucille Roybal-Allard, członkini amerykańskiej Izby Reprezentantów reprezentująca 40. Kongresowy Okręg Wyborczy w Kalifornii. „Nie tylko taniec i kostiumy były absolutnie piękne, ale naprawdę bardzo, bardzo inspirujące było słuchanie niektórych opowieści, snutych przez taniec”.

Licząca sobie 5000 lat historia Chin jest wypełniona legendami o ludziach, którzy doznają oświecenia lub osiągają Tao poprzez samodoskonalenie – kultywowanie swojego moralnego charakteru.

Taoistyczna myśl jest równie stara, jak sama kultura chińska. Usystematyzowana została przez mędrca Lao Zi, który napisał Dao De Jing w 500 roku p.n.e. Naucza ona, że człowiek podąża za ziemią, ziemia podąża za niebem, niebo podąża za Tao, a Tao podąża za tym, co naturalne.

„Myślę, że ten spektakl wnosi – moralny i duchowy element w nasze codzienne życie – w bardzo realistyczny sposób” – powiedział Dennis Finnerty.

„Tak ogólnie myślę, że jest to coś, z czego każdy Chińczyk, każdy Amerykanin chińskiego pochodzenia i każdy Amerykanin może być dumny” – powiedziała kongresmenka Roybal-Allard. „Jest to coś, co jak myślę, każdy powinien zobaczyć, aby nabrać uznania dla historii, piękna chińskiej kultury, tańca i muzyki”.

Jednak w 1949 roku, kiedy partia komunistyczna przejęła władzę, zaczęto systematycznie niszczyć starożytną kulturę chińską. Zburzono pomnik Chenghua w rezydencji Konfucjusza, co równałoby się zniszczeniu pomnika Waszyngtona (ang. Washington Monument) w Waszyngtonie.

„Byłoby bardzo ważne, aby więcej Amerykanów zobaczyło tego rodzaju spektakl, aby mogli zrozumieć, jakiego rodzaju zmiany nastąpiły w Chinach od początku sprawowania władzy przez reżim komunistyczny w 1949 roku” – powiedział Dennis Finnerty. „Reżim komunistyczny w tak radykalny sposób próbował przekształcić kulturę chińską”.

„[Shen Yun] pomogło przypomnieć tym z nas, którzy szczerze mówiąc, bardzo często znają jedynie negatywny aspekt tego, co dzieje się w Chinach, i nie doceniają tego, co kiedyś było w Chinach – kultury i piękna. I poprzez to przedstawienie ożywa to na nowo i ma to kształcący wpływ nie tylko na młodych Chińczyków tu w Ameryce, ale także na całe Stany Zjednoczone, ogół obywateli, abyśmy mogli lepiej docenić chińską kulturę i jej historię” – dodała kongresmenka Roybal-Allard.

The Kennedy Center Opera House, Waszyngton, Stany Zjednoczone
Shen Yun Touring Company
10 kwietnia 2018 roku

Tekst oryginalny ukazał się w anglojęzycznej edycji „The Epoch Times” dnia 2018-04-10, link do artykułu: https://www.theepochtimes.com/washington-dc-audience-moved-by-shen-yuns-depth-and-transcendence_2500518.html

Tagi:

Wykorzystujemy pliki cookies, by dowiedzieć się, w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszej strony internetowej i móc usprawnić korzystanie z niej. Dalsze korzystanie z tej strony internetowej jest jednoznaczne z zaakceptowaniem polityki cookies, aktualnej polityki prywatności i aktualnych warunków użytkowania. Więcej informacji Akceptuję