Rosja wstrzymuje chiński transport kolejowy, co podsyca spekulacje na temat unikania sankcji

Logo China Railway Express, jednostki chińskiej firmy państwowej China Railway Corporation, na kontenerach transportowych w kolejowej zajezdni towarowej w Londynie po przyjeździe pociągu towarowego z Yiwu w prowincji Zhejiang na wschodzie Chin, 18.01.2017 r. (Niklas Halle’n/AFP via Getty Images)

Logo China Railway Express, jednostki chińskiej firmy państwowej China Railway Corporation, na kontenerach transportowych w kolejowej zajezdni towarowej w Londynie po przyjeździe pociągu towarowego z Yiwu w prowincji Zhejiang na wschodzie Chin, 18.01.2017 r. (Niklas Halle’n/AFP via Getty Images)

Jeden z analityków twierdzi, że Rosjanie i Chińczycy wydają się odgrywać przedstawienie dla społeczności międzynarodowej.

Według najnowszych doniesień chińskich mediów od końca października 2024 r. Rosja przetrzymuje chińskie przesyłki kolejowe na trasie China-Europe Railway Express. Zatrzymano ponad tysiąc kontenerów.

Obserwatorzy twierdzą, że sytuacja jest związana z zachodnimi sankcjami nałożonymi na Rosję i jest w tym coś więcej niż na pierwszy rzut oka.

Chińskie media „Caixin” poinformowały 27 stycznia, że w ostatnich miesiącach chińskie ładunki zmierzające do Europy w ramach China-Europe Railway Express zostały zatrzymane przez rosyjskie władze, powołano się przy tym na osoby z chińskiej branży logistycznej.

Ponad 1000 kontenerów zostało zatrzymanych przez rosyjskie władze – podało „Caixin”.

Stało się to po dekrecie rządu rosyjskiego nr 1374 z 15 października 2024 r., który rozszerzył listę towarów zakazanych w tranzycie przez Rosję zgodnie z rozporządzeniem nr 313 z 9 marca 2022 r. Do listy dodano produkty mechaniczne i elektroniczne oraz odzież maskującą, koncentrując się głównie na przedmiotach o podwójnym zastosowaniu – wojskowym i cywilnym.

Sun Kuo-hsiang, profesor na Uniwersytecie Nanhua na Tajwanie, którego zainteresowania badawcze skupiają się na stosunkach międzynarodowych i biznesie, powiedział, że China-Europe Railway Express jest ważnym szlakiem transportowym dla handlu Chiny – Europa.

„Szczególnie w przypadku produktów o wysokiej wartości dodanej, takich jak elektronika, części mechaniczne i części samochodowe” – powiedział gazecie „The Epoch Times” 29 stycznia.

Sun wyraził przekonanie, że przyczyną, dla której Rosja przejęła ładunek na trasie China-Europe Railway Express, może być obawa, że towary te ostatecznie trafią do Ukrainy.

„Inną przyczyną jest chęć odwetu za sankcje nałożone na nią przez Unię Europejską [za inwazję na Ukrainę] i wywarcie presji na Chiny, by nie współpracowały z Zachodem” – powiedział.

UE i Stany Zjednoczone zaostrzyły sankcje wobec Rosji w związku z trwającą wojną w Ukrainie i ostrzegły Chiny, by nie dostarczały Rosjanom sprzętu o podwójnym – wojskowym i cywilnym – zastosowaniu. Chiński reżim komunistyczny był głównym zwolennikiem działań wojennych Rosji od czasu jej inwazji na Ukrainę w 2022 roku.

Omijanie międzynarodowych sankcji?

Ekonomista ze Stanów Zjednoczonych Davy J. Wong zauważył, że jak dotąd nie ma informacji o żadnym europejskim nabywcy, który twierdziłby, że jego towary wysłane z Chin za pośrednictwem China-Europe Railway Express zostały zatrzymane przez Rosję.

„Zatrzymano ponad tysiąc kontenerów i dzieje się to od miesięcy, ale towary nadal są wysyłane w ten sposób” – powiedział Wong w wywiadzie dla „The Epoch Times” 29 stycznia.

Zatrzymane towary to głównie wojskowe, cywilne materiały podwójnego zastosowania i niektóre materiały cywilne, które mają również potencjalną wartość wojskową – powiedział.

Jak powiedział, wierzy, że jest to sposób, w jaki Chiny omijają międzynarodowe sankcje nałożone na Rosję.

„Towary te zostały prawdopodobnie zakupione przez firmę „przykrywkę” w Europie, wysłane do Rosji, a następnie przejęte w Rosji. Chiński reżim dostarcza w ten sposób do Rosji wojskowe i cywilne produkty podwójnego zastosowania” – powiedział.

„Wtedy Chiny mogą powiedzieć, że nie było naszym zamiarem dostarczanie Rosji produktów podwójnego zastosowania; zostały one przejęte przez Rosję [aby uniknąć pociągnięcia do odpowiedzialności za naruszenie międzynarodowych sankcji].

„To oczywiste, że Chiny i Rosja robią przedstawienie dla społeczności międzynarodowej”.

Współpraca przy artykule: Luo Ya.

Alex Wu jest amerykańskim dziennikarzem „The Epoch Times”, który koncentruje się na chińskim społeczeństwie, chińskiej kulturze, prawach człowieka i stosunkach międzynarodowych.

Tekst oryginalny ukazał się w anglojęzycznej edycji „The Epoch Times” dnia 2025-01-30, link do artykułu: https://www.theepochtimes.com/china/russia-holds-back-chinese-rail-cargo-fuels-speculation-over-sanction-evasion-5801222

Tagi:

Wykorzystujemy pliki cookies, by dowiedzieć się, w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszej strony internetowej i móc usprawnić korzystanie z niej. Dalsze korzystanie z tej strony internetowej jest jednoznaczne z zaakceptowaniem polityki cookies, aktualnej polityki prywatności i aktualnych warunków użytkowania. Więcej informacji Akceptuję