Połączył malowniczą islandzką scenerię z formą charakterystyczną dla konstrukcji namiotowych, utrzymaną w klimacie „Odysei kosmicznej” Kubricka i pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę. Bartosz Domiczek z Bielska-Białej, architekt i specjalista od wizualizacji architektonicznej, urzekł swym projektem i zwyciężył w 7. edycji prestiżowego konkursu Ronen Bekerman’s Cabins 3d Challenge. Projekt Domiczka jesienią zostanie pokazany w Architecture and Design Museum w Los Angeles. Tegorocznym wyzwaniem było zwizualizowanie prefabrykowanego, szeroko rozumianego obiektu związanego z wypoczynkiem i turystyką, który zapewni nocleg i schronienie w wybranej lokalizacji w dzikiej naturze. To książka CABINS Philipa Jodidio, zilustrowana przez Marie-Laure Cruschi, była główną inspiracją przy wyborze tematu konkursu, który nie narzuca konkretnych ograniczeń i pozwala na uruchomienie fantazji architektonicznej.
Świat, w którym wszystko jest możliwe
Celem konkursu jest tworzenie nowej jakości wizualizacji. Według Bartosza Domiczka wizualizacja umożliwia niczym nieograniczoną eksplorację terenów, które w rzeczywistości architekt, ze względów pragmatycznych, zapewne by odrzucił.
Dlatego w swej prezentacji autor mógł puścić wodze wyobraźni i umieścić domki letniskowe w miejscu trudno dostępnym, które zresztą darzy sentymentem.
Pokazać nieuchwytne piękno
Jako krajobraz posłużył mu islandzki Thórsmörk, który przedstawił w kilku różnych scenach, aby zaprezentować różnorodne aspekty tego miejsca – od niemal jałowych wzgórz po gęste lasy. Walorem tej lokalizacji jest zdaniem autora projektu jej abstrakcyjny charakter.
Zaprojektowane domki, tworzą, jak pisze na swojej stronie architekt, „białe efemeryczne monolity, kontrastujące z organicznym otoczeniem i będące czymś pomiędzy wspomnieniem starożytnego domostwa zbudowanego wokół ogniska a ideą nordyckich bogów stojących w rzędzie na górskim grzbiecie”.
Domiczek pragnął wydobyć relację pomiędzy obiektem a otoczeniem, stosując zabieg kontrastu. Z tego względu użył takich środków jak zestawienie geometrii i natury, ciemnego bazaltu i bieli syntetycznej tkaniny czy nawiązanie formą do archetypu schronienia w postaci typowej konstrukcji namiotu i czarnego monolitu z filmu „2001: Odyseja kosmiczna” Stanleya Kubricka, obiektu noszącego znamiona obcości poprzez geometryczną, oderwaną od realiów, niepragmatyczną strukturę.
Na fotografiach wszystkie elementy poza niebem wykonano w technologii CGI. Architekt umieścił też w kompozycjach postacie ludzi, co pozwala na lepszy odbiór rozmiaru zaprojektowanych obiektów.
Już po zwycięstwie Domiczek zrobił też wersję wideo projektu.
To niejedyny sukces
Stworzoną przez Bartosza Domiczka wizualizację nominowano do CG Awards. Praca pojawi się także na wystawie „Wireframes” w Architecture and Design Museum w Los Angeles. Jej celem jest prezentowanie znaczenia i historii grafiki komputerowej w wizualizacji architektonicznej.
Dokonania architektoniczne Bartosza Domiczka można obejrzeć na stronie bartosz-domiczek.com.
Źródła: bartosz-domiczek.com, cabins.ronenbekerman.com, Onet.pl, bryla.pl.