„Przełączanie” na inny język. Jak wyglądają procesy zachodzące w mózgu osób wielojęzycznych

Amerykańscy naukowcy z New York University i San Diego State University postanowili sprawdzić, co dzieje się w mózgu poligloty oraz które neurony aktywnie angażują się podczas „odłączania” jednego języka i „włączania” kolejnego. Zdjęcie ilustracyjne (surdumihail / <a href="https://pixabay.com/pl/opinie-analiz-mowa-publiczna-2849602/">Pixabay</a>)

Amerykańscy naukowcy z New York University i San Diego State University postanowili sprawdzić, co dzieje się w mózgu poligloty oraz które neurony aktywnie angażują się podczas „odłączania” jednego języka i „włączania” kolejnego. Zdjęcie ilustracyjne (surdumihail / Pixabay)

Znajomość języka obcego we współczesnym świecie jest coraz częściej koniecznością. Jedni uczą się z trudem, inni biegle komunikują się różnymi językami. Zdolności lingwistycznych nie mają wszyscy, a poligloci wśród wielu z nas budzą podziw. Także świat nauki przygląda się tym niepospolitym umiejętnościom. Mózg osób władających wieloma językami potrafi szybko przestawić się na operowanie innym językiem. Amerykańscy naukowcy z New York University i San Diego State University postanowili sprawdzić, co wówczas dzieje się w mózgu poligloty oraz które neurony aktywnie angażują się podczas „odłączania” jednego języka i „włączania” kolejnego. Do jakich wniosków doszli?

„Włączanie” i „wyłączanie”

Chociaż przeprowadzone wcześniej badania dowiodły, że w trakcie „przełączania się” na inny język bardziej aktywne są sfery mózgu związane z kontrolą poznawczą, wciąż nie poznano, jaki proces jest odpowiedzialny za „przechodzenie” pomiędzy różnymi językami.

Dopiero badania zespołu Estiego Blanco-Elorriety wykazały, że patrząc z neurobiologicznej perspektywy, jedynie „odłączenie” jednego języka angażuje funkcje poznawcze, zaś „włączenie” kolejnego języka praktycznie nie wymaga od mózgu żadnego wysiłku.

Eksperyment

Do takich wniosków badacze doszli po przeprowadzeniu eksperymentu, w którym uczestniczyły osoby dwujęzyczne, które biegle posługują się angielskim i amerykańskim językiem migowym, a co za tym idzie – w naturalny sposób używają jednocześnie ich obu. Zdaniem naukowców umożliwiło to wyodrębnienie procesów „wyłączania” i „włączania.

Badani zostali poproszeni o nazywanie, przy jednoczesnym użyciu dwóch języków, pokazywanych im na obrazkach przedmiotów. Zachowanie mózgu osób wykorzystujących jednocześnie oba języki było obserwowane techniką magnetoencefalografii (MEG, obrazowanie elektrycznej czynności mózgu za pomocą rejestracji pola magnetycznego wytworzonego przez mózg), dzięki czemu udało się zapisać, co działo się, gdy osoba przestawała posługiwać się danym językiem – „wyłączała” go, a co gdy dodawała zwroty z drugiego języka.

Uzyskane informacje pokazują, że aktywność neuronów wzrasta w obszarach kontroli poznawczej w momencie, w którym osoba przestawała posługiwać się jednym z języków. Nie odnotowano natomiast zwiększonej aktywności, gdy zaczynała dołączać kolejny język – zarówno w mowie, jak i w piśmie.

Naukowcy dostrzegli ponadto, że mniej wymagające jest jednoczesne posługiwanie się dwoma językami niż zaprzestanie używania jednego z nich, ponieważ uruchamiają one te same obszary w mózgu.
Zatem wygląda na to, że płynne operowanie dwoma językami równocześnie, co często w naturalny sposób robią dwujęzyczne dzieci, jest dla mózgu łatwiejsze i mniej obciążające niż odłączanie jednego z języków, które wiąże się ze wzrostem aktywności neuronów.

Źródła: pnas.org, medicalxpress.com, iflscience.com, hispanico.pl, kopalniawiedzy.pl.

Tagi:

Drogi Czytelniku,

od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), w skrócie nazywane RODO.

W myśl tych przepisów, abyśmy mogli nadal dostarczać Ci treści naszego serwisu oraz pracować nad jego rozwojem, np. mierzyć jego zasięg, potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych przez pliki cookies, które podczas przeglądania naszych stron zapisują się na urządzeniu, z którego korzystasz.

Na dole niniejszej informacji znajduje się przycisk, którym możesz potwierdzić swoją zgodę. Twoje dane będą wykorzystywane w celach marketingowych oraz analitycznych. Więcej informacji znajdziesz na naszej stronie O prywatności.

Administratorzy danych i podmioty, którym będziemy powierzać przetwarzanie Twoich danych

Administratorem danych jest Fundacja „Nowa Epoka”, więcej infomacji znajdziesz na naszej stronie O prywatności.
Informacje o podmiotach, którym będziemy powierzać przetwarzanie Twoich danych także znajdziesz na stronie O prywatności.

W jakim celu będziemy przetwarzać dane:

  • analitycznym
  • by lepiej dopasować treści redakcyjne do Twoich zainteresowań
  • by zapobiec (np. poprzez wykrywanie botów) ewentualnym nadużyciom w usługach i zapewnić bezpieczeństwo korzystania z serwisu.

Zgodnie z nowymi przepisami masz prawo w dowolnym momencie wycofać swoją zgodę, żądać usunięcia Twoich danych. Jak to zrobić, opisujemy na stronie O prywatności.

Podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych

Każde przetworzenie Twoich danych osobowych musi mieć oparcie w odpowiednich przepisach. I tak, podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia bezpiecznego i niezakłóconego korzystania z serwisu jest tzw. uzasadniony interes administratora, opisany w art. 6 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE), tzw. RODO. W pozostałych przypadkach przetwarzanie Twoich danych będzie się odbywać na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Jeśli więc zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych przez pliki cookies, które podczas przeglądania naszych stron zapisują się na urządzeniu, z którego korzystasz, kliknij w poniższy przycisk.