W tym roku mija sto lat, odkąd Komunistyczna Partia Chin (KPCh) pozostaje u władzy. Grupy religijne w tym kraju prowadziły różne działania, aby zwrócić uwagę na zbliżającą się rocznicę.
Podczas festiwalu Qingming (Święto Zamiatania Grobów, tradycyjne chińskie święto, podczas którego ludzie oddają cześć swoim przodkom, chiński odpowiednik Memorial Day) 4 kwietnia świątynie buddyjskie i taoistyczne w wielu prowincjach wysłały swoich mnichów, aby odwiedzili nagrobki i miejsca pochówku komunistycznych męczenników i złożyli przysięgę na wierność partii. Patriotyczne Stowarzyszenie Katolików Chińskich (ang. Chinese Patriotic Catholic Association) zorganizowało wykład na temat historii KPCh.
Według chińskojęzycznej strony internetowej Współczesny Buddysta (ang. Modern Buddhist) 5 kwietnia ok. 100 nauczycieli i mnichów z Hanshan College Buddyjskiej Uczelni Jiangsu udało się na Cmentarz Męczenników w Suzhou (ang. Suzhou Martyrs Cemetery), aby złożyć hołd męczennikom KPCh – tym, którzy poświęcili życie we wczesnych latach rewolucji prowadzonej przez KPCh. Odprawiali rytuały religijne, takie jak intonowanie buddyjskich skryptów, ofiarowywanie koszyczków z kwiatami i kadzideł, oraz śpiewali hymn państwowy KPCh. Hanshan College zobowiązał się poprowadzić nauczycieli i uczniów do „dalszego wzmacniania przywództwa partii”, do „kontynuowania woli męczenników” i do „trzymania się kierunku sinizacji [schińszczenia] buddyzmu” – relacjonuje Współczesny Buddysta.
25 marca Patriotyczne Stowarzyszenie Katolików Chińskich, pozostające pod kontrolą państwa i nieuznawane przez Watykan, wygłosiło wykład na temat historii KPCh.
Niedawno KPCh jeszcze bardziej zacieśniła kontrolę nad religiami na kontynencie, czyniąc je częścią ideologicznego aparatu państwowego, służącego agendzie komunistycznego reżimu.
Chiński Państwowy Urząd ds. Wyznań oficjalnie wydał 18 stycznia tego roku zarządzenie o nazwie „Środki administracyjne dla personelu religijnego”, które zostaną formalnie wprowadzone w życie 1 maja. Dokument określa, że personel religijny powinien wspierać kierownictwo KPCh i system socjalistyczny, a ocena personelu duchownego według tych kryteriów będzie podstawą nagród i kar.
W listopadzie ubiegłego roku Pekin zwołał 14. posiedzenie Krajowej Wspólnej Konferencji Organizacji Religijnych. Zwierzchnicy pięciu głównych wyznań religijnych w Chinach – buddyzmu, taoizmu, islamu, katolicyzmu i chrześcijaństwa – zobowiązali się do „zjednoczenia swoich myśli i działań w celu wdrożenia decyzji podjętych przez Komitet Centralny Partii KPCh” oraz do zaangażowania się w „sinizację religii”, według relacji państwowych mediów Xinhua.
W 2019 roku portrety chińskiego przywódcy Xi Jinpinga zostały powieszone zamiast symboli religijnych w różnych kościołach, jak podaje „Bitter Winter”, czasopismo poświęcone wolności religijnej i prawom człowieka w Chinach.
Cai Xia, niegdyś profesor w Centralnej Szkole Partyjnej w Pekinie, obecnie otwarcie krytykująca KPCh, napisała na Twitterze: „Sinizacja religii zaproponowana przez Xi Jinpinga to polityczne uprowadzenie przywódców religijnych i ich wyznawców przez KPCh! Sinizacja religii jest tyranią państwa. Wspierana przez władzę państwową otwarcie promuje upolitycznienie religii, czyli zjednoczenie państwa i religii. Niezależnie od tego, czy jest to buddyzm, taoizm, katolicyzm, chrześcijaństwo czy islam, jego duchowny personel stał się w rzeczywistości personelem wydziału alternatywnej propagandy KPCh, wykonującym dla KPCh misję prania mózgu, połączoną z podtrzymywaniem stabilności reżimu i kontrolowaniem myśli wierzących i wyznawców”.
习提出的“宗教中国化”是习中共对宗教界人士及其信众的政治绑架!“宗教中国化”是以国家暴政权力为支撑,公然推行“政教合一”的宗教政治化。无论是佛教、道教、天主教、基督教还是伊斯兰教,其教职人员事实上变成了中共另类宣传部,执行中共的“洗脑毒心”任务,并与维稳结合,控制教徒与信众的思想。 pic.twitter.com/ibe7fcTnmF
— 蔡霞 (@realcaixia) November 8, 2020
KPCh została założona w 1921 roku i od tego czasu energicznie propagowała ateizm. Nie tylko z premedytacją zniszczyła tradycyjną kulturę chińską, lecz także zinfiltrowała tradycyjne chińskie religie. KPCh upolityczniła religię – w pięciu głównych grupach wyznaniowych znajdują się sekretarze partii i wszyscy oni działają w ramach Biura ds. Wyznań. Zarówno komunistyczne Chińskie Stowarzyszenie Buddyjskie (ang. Chinese Communist Buddhist Association, założone w 1953 r.), jak również komunistyczne Chińskie Stowarzyszenie Taoistyczne (ang. Chinese Communist Taoist Association, założone w 1957 r.) napisały w swoich deklaracjach misyjnych, że są „pod przywództwem władzy ludowej”, która w rzeczywistości należy do ateistycznej partii komunistycznej.
Profesor Sen Nieh z Katolickiego Uniwersytetu Ameryki (ang. Catholic University of America) powiedział chińskojęzycznej edycji „The Epoch Times”, że KPCh jest główną przyczyną chaosu w kręgach religijnych w Chinach kontynentalnych. Stwierdził również, że KPCh zmusza wierzących do posłuszeństwa w pierwszej kolejności partii oraz że KPCh jest potężnym kultem zła.
Li Tianxiao, ekspert ds. Chin mieszkający w Stanach Zjednoczonych, napisał w publikacji, że kult religijny i wiara w Boga nie powinny mieć nic wspólnego z polityką. Stwierdził, że obecna sytuacja w Chinach pokazuje, że KPCh od momentu swego powstania zawsze uważała religię za narzędzie polityczne.
Tekst oryginalny ukazał się w anglojęzycznej edycji „The Epoch Times” dnia 2021-04-09, link do artykułu: https://www.theepochtimes.com/under-a-communist-regime-priests-and-monks-in-china-hold-religious-events-ahead-of-the-ccps-centenary_3768735.html