Nowa atrakcja w Bieszczadach – kolej gondolowa nad solińską zaporą

Kolej gondolowa w Solinie, 1.07.2022 r. Długość kolei wynosi 1600 m, od stacji Plasza do stacji Jawor, gdzie usytuowana jest wieża widokowa i park tematyczny wraz z zapleczem gastronomicznym. Do dyspozycji korzystających będzie 25 nowoczesnych wagonów. Inwestorami są Polskie Koleje Linowe i Polski Fundusz Rozwoju (Darek Delmanowicz / PAP)

Kolej gondolowa w Solinie, 1.07.2022 r. Długość kolei wynosi 1600 m, od stacji Plasza do stacji Jawor, gdzie usytuowana jest wieża widokowa i park tematyczny wraz z zapleczem gastronomicznym. Do dyspozycji korzystających będzie 25 nowoczesnych wagonów. Inwestorami są Polskie Koleje Linowe i Polski Fundusz Rozwoju (Darek Delmanowicz / PAP)

25 ośmioosobowych wagoników, które mogą poruszać się z prędkością 6 m/s na trasie o długości ponad 1,5 km – to niektóre najważniejsze parametry otwartej w piątek kolejki gondolowej nad zaporą w Solinie. Ośrodek turystyczny, którego kolej gondolowa jest jednym z elementów, wybudowały Polskie Koleje Linowe za ponad 110 mln zł.

Na ponad 1,5-kilometrowej trasie kolei widokowej przebiegającej nad solińską zaporą zostało zamontowanych 25 gondoli; w każdym wagoniku może przebywać osiem osób. Podróż zaczyna się ze stacji początkowej Plasza znajdującej się przy solińskim deptaku. Stacja końcowa usytuowana jest na górze Jawor.

Kolej gondolowa w Solinie, 1.07.2022 r. (Art Service 2 / PAP)

Kolej gondolowa w Solinie, 1.07.2022 r. (Art Service 2 / PAP)

W najwyższym miejscu wagoniki znajdują się ponad 100 m nad poziomem terenu. Jak powiedział PAP prezes PKL Daniel Pitrus, wagoniki są powieszone na pięciu podporach, z których jedna, wysokości 75 m, jest najwyższa w Polsce.

Wagony kolei widokowej przystosowane są do potrzeb osób poruszających się na wózkach. Gondole w stacjach zwalniają do prędkości 0,2 m/s, umożliwiając podróżnym łatwy dostęp. Wejście i wyjście z nich jest bezstopniowe.

Do rozciągnięcia na podporach kevlarowej liny kolei o średnicy 1 mm wykorzystany został specjalistyczny dron, który musiał wzbić się na wysokość ponad 75 m. Po tym rozciągnięte zostały liny o średnicy 3 mm, 10 mm oraz stalowa lina o średnicy 24 mm – rozłożona przy użyciu specjalnych wyciągarek. Następnie została założona na podpory i zamontowana docelowa lina o średnicy 47 mm, po której poruszają się gondole.

Otwarcie kolei gondolowej w Solinie, 1.07.2022 r. (Art Service 2 / PAP)

Otwarcie kolei gondolowej w Solinie, 1.07.2022 r. (Art Service 2 / PAP)

Na trasie kolei znajduje się pięć podpór, w tym najwyższa podpora kolei linowej w Polsce – 75-metrowa podpora nr 3. Pozostałe cztery podpory mają wysokość: 48 m, 28 m, 19 m i 17 m.

W budynku stacji początkowej Plasza turyści mogą poznać ciekawostki m.in. o bieszczadzkich zwierzętach oraz o powstaniu zapory w Solinie. Z kolei na górze Jawor znajduje się wieża widokowa z tarasem na wysokości ponad 50 m. W pobliżu znajduje się również Karczma Jawor, w której są serwowane dania kuchni regionalnej.

Za kupiony w sklepie internetowym bilet ze stacji dolnej Plasza do stacji górnej na górze Jawor (góra/dół) zapłacimy 32 zł (ulgowy) lub 39 zł (normalny). PKL przygotowała również oferty dla rodzin z dziećmi.

Inwestycję nad solińską zaporą za ponad 110 mln zł zrealizowała spółka Polskie Koleje Linowe.

Autor: Wojciech Huk, PAP.

Tagi:

Wykorzystujemy pliki cookies, by dowiedzieć się, w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszej strony internetowej i móc usprawnić korzystanie z niej. Dalsze korzystanie z tej strony internetowej jest jednoznaczne z zaakceptowaniem polityki cookies, aktualnej polityki prywatności i aktualnych warunków użytkowania. Więcej informacji Akceptuję