Będzie aplikacja ułatwiająca osobom z dysfunkcją słuchu komunikację z numerem alarmowym 112

Aplikacja na urządzenia przenośne, telefony i tablety, została przygotowana przede wszystkim z myślą o osobach z dysfunkcją słuchu. Ma umożliwić skuteczną komunikację z operatorami numeru alarmowego 112 (Free-Photos / Pixabay)

Aplikacja na urządzenia przenośne, telefony i tablety, została przygotowana przede wszystkim z myślą o osobach z dysfunkcją słuchu. Ma umożliwić skuteczną komunikację z operatorami numeru alarmowego 112 (Free-Photos / Pixabay)

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji ogłosiło, że w tym roku rozpocznie się pilotaż aplikacji mobilnej dla osób z dysfunkcją słuchu, dzięki której będzie można wysyłać zgłoszenia alarmowe pod numer 112. Specjalne oprogramowanie będzie dostępne na telefony i tablety.

Aplikacja będzie przydatna także dla osób, które dokonując zgłoszenia, z różnych przyczyn nie są w stanie wykonać połączenia głosowego.

System ruszy po wypróbowaniu oprogramowania i naniesieniu w Prawie telekomunikacyjnym zmian dotyczących obowiązków operatorów.

Zakłada się, że aplikacja powinna być dużym udogodnieniem dla osób niedosłyszących, ponieważ dotychczas zgłoszenia alarmowe w formie SMS musiały być w każdym województwie wysyłane pod inny numer. Ponadto należało w treści takiej wiadomości, oprócz danych, opisać krótko zdarzenie.

W 2017 roku MSWiA we współpracy z Polskim Związkiem Głuchych rozstrzygnęło konkurs, którego celem, jak czytamy na stronie resortu, było „zapewnienie osobom niepełnosprawnym dostępu oraz poszerzenie zakresu kanałów łączności do usługi powiadamiania ratunkowego”. Spośród 10 przesłanych projektów wybrano aplikację Alarm 112.

Według regulaminu konkursu należało przedstawić projekt, którego interfejs będzie kierowany do osób z dysfunkcją słuchu, a zatem powinien być wyposażony w piktogramy, rysunki, skróty umożliwiające wykonanie zgłoszenia poprzez dotyk. Aplikacja miała nie tylko przesyłać zgłoszenie w formie wiadomości SMS, lecz także zapewnić dwustronną komunikację z operatorem numerów alarmowych.

Z kolei Ministerstwo Cyfryzacji zamówiło w Instytucie Łączności ekspertyzę, która ma określić rozwiązania techniczne i wypracowane standardy przekazywania zgłoszeń SMS kierowanych pod numer alarmowy 112 od operatorów telekomunikacyjnych do Centrów Powiadamiania Ratunkowego.

11 lutego obchodzony jest Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112, który obowiązuje na terytorium całej Europy. Można z niego bezpłatnie korzystać zarówno z telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych, a co ważne – działa nawet w aparacie nieposiadającym karty SIM.

A.I., źródła: PAP, MSWiA, Polski Związek Głuchych.

Tekst oryginalny link do artykułu: PAP

Tagi:

Wykorzystujemy pliki cookies, by dowiedzieć się, w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszej strony internetowej i móc usprawnić korzystanie z niej. Dalsze korzystanie z tej strony internetowej jest jednoznaczne z zaakceptowaniem polityki cookies, aktualnej polityki prywatności i aktualnych warunków użytkowania. Więcej informacji Akceptuję