Będzie aplikacja ułatwiająca osobom z dysfunkcją słuchu komunikację z numerem alarmowym 112

Aplikacja na urządzenia przenośne, telefony i tablety, została przygotowana przede wszystkim z myślą o osobach z dysfunkcją słuchu. Ma umożliwić skuteczną komunikację z operatorami numeru alarmowego 112 (Free-Photos / Pixabay)

Aplikacja na urządzenia przenośne, telefony i tablety, została przygotowana przede wszystkim z myślą o osobach z dysfunkcją słuchu. Ma umożliwić skuteczną komunikację z operatorami numeru alarmowego 112 (Free-Photos / Pixabay)

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji ogłosiło, że w tym roku rozpocznie się pilotaż aplikacji mobilnej dla osób z dysfunkcją słuchu, dzięki której będzie można wysyłać zgłoszenia alarmowe pod numer 112. Specjalne oprogramowanie będzie dostępne na telefony i tablety.

Aplikacja będzie przydatna także dla osób, które dokonując zgłoszenia, z różnych przyczyn nie są w stanie wykonać połączenia głosowego.

System ruszy po wypróbowaniu oprogramowania i naniesieniu w Prawie telekomunikacyjnym zmian dotyczących obowiązków operatorów.

Zakłada się, że aplikacja powinna być dużym udogodnieniem dla osób niedosłyszących, ponieważ dotychczas zgłoszenia alarmowe w formie SMS musiały być w każdym województwie wysyłane pod inny numer. Ponadto należało w treści takiej wiadomości, oprócz danych, opisać krótko zdarzenie.

W 2017 roku MSWiA we współpracy z Polskim Związkiem Głuchych rozstrzygnęło konkurs, którego celem, jak czytamy na stronie resortu, było „zapewnienie osobom niepełnosprawnym dostępu oraz poszerzenie zakresu kanałów łączności do usługi powiadamiania ratunkowego”. Spośród 10 przesłanych projektów wybrano aplikację Alarm 112.

Według regulaminu konkursu należało przedstawić projekt, którego interfejs będzie kierowany do osób z dysfunkcją słuchu, a zatem powinien być wyposażony w piktogramy, rysunki, skróty umożliwiające wykonanie zgłoszenia poprzez dotyk. Aplikacja miała nie tylko przesyłać zgłoszenie w formie wiadomości SMS, lecz także zapewnić dwustronną komunikację z operatorem numerów alarmowych.

Z kolei Ministerstwo Cyfryzacji zamówiło w Instytucie Łączności ekspertyzę, która ma określić rozwiązania techniczne i wypracowane standardy przekazywania zgłoszeń SMS kierowanych pod numer alarmowy 112 od operatorów telekomunikacyjnych do Centrów Powiadamiania Ratunkowego.

11 lutego obchodzony jest Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112, który obowiązuje na terytorium całej Europy. Można z niego bezpłatnie korzystać zarówno z telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych, a co ważne – działa nawet w aparacie nieposiadającym karty SIM.

A.I., źródła: PAP, MSWiA, Polski Związek Głuchych.

Tekst oryginalny link do artykułu: PAP

Tagi:

Drogi Czytelniku,

od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), w skrócie nazywane RODO.

W myśl tych przepisów, abyśmy mogli nadal dostarczać Ci treści naszego serwisu oraz pracować nad jego rozwojem, np. mierzyć jego zasięg, potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych przez pliki cookies, które podczas przeglądania naszych stron zapisują się na urządzeniu, z którego korzystasz.

Na dole niniejszej informacji znajduje się przycisk, którym możesz potwierdzić swoją zgodę. Twoje dane będą wykorzystywane w celach marketingowych oraz analitycznych. Więcej informacji znajdziesz na naszej stronie O prywatności.

Administratorzy danych i podmioty, którym będziemy powierzać przetwarzanie Twoich danych

Administratorem danych jest Fundacja „Nowa Epoka”, więcej infomacji znajdziesz na naszej stronie O prywatności.
Informacje o podmiotach, którym będziemy powierzać przetwarzanie Twoich danych także znajdziesz na stronie O prywatności.

W jakim celu będziemy przetwarzać dane:

  • analitycznym
  • by lepiej dopasować treści redakcyjne do Twoich zainteresowań
  • by zapobiec (np. poprzez wykrywanie botów) ewentualnym nadużyciom w usługach i zapewnić bezpieczeństwo korzystania z serwisu.

Zgodnie z nowymi przepisami masz prawo w dowolnym momencie wycofać swoją zgodę, żądać usunięcia Twoich danych. Jak to zrobić, opisujemy na stronie O prywatności.

Podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych

Każde przetworzenie Twoich danych osobowych musi mieć oparcie w odpowiednich przepisach. I tak, podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celach analitycznych oraz w celu zapewnienia bezpiecznego i niezakłóconego korzystania z serwisu jest tzw. uzasadniony interes administratora, opisany w art. 6 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE), tzw. RODO. W pozostałych przypadkach przetwarzanie Twoich danych będzie się odbywać na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Jeśli więc zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych przez pliki cookies, które podczas przeglądania naszych stron zapisują się na urządzeniu, z którego korzystasz, kliknij w poniższy przycisk.