RPO: Jest bardzo dużo problemów społecznych związanych z podrożeniem kosztów życia

Rzecznik praw obywatelskich Marcin Wiącek podczas konferencji prasowej w siedzibie Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego w Szczecinie, 3.11.2022 r. Konferencja dotyczyła otwarcia punktu przyjęć interesantów RPO w Szczecinie (Marcin Bielecki / PAP)

Rzecznik praw obywatelskich Marcin Wiącek podczas konferencji prasowej w siedzibie Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego w Szczecinie, 3.11.2022 r. Konferencja dotyczyła otwarcia punktu przyjęć interesantów RPO w Szczecinie (Marcin Bielecki / PAP)

„Bardzo dużo ludzi zwraca się do nas w poczuciu bezradności tego, że nie mogą żyć na takim poziomie, na jakim żyli wcześniej” – powiedział w czwartek podczas konferencji prasowej Rzecznik Praw Obywatelskich, który w Szczecinie otworzył punkt przyjęć interesantów. Będzie on czynny w każdy pierwszy czwartek miesiąca.

W czwartek w Szczecinie rozpoczął działalność punkt przyjęć interesantów Rzecznika Praw Obywatelskich. Zgodnie z Konstytucją skargę do RPO może zgłosić każdy, kto uważa, że władza naruszyła jego wolności i prawa.

„Skarga jest pozbawiona formalności. Można ją złożyć w dowolnej postaci: napisać list, zadzwonić na infolinię czy zwrócić się przez odpowiedni formularz w internecie” – przekazał podczas konferencji prasowej Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek.

Podkreślił jednak, że wciąż dużo osób korzysta z możliwości bezpośredniej wizyty w biurze Rzecznika Praw Obywatelskich.

„Bardzo wiele osób czuje potrzebę, żeby porozmawiać, przedstawić dokumenty swojej sprawy i poinformować przedstawicieli RPO o swoim problemie podczas rozmowy. Potrzebują spojrzeć w oczy, wykrzyczeć swój problem i swoje zarzuty względem władzy, która – zdaniem takiego człowieka – narusza jego wolności i prawa” – poinformował Rzecznik Praw Obywatelskich.

Rzecznik praw obywatelskich Marcin Wiącek podczas konferencji prasowej w siedzibie Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego w Szczecinie, 3.11.2022 r. (Marcin Bielecki / PAP)

Rzecznik praw obywatelskich Marcin Wiącek podczas konferencji prasowej w siedzibie Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego w Szczecinie, 3.11.2022 r. (Marcin Bielecki / PAP)

Chętni na wizytę mogą zgłosić się do punktu przyjęć interesantów RPO, który powstał w siedzibie Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego przy ul. Mickiewicza 41. Jest on czynny w każdy pierwszy czwartek miesiąca w godzinach 10.00-15.00.

„Będzie tu pracownik biura RPO, z którym będzie można porozmawiać i zgłosić swoją sprawę. Ona będzie zarejestrowana i prowadzona już w biurze w Warszawie” – wyjaśnił Wiącek.

Jak przekazano podczas konferencji prasowej, w ubiegłym roku do Rzecznika Praw Obywatelskich wpłynęło 75 tys. skarg.

„To rekordowa liczba. W tym roku spodziewamy się, że tych skarg będzie więcej. Jest bardzo dużo problemów społecznych związanych z podrożeniem kosztów życia. Bardzo dużo ludzi zwraca się do nas w poczuciu bezradności tego, że nie mogą żyć na takim poziomie, na jakim żyli wcześniej” – poinformował Wiącek.

Jak wyjaśnił, „jest to związane z podwyżką kosztów energii elektrycznej, znanymi powszechnie problemami z dostępem do węgla, kosztami obsługi kredytów. W tej chwili dominują wśród spraw tego typu problemy”.

Podkreślił też, że jako Rzecznik Praw Obywatelskich „stara się pozostawać dialogu z właściwymi organami władzy publicznej i apelować o to, aby tworzyć jeszcze więcej rozwiązań, które mogłyby wesprzeć obywateli w przejściu tego trudnego okresu”.

To drugi taki punkt w województwie zachodniopomorskim, pierwszy znajduje się w Koszalinie przy ul. Rynek Staromiejski 6-7.

Autorka: Małgorzata Miszczuk, PAP.

Tagi:

Wykorzystujemy pliki cookies, by dowiedzieć się, w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszej strony internetowej i móc usprawnić korzystanie z niej. Dalsze korzystanie z tej strony internetowej jest jednoznaczne z zaakceptowaniem polityki cookies, aktualnej polityki prywatności i aktualnych warunków użytkowania. Więcej informacji Akceptuję