Prezes LOT: Lotnisko Chopina nie może pełnić funkcji międzynarodowego hubu

Zdaniem prezesa LOT-u, aby połączenia lotnicze dobrze funkcjonowały, muszą odbywać się z jednego lotniska, dlatego proponowana przez niektórych koncepcja duoportu się nie sprawdzi. Na zdjęciu lotnisko w nieoznaczonej lokalizacji (jackmac34 / Pixabay)

Wykorzystano już w zasadzie całą przepustowość Lotniska Chopina; zostało ono źle zbudowane i w konsekwencji teraz nie jest w stanie przejąć funkcji międzynarodowego hubu – ocenił w sobotę prezes zarządu PLL LOT Rafał Milczarski.

Milczarski został zapytany w sobotniej rozmowie na antenie radia Zet, dlaczego Lotnisko Chopina powinno zostać zamknięte. – Przede wszystkim trzeba zapytać, dlaczego Lotnisko Chopina jest takie, jakie jest, czyli kompletnie źle zbudowane, dysfunkcyjne, zbyt małe, zbyt wąskie – wymieniał.

Jego zdaniem Lotnisko Chopina zostało źle zbudowane, czego konsekwencją jest obecny stan, w którym „nie ma (ono – przyp. PAP) możliwości przejęcia funkcji prawdziwego hubu lotniczego, światowego”. – A do takiego hubu aspiruje lotnisko, które zostanie zbudowane w gminie Baranów – podkreślił.

Dopytywany, dlaczego mimo możliwości zamknięcia Lotnisko Chopina będzie rozbudowywane, Milczarski powiedział, że wykorzystano już w zasadzie całą przepustowość tego portu. – Niestety taka jest rzeczywistość. Ja też jestem zdecydowanym przeciwnikiem wydawania pieniędzy w sposób marnotrawny i rzeczywiście Lotnisko Chopina jest typowym przykładem wydawania pieniędzy w sposób marnotrawny – ocenił.

Liczy się czas dojazdu

Mówiąc o kwestii oddalenia od Warszawy planowanego w przyszłości Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), Milczarski wskazał, że kluczowa jest nie odległość, a czas dojazdu. – Czas dojazdu będzie wynosił 15 min z Warszawy Centralnej do CPK – powiedział.

Zdaniem prezesa LOT-u, aby połączenia lotnicze dobrze funkcjonowały, muszą odbywać się z jednego lotniska, dlatego proponowana przez niektórych koncepcja duoportu się nie sprawdzi. – Pasażer, który chce się przesiąść, nie będzie jechał pociągiem między dwoma lotniskami – dodał.

– Jeśli ktoś mówi, że Lotnisko Chopina jest dobrym lotniskiem i powinno pozostać, to powinien wejść do strefy non-Schengen, kiedy odlatuje nasza fala atlantycka i zobaczyć, w jakich warunkach pasażerowie muszą w tej strefie non-Schengen się zmieścić – podkreślił Milczarski.

Co dalej z Lotniskiem Chopina

Na początku czerwca prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Nowe lotnisko wraz z infrastrukturą ma powstać między Łodzią a Warszawą i ma być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Na jego lokalizację wskazywana jest miejscowość Stanisławów w gminie Baranów.

Przewodniczący Komitetu Stałego Rady Ministrów minister Jacek Sasin 4 czerwca mówił, że po zbudowaniu CPK lotnisko na Okęciu zostanie wygaszone. Jego zdaniem funkcjonowanie portu na Okęciu uniemożliwia rozwój okolicznych dzielnic.

W połowie maja wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild mówił, że pomysł pozostawienia niemal w centrum Warszawy lotniska jest pomysłem aspołecznym i antyrozwojowym, ponieważ blokuje rozwój miasta. Wild wskazał, że Lotnisko Chopina jest u progu swojej przepustowości i już dziś stwarza problemy dla mieszkających w jego okolicy warszawiaków. We wtorek 12 czerwca Wild zapowiedział, że o przyszłości Lotniska Chopina ma ostatecznie rozstrzygnąć ekspertyza, ma ona odpowiedzieć na pytanie, czy wchodzi w grę pozostawienie tam ruchu cywilnego.

Jeśli nie będzie CPK, to Lotnisko Chopina nie będzie w stanie obsłużyć 15 mln pasażerów – uważa Mariusz Szpikowski, prezes Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”, które zarządza Lotniskiem Chopina. Jak mówił niedawno, inwestycje dotyczące rozbudowy Chopina będą miały na celu zwiększenie przepustowości dróg startowych, terminala. Według szacunków w obszarze oddziaływania lotniska mieszka ok. 1 mln osób.

Lotnisko Chopina w Warszawie to największy port lotniczy w Polsce. W 2017 roku odprawiło 15,8 mln pasażerów – o 23 proc. więcej niż rok wcześniej, a w pierwszych pięciu miesiącach br. 6,3 mln. W sezonie lato 2018 port oferuje 123 połączenia regularne i 78 czarterowych.

Centralny Port Komunikacyjny ma być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie. Docelowo lotnisko będzie mogło być rozbudowane do ok. 100 mln. Lotnisko ma powstać na ok. 3 tys. ha gruntów. Obiekt wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową i kolejową ma kosztować ok. 30-35 mld zł. Do końca 2019 roku mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejne osiem lat, do końca 2027 roku.

Mieszkańcy gminy Baranów w niedzielnym referendum zagłosowali przeciwko budowie CPK na ich terenie. Na pytanie: „Czy chce Pan/Pani budowy CPK w gminie Baranów?”, 82,8 proc. uczestników głosowania odpowiedziało „nie”. Frekwencja wyniosła ok. 47 proc. Zgodnie z ustawą o referendum lokalnym jest ono ważne, jeżeli wzięło w nim udział co najmniej 30 proc. uprawnionych do głosowania.

Natomiast kandydat na prezydenta Warszawy, prezes Instytutu Rozwoju Warszawy Jacek Wojciechowicz wyraził opinię, że trzeba zorganizować w Warszawie referendum dotyczące utrzymania Lotniska Chopina na Okęciu. Jego zdaniem głos w sprawie lotniska należy oddać warszawiakom.

Źródło: PAP.

Tagi:

Wykorzystujemy pliki cookies, by dowiedzieć się, w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszej strony internetowej i móc usprawnić korzystanie z niej. Dalsze korzystanie z tej strony internetowej jest jednoznaczne z zaakceptowaniem polityki cookies, aktualnej polityki prywatności i aktualnych warunków użytkowania. Więcej informacji Akceptuję