Nowe obrazy w Zamku Królewskim: Uccello, Bellotto, Grassi. Wystawa 11 wybitnych dzieł z Europy

Otwarcie wystawy pt. „Eleven. Crème de la crème zamkowych nabytków – malarstwo” na Zamku Królewskim w Warszawie, 23.05.2024 r. Obraz Bernarda Bellotta „Widok Kapitolu z kościołem Santa Maria in Aracoeli” (Marcin Obara / PAP)

Otwarcie wystawy pt. „Eleven. Crème de la crème zamkowych nabytków – malarstwo” na Zamku Królewskim w Warszawie, 23.05.2024 r. Obraz Bernarda Bellotta „Widok Kapitolu z kościołem Santa Maria in Aracoeli” (Marcin Obara / PAP)

Wystawa „Eleven. Crème de la crème zamkowych nabytków – malarstwo” to efekt kilkuletnich poszukiwań, negocjacji i zakupów. Z 60 obrazów nabytych niedawno wybraliśmy 11 dzieł. Wszystkie są wybitne – powiedział dyrektor Zamku Królewskiego w Warszawie prof. Wojciech Fałkowski.

„Chcemy zaprezentować efekt naszych kilkuletnich poszukiwań, negocjacji i zakupów. Dlaczego pokażemy 11 obrazów? Z ponad niedawno pozyskanych dla Zamku 60 obrazów wybraliśmy 11 wybitnych dzieł, a tak naprawdę 22 – ponieważ wybraliśmy także drugą jedenastkę. Nie pokażemy obydwu zestawów jednocześnie, zabrakłoby nam miejsca” – powiedział w czwartek dyrektor Zamku Królewskiego w Warszawie prof. Wojciech Fałkowski podczas briefingu prasowego przed otwarciem wystawy pt. „Eleven. Crème de la crème zamkowych nabytków – malarstwo”.

„Głównym kryterium naszej oceny był różnorodność. Absolutnie nie jest to ranking ani wartościowanie, który obraz jest lepszy, a który – gorszy. Tu wszystkie obrazy są wybitne – i jednocześnie bardzo różnorodne” – wyjaśnił. „Zakupy malarskie są związane z kluczowymi założeniami statutowymi Zamku – gromadzeniem zabytków, organizacją wystaw czasowych i stałych” – dodał.

Otwarcie wystawy pt. „Eleven. Crème de la crème zamkowych nabytków – malarstwo” na Zamku Królewskim w Warszawie, 23.05.2024 r. Obraz Jacopo Bassana „Cud wyprowadzenia wody ze skały przez Mojżesza” (Marcin Obara / PAP)

Otwarcie wystawy pt. „Eleven. Crème de la crème zamkowych nabytków – malarstwo” na Zamku Królewskim w Warszawie, 23.05.2024 r. Obraz Jacopo Bassana „Cud wyprowadzenia wody ze skały przez Mojżesza” (Marcin Obara / PAP)

Wśród prezentowanych dzieł malarskich znalazło się 11 różnorodnych malowideł pochodzących z okresu od XIV do XIX w. pędzla przedstawicieli ośrodków sztuki z całej Europy.

„Na wystawie prezentujemy florenckie quattrocentro, caravaggionizm, animalistykę holenderskiego Złotego Wieku, wenecką wedutę, piemoncki i wenecki renesans, malarstwo portretowe epoki Oświecenia oraz historię antyczną w stylu klasycystycznym” – powiedziała PAP kuratorka wystawy Magdalena Królikiewicz z Ośrodka Sztuki Zamku Królewskiego. Najstarszym obrazem wystawy jest „Madonna z Dzieciątkiem” Paola Uccella z ok. 1430 r. „Dzieła Uccella niezwykle rzadko pojawiają się w obiegu antykwarycznym. Tylko nieliczne kolekcje mogą się nimi pochwalić” – wskazał prof. Fałkowski.

Około stu lat później – ok. 1530 r. – Defendente Ferrari namalował „Matkę Boską Karmiącą”. „Piękny obraz z pewną aurą tajemniczości – historycy sztuki do dziś zastanawiają się nad zagadkową symboliką tła” – wyjaśnił historyk.

Otwarcie wystawy pt. „Eleven. Crème de la crème zamkowych nabytków – malarstwo” na Zamku Królewskim w Warszawie, 23.05.2024 r. Obraz Defendentego Ferrari „Matka Boska Karmiąca” (Marcin Obara / PAP)

Otwarcie wystawy pt. „Eleven. Crème de la crème zamkowych nabytków – malarstwo” na Zamku Królewskim w Warszawie, 23.05.2024 r. Obraz Defendentego Ferrari „Matka Boska Karmiąca” (Marcin Obara / PAP)

Jacopo Bassano (dal Ponte) jest autorem obrazu z ok. 1569 r. „Cud wyprowadzenia wody ze skały przez Mojżesza”. „Niezwykłość tego obrazu polega na tym, że główna postać, Mojżesz, po dokonaniu cudu oddalił się i jest widoczny na dalszym planie” – podkreślił prof. Fałkowski. Inne wersje obrazu znajdują się w madryckim Prado oraz w Gemäldegalerie Alte Meister w Dreźnie.

Według historyków sztuki trzy postacie z obrazu Mattii Pretiego „Partia tryktraka” (ok. 1635) to alegoria trzech etapów życia – młodości, dojrzałości i wieku podeszłego. „Preti był twórcą zafascynowanym obrazami Caravaggia – stosował silny światłocień oraz ciemne, neutralne tło, w podobny sposób komponował” – przypomniał dyrektor Zamku Królewskiego.

Obraz „Kogut z kurą, kurczętami i gołebiami” (po 1663 r.) to dzieło niderlandzkiego animalisty Melchiora de Hondecoetera. Obraz należał niegdyś do kolekcji króla Stanisław Augusta Poniatowskiego, o czym świadczy numer inwentarzowy w lewym dolnym rogu. Król przekazał go sekretarzowi Johnowi Robertowi Watsonowi. Później dzieło trafiło do córki Ksawerego Branickiego.

Dyrektor Zamku Wojciech Fałkowski podczas briefingu prasowego poświęconego otwarciu wystawy pt. „Eleven. Crème de la crème zamkowych nabytków – malarstwo” na Zamku Królewskim w Warszawie, 23.05.2024 r. (Marcin Obara / PAP)

Dyrektor Zamku Wojciech Fałkowski podczas briefingu prasowego poświęconego otwarciu wystawy pt. „Eleven. Crème de la crème zamkowych nabytków – malarstwo” na Zamku Królewskim w Warszawie, 23.05.2024 r. (Marcin Obara / PAP)

„Canal Grande z Palazzo dei Camerlenghi” (ok. 1731) autorstwa Michele Marieschiego to typowa dla Wenecji weduta – przedstawienie architektury „miasta na wodzie”. Bernardo Bellotto jest autorem „Widoku Kapitolu z kościołem Santa Maria in Aracoeli” (1768). Dwa lata później ten sam twórca wraz z synem Lorenzo Bellottem namalował „Forum Nerwy w Rzymie”.

Z kolei Marcello Bacciarelli jest autorem portretu Alberta Kazimierza księcia Sasko-Cieszyńskiego (ok. 1766). Obraz powstał w trakcie pobytu malarza w Wiedniu. Historycy przypuszczają, że zamówił go dwór cesarski.

Podczas pobytu szwajcarskiej malarki Angeliki Kauffmann w Rzymie (1788) powstał obraz „Kornelia, matka Grakchów”. Prezentowaną na zamku „jedenastkę” zamyka portrtet Anny Marii Ewy z Tyszkiewiczów Potockiej (1796) pędzla Josefa Grassiego. „Arystokratka, zwana potocznie Anetką, pobierała u Grassiego naukę rysunku” – wyjaśnił prof. Fałkowski. Sportretowano ją ze szkicownikiem i grafionem.

Ekspozycja będzie dostępna dla publiczności od 24 maja do 14 lipca br.

Autor: Maciej Replewicz, PAP.

Tagi:

Wykorzystujemy pliki cookies, by dowiedzieć się, w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszej strony internetowej i móc usprawnić korzystanie z niej. Dalsze korzystanie z tej strony internetowej jest jednoznaczne z zaakceptowaniem polityki cookies, aktualnej polityki prywatności i aktualnych warunków użytkowania. Więcej informacji Akceptuję