Kontenerowiec Ever Given przestał blokować Kanał Sueski, wznowiono żeglugę

Holowniki w pobliżu kontenerowca Ever Given po tym, jak został ściągnięty z mielizny, Kanał Sueski w Egipcie, 29.03.2021 r., zdjęcie udostępnione przez Zarząd Kanału Sueskiego (SUEZ CANAL AUTHORITY/HANDOUT HANDOUT/PAP/EPA)

Holowniki w pobliżu kontenerowca Ever Given po tym, jak został ściągnięty z mielizny, Kanał Sueski w Egipcie, 29.03.2021 r., zdjęcie udostępnione przez Zarząd Kanału Sueskiego (SUEZ CANAL AUTHORITY/HANDOUT HANDOUT/PAP/EPA)

W poniedziałek żegluga na Kanale Sueskim została przywrócona w obie strony – poinformowała agencja Reuters, powołując się na dwa źródła blisko zaznajomione ze sprawą. Wcześniej z mielizny został sprowadzony kontenerowiec Ever Given, który od blisko tygodnia blokował ten morski szlak.

Egipska agencja żeglugowa Leth podała, że 43 statki wznowiły rejs z Wielkiego Jeziora Gorzkiego na południe w kierunku Morza Czerwonego.

Według koncernu Maersk, głównej firmy żeglugowej działającej na kanale, rozładowanie zatoru statków zajmie co najmniej kilka dni. Na przejście przez kanał oczekuje co najmniej 367 statków, w tym kilkadziesiąt tankowców. Admirał Osama Rabie, prezes Zarządu Kanału Sueskiego, informował wcześniej, że rozładowanie tego zatoru potrwa od dwóch i pół do trzech dni.

Prace pogłębiające grunt wokół dziobu statku Ever Given, Kanał Sueski w Egipcie, 28.03.2021 r., obraz satelitarny udostępniony przez MAXAR Technologies (MAXAR TECHNOLOGIES HANDOUT/PAP/EPA)

Prace pogłębiające grunt wokół dziobu statku Ever Given, Kanał Sueski w Egipcie, 28.03.2021 r., obraz satelitarny udostępniony przez MAXAR Technologies (MAXAR TECHNOLOGIES HANDOUT/PAP/EPA)

„Przebadaliśmy dno Kanału Sueskiego, na szczęście nie ma tam żadnych problemów i statki mogą od dzisiaj tamtędy przepływać” – poinformował Zarząd Kanału Sueskiego (SCA).

Przewożący towary na trasie Azja–Europa kontenerowiec Ever Given, pływający pod panamską banderą i będący własnością japońskiej firmy Shoei Kisen, we wtorek obrócił się bokiem i osiadł na mieliźnie, w poprzek jednopasmowego odcinka Kanału Sueskiego, ok. 6 km od jego południowego wejścia, w pobliżu Suezu. Przypuszczalną przyczyną wypadku był silny wiatr, SCA nie wyklucza jednak błędu ludzkiego lub problemów technicznych jednostki.

Władze zarządzające kanałem nie były w stanie usunąć statku, a ruch przez ten szlak wodny – wyceniany na ponad 9 mld USD dziennie – został wstrzymany, co jeszcze bardziej zakłóciło globalną żeglugę, już i tak nadwyrężoną przez pandemię.

Ever Given zarył dziobem w piaszczysty brzeg kanału. Akcja ratunkowa polegała na pogłębianiu gruntu przy dziobie statku i pracy holowników mających sprowadzić go z powrotem na tor wodny. Korzystną okolicznością dla tego manewru były przypływy. Operację prowadziły specjalistyczne firmy ratownictwa morskiego. Spekulowano, że w wypadku niepowodzenia manewrów trzeba by rozładować część z ponad 18 tys. kontenerów przewożonych przez jednostkę, co znacznie przedłużyłoby blokadę kanału.

Kontenerowiec Ever Given, na drugim planie, który osiadł na mieliźnie, Kanał Sueski w Egipcie, 28.03.2021 r., zdjęcie udostępnione przez Zarząd Kanału Sueskiego (SUEZ CANAL AUTHORITY/HANDOUT/PAP/EPA)

Kontenerowiec Ever Given, na drugim planie, który osiadł na mieliźnie, Kanał Sueski w Egipcie, 28.03.2021 r., zdjęcie udostępnione przez Zarząd Kanału Sueskiego (SUEZ CANAL AUTHORITY/HANDOUT/PAP/EPA)

W poniedziałek rano informowano o częściowym ściągnięciu 400-metrowego statku z mielizny dzięki pracy holowników. Jak donosiły agencje, przez moment kontenerowiec znów zaczął się ustawiać w poprzek kanału, ale operacja ostatecznie zakończyła się sukcesem, co potwierdzają naoczni świadkowie i egipskie media. Uwolnieniu kontenerowca towarzyszyły syreny otaczających go holowników. Ever Given zaczął poruszać się na północ w kierunku położonego w połowie kanału Wielkiego Jeziora Gorzkiego, gdzie zostanie poddany badaniom technicznym.

Sukces w odblokowaniu kanału już wcześniej ogłosił prezydent Egiptu Abd el-Fatah es-Sisi, który podkreślił, że dokonano tego rękami Egipcjan.

Przez Kanał Sueski przepływa około 15 proc. światowego handlu, dla Egiptu szlak jest ważnym źródłem dochodów, z powodu jego zamknięcia kraj tracił 15 mln dolarów dziennie – pisze Reuters. Blokada tej drogi morskiej, kluczowej dla transportu między Europą a Azją, wpłynęła na ceny ropy i transportu morskiego na świecie. Jej dalsze zamknięcie miałoby poważne konsekwencje dla światowego handlu i łańcuchów dostaw.

Źródło: PAP.

Tagi:

Wykorzystujemy pliki cookies, by dowiedzieć się, w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszej strony internetowej i móc usprawnić korzystanie z niej. Dalsze korzystanie z tej strony internetowej jest jednoznaczne z zaakceptowaniem polityki cookies, aktualnej polityki prywatności i aktualnych warunków użytkowania. Więcej informacji Akceptuję