W poniedziałek żegluga na Kanale Sueskim została przywrócona w obie strony – poinformowała agencja Reuters, powołując się na dwa źródła blisko zaznajomione ze sprawą. Wcześniej z mielizny został sprowadzony kontenerowiec Ever Given, który od blisko tygodnia blokował ten morski szlak.
Egipska agencja żeglugowa Leth podała, że 43 statki wznowiły rejs z Wielkiego Jeziora Gorzkiego na południe w kierunku Morza Czerwonego.
Według koncernu Maersk, głównej firmy żeglugowej działającej na kanale, rozładowanie zatoru statków zajmie co najmniej kilka dni. Na przejście przez kanał oczekuje co najmniej 367 statków, w tym kilkadziesiąt tankowców. Admirał Osama Rabie, prezes Zarządu Kanału Sueskiego, informował wcześniej, że rozładowanie tego zatoru potrwa od dwóch i pół do trzech dni.
„Przebadaliśmy dno Kanału Sueskiego, na szczęście nie ma tam żadnych problemów i statki mogą od dzisiaj tamtędy przepływać” – poinformował Zarząd Kanału Sueskiego (SCA).
Przewożący towary na trasie Azja–Europa kontenerowiec Ever Given, pływający pod panamską banderą i będący własnością japońskiej firmy Shoei Kisen, we wtorek obrócił się bokiem i osiadł na mieliźnie, w poprzek jednopasmowego odcinka Kanału Sueskiego, ok. 6 km od jego południowego wejścia, w pobliżu Suezu. Przypuszczalną przyczyną wypadku był silny wiatr, SCA nie wyklucza jednak błędu ludzkiego lub problemów technicznych jednostki.
Władze zarządzające kanałem nie były w stanie usunąć statku, a ruch przez ten szlak wodny – wyceniany na ponad 9 mld USD dziennie – został wstrzymany, co jeszcze bardziej zakłóciło globalną żeglugę, już i tak nadwyrężoną przez pandemię.
Ever Given zarył dziobem w piaszczysty brzeg kanału. Akcja ratunkowa polegała na pogłębianiu gruntu przy dziobie statku i pracy holowników mających sprowadzić go z powrotem na tor wodny. Korzystną okolicznością dla tego manewru były przypływy. Operację prowadziły specjalistyczne firmy ratownictwa morskiego. Spekulowano, że w wypadku niepowodzenia manewrów trzeba by rozładować część z ponad 18 tys. kontenerów przewożonych przez jednostkę, co znacznie przedłużyłoby blokadę kanału.
W poniedziałek rano informowano o częściowym ściągnięciu 400-metrowego statku z mielizny dzięki pracy holowników. Jak donosiły agencje, przez moment kontenerowiec znów zaczął się ustawiać w poprzek kanału, ale operacja ostatecznie zakończyła się sukcesem, co potwierdzają naoczni świadkowie i egipskie media. Uwolnieniu kontenerowca towarzyszyły syreny otaczających go holowników. Ever Given zaczął poruszać się na północ w kierunku położonego w połowie kanału Wielkiego Jeziora Gorzkiego, gdzie zostanie poddany badaniom technicznym.
Sukces w odblokowaniu kanału już wcześniej ogłosił prezydent Egiptu Abd el-Fatah es-Sisi, który podkreślił, że dokonano tego rękami Egipcjan.
Przez Kanał Sueski przepływa około 15 proc. światowego handlu, dla Egiptu szlak jest ważnym źródłem dochodów, z powodu jego zamknięcia kraj tracił 15 mln dolarów dziennie – pisze Reuters. Blokada tej drogi morskiej, kluczowej dla transportu między Europą a Azją, wpłynęła na ceny ropy i transportu morskiego na świecie. Jej dalsze zamknięcie miałoby poważne konsekwencje dla światowego handlu i łańcuchów dostaw.
Źródło: PAP.