Ministerstwo Cyfryzacji wydało komunikat, że 23 stycznia rząd przyjął przedłożone przez resort projekty umożliwiające m.in. uruchomienie e-usługi elektronicznego zgłaszania narodzin dziecka. To rozwiązanie powinno wejść w życie 1 czerwca 2018 roku.
Wedle obowiązujących do tej pory przepisów, aby zarejestrować narodziny dziecka, należy osobiście stawić się w urzędzie stanu cywilnego.
Ponadto w publicznym systemie ewidencji narodzin dotychczas brakowało mechanizmów jednoznacznie łączących dziecko z rodzicami. Imiona i nazwiska nie zawsze wskazywały na rodzinne koligacje, co utrudniało prowadzenie zarówno statystyk, jak i programów pomocowych.
Z tych powodów Ministerstwo Cyfryzacji zaproponowało zmiany w przepisach Ustawy o ewidencji ludności oraz Prawa o aktach stanu cywilnego.
Po zgłoszeniu narodzin i wybraniu imienia dziecka przy użyciu dokumentu elektronicznego otrzymamy od USC, również drogą elektroniczną, odpis aktu urodzenia wraz z powiadomieniem o nadanym numerze PESEL i zaświadczeniem o zameldowaniu.
Oprócz elektronicznej wersji dokument będzie można uzyskać także w postaci papierowej.
Poza tym numery PESEL rodziców pojawią się w danych gromadzonych przy akcie urodzenia osoby oraz w rejestrze PESEL. Powinno to nastąpić od 1 grudnia 2018 roku.
Z kolei od 1 maja 2019 roku można liczyć na szybsze poprawianie informacji niezgodnych ze stanem faktycznym, zebranych w rejestrze PESEL.
Jak zapewnia resort, wniosek zgłaszający narodziny dziecka będzie można wypełnić w kilka minut, w dowolnym czasie i miejscu, na różnych urządzeniach.
Ministerstwo Cyfryzacji udostępnia na swojej stronie testowe wnioski w dwóch wariantach: scenariusz I i scenariusz II.
Dokumenty można też przesyłać na adres: [email protected].
A.I., źródło: PAP, Ministerstwo Cyfryzacji.