Aplikacja „Alarm 112” ułatwia wezwanie pomocy osobom z dysfunkcjami mowy i słuchu

Aplikacja mobilna „Alarm 112”, dostępna od tego roku bezpłatnie w sklepach z aplikacjami mobilnymi, pozwala wezwać pomoc osobom z dysfunkcjami mowy i słuchu, które nie mogą wykonać połączenia głosowego. Zdjęcie ilustracyjne (<a href="https://pixabay.com/pl/users/blickpixel-52945/?utm_source=link-attribution&amp;utm_medium=referral&amp;utm_campaign=image&amp;utm_content=475402">Michael Schwarzenberger</a> / <a href="https://pixabay.com/pl/?utm_source=link-attribution&amp;utm_medium=referral&amp;utm_campaign=image&amp;utm_content=475402">Pixabay</a>)

Aplikacja mobilna „Alarm 112”, dostępna od tego roku bezpłatnie w sklepach z aplikacjami mobilnymi, pozwala wezwać pomoc osobom z dysfunkcjami mowy i słuchu, które nie mogą wykonać połączenia głosowego. Zdjęcie ilustracyjne (Michael Schwarzenberger / Pixabay)

Aplikacja mobilna „Alarm 112”, dostępna od tego roku bezpłatnie w sklepach z aplikacjami mobilnymi, pozwala wezwać pomoc osobom z dysfunkcjami mowy i słuchu, które nie mogą wykonać połączenia głosowego.

W poniedziałek – w przededniu przypadającego 11 lutego Europejskiego Dnia Numeru Alarmowego 112 – aplikację zaprezentowano w Katowicach podczas spotkania wojewody śląskiego z uczniami Zespołu Szkolno-Przedszkolnego dla Dzieci Niesłyszących i Słabosłyszących z Katowic.

Uczniowie i wychowawcy tej placówki oceniają, że takie rozwiązanie było bardzo potrzebne. „Jedynym rozwiązaniem było dotąd szukanie pomocy u kogoś w pobliżu, np. sąsiada” – powiedział PAP nauczyciel rewalidacji Michał Ogiński. Nauczyciel fizyki w katowickim zespole szkół Łukasz Zembal miał kłopot z wezwaniem pomocy podczas ferii zimowych, kiedy był z również niesłyszącym kolegą na nartach i kolega skręcił nogę. „Jakoś sobie poradzili. Często jest tak, że osoby z wadą słuchu potrafią mówić, ale niewyraźnie, więc podczas takiego połączenia z numerem alarmowym co prawda nie słyszą tego, co mówi operator, ale mogą poinformować, jakie było zajście” – wyjaśnił Michał Ogiński.

„To rozwiązanie jest dobre. Sam będę mógł teraz zgłosić jakiś problem. Aplikacja jest dość czytelna w obsłudze” – dodał Łukasz Zembal.

„Nowa aplikacja, która ma jeszcze bardziej ułatwić dostęp do pomocy, to jest bardzo ważne rozwiązanie dla osób niedosłyszących czy głuchych, ale również dla osób, które np. w wyniku udaru tracą możliwość kontaktu głosowego. Wówczas zainstalowanie takiej aplikacji może być cenne nie tylko dla osób z dysfunkcją słuchu” – podkreślił wojewoda śląski Jarosław Wieczorek.

Jak korzystać z aplikacji

Aby korzystać z aplikacji, trzeba się zarejestrować i zezwolić jej na dostęp do lokalizacji naszego telefonu. Można dodać adresy, pod którymi najczęściej się przebywa. Pomoc wzywa się, wybierając ikonkę służby, do której chce się wysłać zgłoszenie – straż pożarna, policja lub ratownictwo medyczne.

„Numer 112 to chyba najważniejszy numer telefonu w Polsce, w Europie – dzięki niemu możemy uratować czyjeś zdrowie, życie bądź mienie. 112 w województwie śląskim to numer, na który dzwoni bardzo wiele osób” – powiedział wojewoda Wieczorek.

W 2019 roku Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Katowicach obsłużyło 1 727 230 zgłoszeń – najwięcej spośród wszystkich centrów w Polsce. To ponad 11 proc. wszystkich zgłoszeń w kraju. Problemem pozostają fałszywe zgłoszenia – w ubiegłym roku stanowiły blisko 44,5 proc. Najczęściej to wynik niewłaściwej zabawy dzieci, dzwonią też osoby z zaburzeniami psychicznymi, a także osoby niezorientowane w roli numeru alarmowego 112, usiłują bowiem w ten sposób zamówić pizzę, wezwać taksówkę czy ustalić potrzebny im numer telefonu. Pracownicy CPR przypominają, że każde fałszywe zgłoszenie może opóźnić dotarcie pomocy do osoby, która naprawdę jej potrzebuje.

Autorka: Anna Gumułka, PAP.

Tagi:

Wykorzystujemy pliki cookies, by dowiedzieć się, w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszej strony internetowej i móc usprawnić korzystanie z niej. Dalsze korzystanie z tej strony internetowej jest jednoznaczne z zaakceptowaniem polityki cookies, aktualnej polityki prywatności i aktualnych warunków użytkowania. Więcej informacji Akceptuję