Zainteresowanie ogłoszeniami dotyczącymi mieszkań na rynku wtórnym spadło w II kwartale br. o 24 proc. w porównaniu z I kwartałem tego roku – poinformował we wtorek portal Nieruchomosci-online.pl. W tym czasie liczba ogłoszeń zamieszczonych na portalu wzrosła o 14 proc.
W raporcie przekazano, że spadek zainteresowania był widoczny głównie w przypadku mieszkań większych niż kawalerki. „Odczuło to prawie 50 proc. agentów, którzy wzięli udział w badaniu nastrojów Nieruchomosci-online.pl. W przypadku mieszkań 1-pokojowych, mniejszy ruch w swoich biurach zauważyło natomiast 32 proc. pośredników” – podano.
„W II kwartale 2023 r., kiedy było już przesądzone, że ówczesny ‘Bezpieczny Kredyt 2 proc.’ rusza od lipca, zainteresowanie mieszkaniami było o 17 proc. wyższe niż obecnie o tej porze roku” – poinformował Rafał Bieńkowski z Nieruchomosci-online.pl, cytowany w raporcie.
Analitycy wskazali na kilka przyczyn spadku zainteresowania mieszkaniami. „Po pierwsze, następuje naturalna odbudowa oferty po jej załamaniu w 2023 r. przez ‘Bezpieczny Kredyt 2 proc.’. Po drugie, liczba ogłoszeń na rynku wtórnym rośnie też dlatego, że więcej oferują deweloperzy” – wymienili. Zwrócili przy tym uwagę, że wielu właścicieli, widząc to, decyduje się na sprzedaż posiadanego mieszkania i przeprowadzkę do nowego, już z rynku pierwotnego.
„Po trzecie – niektórzy właściciele być może przestali już wierzyć w program ‘Kredyt #naStart’ i szansę na większy zysk, dlatego nie odwlekają już decyzji o wystawieniu mieszkania na sprzedaż” – wskazali analitycy.
Zwrócono uwagę, że wpływ na spadek zainteresowania mieszkaniami może mieć również sytuacja na rynku najmu. Według analityków rentowność na tym rynku spada od pewnego czasu, a najemcy mogą przebierać w ofertach, dlatego część inwestorów przekierowuje mieszkania do sprzedaży.
Z danych portalu wynika, że osoby sprzedające dłużej czekają na kupca i mieszkania dłużej pozostają w ofercie. Powołując się na czerwcowe badanie nastrojów rynkowych Nieruchomosci-online.pl, wskazano, że w przypadku kawalerek wydłużenie czasu sprzedaży w porównaniu z 2023 r. odczuło 49 proc. pośredników, natomiast wobec większych mieszkań takie spostrzeżenie miało 69 proc. agentów.
Jak podano, w II kwartale br. ceny mieszkań z drugiej ręki w wielu miastach nie rosły lub wzrosły w bardzo niewielkim stopniu. W przypadku kawalerek w Warszawie, Krakowie, Kielcach, Olsztynie i w Zielonej Górze średnia cena ofertowa metra kwadratowego praktycznie się nie zmieniła w porównaniu z I kwartałem tego roku, a w Gdańsku, Gorzowie Wielkopolskim, Lublinie, Poznaniu, Szczecinie, Toruniu i Wrocławiu wzrosła o 1-2 proc.
„Na palcach jednej ręki można wskazać stolice regionów, w których podwyżka przeciętnej stawki była większa. Na marginesie – Katowice to miasto, które zaliczyło nawet zauważalny spadek średniej ceny” – dodano.
Podobna sytuacja zaistniała w przypadku mieszkań dwupokojowych. Gorzów Wielkopolski zanotował spadek średniej ceny o ponad 1 proc., cztery miasta utrzymały stawki (Warszawa, Wrocław, Kraków, Lublin), a siedem zanotowało podwyżki o 1-2 proc. – są to: Katowice, Łódź, Olsztyn, Opole, Poznań, Rzeszów i Szczecin. „Także i tu zdarzały się miasta ze wzrostem 3-6 proc. kwartał do kwartału, ale było ich wyraźnie mniej niż w poprzednich kwartałach” – przekazano.
Analitycy zwrócili uwagę, że aktywność na rynku mieszkaniowym rodzin z dziećmi wzrosła z 21 do 23 proc. „Można to wiązać z obietnicą ‘Kredytu #naStart’, który w znacznym stopniu skierowany ma być właśnie do rodzin wielodzietnych” – oceniono.
Odsetek osób planujących kupić mieszkanie na cel inwestycyjny spadł z 7 do 5 proc. „To z kolei można wiązać z trudniejszą z perspektywy inwestora sytuacją na rynku najmu. Mieszkania nie wynajmują się już z dnia na dzień i coraz częściej można spotkać się z obniżkami” – podano.
Pary najczęściej rozglądały się za mieszkaniami dwupokojowymi (72 proc.) oraz trzypokojowymi (18 proc.), najczęściej o powierzchni 40 m kw. (39 proc.) i 30 m kw. (25 proc.). Single natomiast najczęściej poszukiwali mieszkań dwupokojowych (51 proc.) i kawalerek (44 proc.) o powierzchni 30 m kw. (39 proc.) i 40 m kw. (27 proc.).
Rodziny z dziećmi wybierały natomiast przeważnie mieszkania trzypokojowe (52 proc.) i dwupokojowe (33 proc.) o powierzchni 50 m kw. (25 proc.), a także 70-metrowe, 60-metrowe oraz 40-metrowe (po 18 proc.)
Z przeznaczeniem na cel inwestycyjny najpopularniejsze były zaś mieszkania dwupokojowe (59 proc.) i kawalerki (25 proc.).
Jeśli chodzi o metraż, największą popularnością cieszyły się lokale o powierzchni 40 m kw. (30 proc.) i 30 m kw. (29 proc.).
Źródło: PAP.