Według badania: Gwiazdy internetu mają wpływ na to, po jakie przekąski sięgają dzieci

 

Jak twierdzi ekspertka, dzieci postrzegają vlogerów jako „zwykłych ludzi”, takich jak ich koledzy (sharpemtbr / <a href="https://pixabay.com/pl/ch%C5%82opiec-dziewczyna-dzieci-komputer-110762/">Pixabay</a>)

Jak twierdzi ekspertka, dzieci postrzegają vlogerów jako „zwykłych ludzi”, takich jak ich koledzy (sharpemtbr / Pixabay)

Gwiazdy mediów społecznościowych mogą sprawiać, że dzieci będą jadły więcej niezdrowych produktów – wynika z badania przeprowadzonego na Uniwersytecie w Liverpoolu, o którym poinformowało w sobotę BBC. Naukowcy badali reakcję dzieci na treści w internecie.

Analiza, zaprezentowana na Europejskim Kongresie Otyłości w Wiedniu, wykazała, że dzieci, które oglądały znanych vlogerów – osoby prowadzące w internecie blogi w formie nagrań wideo – jedzących słodkie i tłuste przekąski, zjadały o 26 proc. kalorii więcej niż dzieci, które tych treści nie widziały.

W badaniu wykorzystano dwoje vlogerów: na Instagramie śledzi ich odpowiednio 11 mln i 4,6 mln internautów.

Naukowcy podzielili 176 dzieci na trzy grupy, którym pokazywano gwiazdy internetu promujące przekąski niezdrowe, zdrowsze jedzenie oraz produkty niespożywcze. Następnie dzieciom zaoferowano zdrowe i niezdrowe przegryzki, m.in. winogrona, marchewki, czekoladki czy żelki.

Dzieci, które widziały, jak gwiazdy jedzą niezdrowe produkty, zjadały średnio 448 kalorii, podczas gdy inne – 357.

Jedna z osób przeprowadzających badanie dr Emma Boyland podkreśliła, że dzieci postrzegają vlogerów jako „zwykłych ludzi”, takich jak ich koledzy. Gwiazdy „zyskały zaufanie wśród młodych i teraz muszą wziąć na siebie odpowiedzialność” – dodała.

Naukowcy apelowali o większą kontrolę nad dziećmi w internecie, w szczególności w mediach społecznościowych, gdzie nie jest łatwo odróżnić reklamę od autentycznych treści. Podkreślono, że twórców w telewizji obowiązuje więcej obostrzeń niż tych w internecie.

Teraz grupa naukowców z Liverpoolu planuje zbadać skalę świadomości dzieci na temat tego, że wielu vlogerów jest opłacanych za promowanie konkretnych produktów.

Źródło: PAP.

Tagi:

Wykorzystujemy pliki cookies, by dowiedzieć się, w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszej strony internetowej i móc usprawnić korzystanie z niej. Dalsze korzystanie z tej strony internetowej jest jednoznaczne z zaakceptowaniem polityki cookies, aktualnej polityki prywatności i aktualnych warunków użytkowania. Więcej informacji Akceptuję