Uczniowie z Rybnika opracowali prototyp kamizelki wykrywającej zanik oddechu u niemowląt

Uczniowie Zespołu Szkół Technicznych w Rybniku opracowali prototyp kamizelki wykrywającej zanik oddechu u niemowląt. Zdjęcie ilustracyjne (<a href="https://pixabay.com/pl/users/congerdesign-509903/?utm_source=link-attribution&amp;utm_medium=referral&amp;utm_campaign=image&amp;utm_content=3289174">congerdesign</a> / <a href="https://pixabay.com/pl/?utm_source=link-attribution&amp;utm_medium=referral&amp;utm_campaign=image&amp;utm_content=3289174">Pixabay</a>)

Uczniowie Zespołu Szkół Technicznych w Rybniku opracowali prototyp kamizelki wykrywającej zanik oddechu u niemowląt. Zdjęcie ilustracyjne (congerdesign / Pixabay)

Uczniowie Zespołu Szkół Technicznych w Rybniku opracowali prototyp kamizelki wykrywającej zanik oddechu u niemowląt. To jeden z 10 projektów szkół z województwa śląskiego, nagrodzonych w 13. edycji konkursu „Projektanci Edukacji. Od pomysłu do projektu” – podali w piątek organizatorzy konkursu.

Ten ogólnopolski konkurs organizuje wydawnictwo edukacyjne Nowa Era. Wyróżnione szkoły z całej Polski otrzymają granty, wspierające realizację dalszych prac.

Nagrodzony projekt rybnickich uczniów to „Breath Detect Vest – kamizelka wykrywająca zanik oddechu u noworodków”. Prototyp opracowali uczniowie Kamil Machura, Eryk Kampka i Denis Niebiałek. Zaprojektowane przez nich urządzenie, w przeciwieństwie do istniejących na rynku monitorów oddechu, ma być niedrogie, wygodne dla dziecka, bez ryzyka odpięcia się lub zsunięcia podczas snu i mobilne – możliwe do przenoszenia razem z dzieckiem. Inspiracją były problemy znajomych, którym niedawno urodziło się dziecko.

„Mama malucha kupiła dostępny na rynku monitor oddechu w postaci czujników do łóżeczka. Jednak urządzenie nie zdało egzaminu, ponieważ dziecko leżało w łóżeczku tylko niewielką część nocy, a potem spało z rodzicami. Kolejny monitor, jaki zakupili rodzice, był doczepiany do ubrania i często się zsuwał. Również ceny tych produktów nie były małe” – wyjaśniła koordynująca szkolny projekt nauczycielka Aleksandra Kapuścińska, cytowana przez organizatorów konkursu.

Kamizelka wykrywająca zanik oddechu u niemowląt zaprojektowana przez uczniów ma być niedroga, wygodna dla dziecka, bez ryzyka odpięcia się lub zsunięcia podczas snu i mobilna – możliwa do przenoszenia razem z dzieckiem. Inspiracją były problemy znajomych, którym niedawno urodziło się dziecko. Zdjęcie ilustracyjne (<a href="https://pixabay.com/pl/users/thorstenf-7677369/?utm_source=link-attribution&amp;utm_medium=referral&amp;utm_campaign=image&amp;utm_content=4042446">Thorsten Frenzel</a> / <a href="https://pixabay.com/pl/?utm_source=link-attribution&amp;utm_medium=referral&amp;utm_campaign=image&amp;utm_content=4042446">Pixabay</a>)

Kamizelka wykrywająca zanik oddechu u niemowląt zaprojektowana przez uczniów ma być niedroga, wygodna dla dziecka, bez ryzyka odpięcia się lub zsunięcia podczas snu i mobilna – możliwa do przenoszenia razem z dzieckiem. Inspiracją były problemy znajomych, którym niedawno urodziło się dziecko. Zdjęcie ilustracyjne (Thorsten Frenzel / Pixabay)

„Mama niemowlaka opisała, jak według niej mógłby wyglądać i działać idealny monitor oddechu, a uczniowie podjęli się zaprojektowania i wykonania takiego urządzenia. „Zaproponowane przez nich rozwiązanie przede wszystkim eliminuje wady istniejących urządzeń i łączy ich zalety” – oceniła nauczycielka.

Zaprojektowana przez uczniów kamizelka, założona na dziecko, działa bez względu na to, gdzie aktualnie maluch śpi, a czujnik hallotronowy będący sercem kamizelki jest czuły tylko na ruch klatki piersiowej dziecka, a nie np. rodzica leżącego obok dziecka, w przeciwieństwie do mat łóżeczkowych.

Urządzenie komunikuje się z aplikacją w telefonie rodzica poprzez sieć wi-fi, dlatego rodzic może znacznie oddalić się od niemowlaka – sygnał dźwiękowy w razie zaniku oddechu wydaje telefon, a nie bezpośrednio monitor oddechu. Kamizelkę okrojono też z pomiaru innych parametrów życiowych – temperatury, ciśnienia czy natlenienia, a skupiono się tylko na bieżącym wykrywaniu oddechu. Dzięki temu produkt może być tańszy i znaleźć się wśród podstawowych elementów wyprawki dla dziecka. Kamizelka jest teraz testowana w grupie osób dorosłych.

„Projekt ten łączy ze sobą również naukę programowania oraz elektroniki z umiejętnościami miękkimi, takimi jak praca w grupie czy psychologia. Połączenie to, moim zdaniem, jest niezwykle ważne i przyszłościowe” – skomentowała jurorka konkursu Wioletta Klimczak.

Pomysły uczniów z województwa śląskiego znalazły się wśród 39 projektów nagrodzonych w 13. edycji ogólnopolskiego konkursu „Projektanci edukacji”, przeznaczonego dla nauczycieli i uczniów szkół podstawowych oraz średnich, chcących realizować ciekawe projekty edukacyjne i szukających dla nich wsparcia finansowego oraz merytorycznego. W tym roku rywalizowali ze sobą uczniowie 502 szkół. Łączna pula nagród w konkursie wyniosła 84 tys. zł.

Obecnie trwa drugi etap konkursu, w którym będzie oceniany sposób realizacji zgłoszonych wcześniej pomysłów. Mogą wziąć w nim udział nie tylko uczniowskie zespoły projektowe nagrodzone grantami finansowymi w pierwszym etapie, lecz także pozostali uczestnicy 13. edycji konkursu. Na realizację projektów i przedstawienie wyników uczniowie i nauczyciele mają czas do 20 kwietnia. 18 maja jury ogłosi zwycięzców drugiego etapu i przyzna pięć Złotych Grantów o wartości 3 tys. zł każdy, ufundowanych przez organizatora konkursu – wydawnictwo Nowa Era.

Źródło: PAP.

Tagi:

Wykorzystujemy pliki cookies, by dowiedzieć się, w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszej strony internetowej i móc usprawnić korzystanie z niej. Dalsze korzystanie z tej strony internetowej jest jednoznaczne z zaakceptowaniem polityki cookies, aktualnej polityki prywatności i aktualnych warunków użytkowania. Więcej informacji Akceptuję