Pomysłodawczynią Repair Café jest Martine Postma, która 18 października 2009 roku uruchomiła pierwszą kawiarenkę naprawczą w Fijnhout Theatre w Amsterdamie. Obecnie w 33 krajach na świecie działa ich ok. 1500. W Polsce pierwsza z nich pojawiła się w czerwcu 2016 roku w Pile. W Warszawie możliwość darmowego naprawienia przedmiotów codziennego użytku zorganizowało w marcu Polskie Stowarzyszenie Zero Waste. Z kolei 7 kwietnia zadziała katowicka kawiarenka naprawcza.
„Do wyrzucenia? Nie ma mowy!”
Wygoda, brak czasu i konsumpcyjne podejście najczęściej sprawiają, że gdy coś się zepsuje, wymieniamy to na nowe, zapominając, że można przecież spróbować naprawić daną rzecz.
Wysypiska toną w śmieciach.
Mam wrażenie, że kiedyś było inaczej, bardziej szanowano rzeczy i naturę. Coraz mniej jest rzemieślników i zakładów naprawiających chociażby buty, zegarki czy galanterię i elektronikę.
Na szczęście coraz częściej pojawiają się w lokalnych społecznościach kawiarenki naprawcze, które na nowo uczą ludzi doceniać wartość przedmiotów.
Repair Café, co to takiego?
Jak przekonują holenderscy prekursorzy przedsięwzięcia, w miejscu, gdzie odbywa się Repair Café, znajdziesz narzędzia i materiały, które pomogą Ci dokonać wszelkich napraw, których potrzebujesz. Spotkasz tam także ekspertów-wolontariuszy, którzy pomogą przywrócić sprawność zepsutej rzeczy.
Spotkania mają integrować społeczność i zarazem wpływać na ich ekologiczną świadomość. Przedłużanie „życia” rzeczy użytku codziennego jest korzystne dla naszej planety, a jednocześnie wpływa pozytywnie na ekonomię gospodarstwa domowego.
Pionierzy na mapie Polski
W Pile kawiarenka naprawcza działa już od blisko dwóch lat, cyklicznie raz w miesiącu. Jej inicjatorem jest Tomasz Wojciechowski, prezes zarządu GWDA sp. z o.o. w Pile.
Bartosz Bober, zajmujący się marketingiem i rozwojem spółki, jest odpowiedzialny za prowadzenie akcji.
W wypowiedzi dla „The Epoch Times” tłumaczy, jak wyglądają spotkania Repair Café: – W każdą pierwszą sobotę miesiąca mieszkańcy mogą przyjść ze swoimi zepsutymi przedmiotami, takimi jak odzież, przedmioty elektroniczne, części komputerowe, w sezonie również rowery, i w takiej pozytywnej, kawiarnianej atmosferze wypić kawę, zjeść ciastko, podczas gdy ich przedmioty poddawane są naprawom. Specjaliści uczestniczący w naszej akcji robią to w znakomitej większości nieodpłatnie.
Jak wyjaśnia Bartosz Bober, każdorazowo na takim wydarzeniu jest 4 specjalistów. Znalezienie wolontariuszy, którzy zechcieliby zaangażować się w akcję, to był proces.
– Przed wystartowaniem musieliśmy zrobić rozeznanie, kto chciałby z dobrego serca po prostu przyjść i pomagać drugiej osobie. W dzisiejszych czasach znalezienie takich osób nie jest łatwe. Trzeba było w to włożyć dużo wysiłku, przedstawić inicjatywę i liczyć na szczęście. Można powiedzieć, że nam się udało – komentuje Bartosz Bober.
Organizator kawiarenki naprawczej w Pile mówi, że mieszkańcy chętnie korzystają z możliwości naprawy, a informacje o spotkaniu zamieszczane są na portalu społecznościowym. – Europejska średnia naprawianych przedmiotów na jednym spotkaniu wynosi 19. Mogę z czystym sumieniem powiedzieć, że znacznie przekraczamy tę średnią. Z prawie już dwuletnich doświadczeń możemy zaobserwować, iż w każdym naszym spotkaniu uczestniczy ok. 30-50 osób, chociaż zdarzały się również wydarzenia liczące setki (!) zainteresowanych. Przedsięwzięcie prowadzi GWDA sp. z o.o. przy wsparciu Pilskiego Regionu Gospodarki Odpadami Komunalnymi oraz miasta Piła: – Miejscami, jakie przyjęliśmy na organizację naszych spotkań, są szkoły podstawowe, gdzie zawsze możemy liczyć na przychylność kadry zarządzającej. Z doświadczenia mogę powiedzieć, iż lokalizacje te sprawdzają się doskonale.
Inicjatorka Repair Café już od 2007 roku zaangażowana jest w różnorodne działania na rzecz zrównoważonego rozwoju na poziomie lokalnym. W 2010 roku zarejestrowano Fundację Repair Café, która wspiera lokalne grupy w tworzeniu kawiarenek naprawczych i próbuje uświadamiać ludzi, że warto reperować przedmioty dla dobra środowiska i wszystkich jego mieszkańców.
Zdjęć do artykułu użyczył pan Bartosz Bober. Dziękujemy.
Źródła: repaircafe.org, gwda.pl, 4free.waw.pl, dobrewiadomosci.net.pl, RepairCafePila.