Firmy z sektora elektronicznego i elektrotechnicznego Polacy postrzegają jako najbardziej atrakcyjne miejsca pracy – wynika z badania Randstad Employer Brand Research. Drugie miejsce zajęła branża paliwowa i surowcowa, a trzecie – związana z produkcją AGD.
Jak wskazano w piątkowym komunikacie Randstad Polska, w firmach z sektora elektroniki i elektrotechniki chciałby pracować niemal co drugi z blisko 6000 uczestników tegorocznej edycji badania (48 proc.).
Niemal równie atrakcyjnym dla pracowników sektorem jest branża paliwowa i surowcowa (48 proc.), a na trzecim miejscu ankietowani wskazali firmy zajmujące się produkcją artykułów gospodarstwa domowego (47 proc.).
Na kolejnych miejscach najbardziej atrakcyjnych branż znalazły się też: sektor usług dla biznesu, motoryzacyjny, energetyczny, produkcyjny, komponentów motoryzacyjnych, telekomunikacji i IT oraz drzewno-papierniczy.
„Zdaniem ankietowanych na atrakcyjność sektora elektroniki i elektrotechniki wpływa przede wszystkim korzystanie z nowoczesnych technologii, stabilność finansowa i bardzo dobra reputacja firm z branży” – wskazano. Te same cechy wskazywali ankietowani, którzy docenili trzeci w kolejności sektor – artykułów gospodarstwa domowego. Nieco inaczej było w przypadku branży surowców i paliw – tutaj dominującym czynnikiem była stabilność finansowa. Dla ankietowanych ważne było także korzystanie z najnowszych technologii oraz bezpieczeństwo zatrudnienia.
Trochę demografii
Przedsiębiorstwa z branży elektroniki i elektrotechniki są najczęściej wskazywane jako atrakcyjne miejsce pracy zarówno przez respondentów z wykształceniem podstawowym, jak i wyższym. Wśród osób ze średnim wykształceniem liderem jest sektor surowców i paliw.
Jak wskazano, kobiety najczęściej doceniają pracę w sektorze meblarskim, usługach dla biznesu oraz w firmach farmaceutycznych i kosmetycznych. Mężczyźni jako atrakcyjne postrzegają sektory: surowców i paliw, elektroniczny i elektrotechniczny oraz artykułów gospodarstwa domowego.
Respondenci między 18. a 24. rokiem życia chcieliby pracować w branży FMCG (produktów szybkozbywalnych), przemyśle meblarskim oraz telekomunikacji i IT. Z kolei starsi uczestnicy badania najczęściej wskazują sektor surowców i paliw, elektroniczny i elektrotechniczny oraz usług dla biznesu. Dwie z tych branż powtarzają się także w zestawieniu preferencji respondentów w wieku od 45 do 65 lat – na pierwszym miejscu pojawia się branża surowców i paliw, na trzecim – sektor elektroniczny i elektrotechniczny, na drugim miejscu są firmy energetyczne.
Jak podkreślono, respondenci z południowych i centralnych województw stawiają głównie na usługi dla biznesu. Mieszkańcy wschodnich i zachodnich regionów doceniają natomiast pracę w motoryzacji, a w północnej części Polski pracownicy najbardziej chwalą sobie sektor transportu i logistyki.
Randstad Employer Brand Research to projekt badawczy dotyczący wizerunku pracodawcy i czynników atrakcyjności pracodawców. W Polsce badanie objęło 150 największych pracodawców oraz blisko 6000 respondentów, reprezentatywnych dla naszego społeczeństwa (pod względem wieku, płci, wykształcenia, regionu). Przeprowadzono je między 16 listopada a 8 grudnia 2017 roku. Pełne wyniki badania będą opublikowane 25 kwietnia.
Autor: Magdalena Jarco, PAP.