Od 12 grudnia br. abonenci są chronieni przed niechcianymi SMS-ami premium, dzięki czemu będą mogli lepiej kontrolować swoje wydatki – podało w czwartek w komunikacie Ministerstwo Cyfryzacji.
Jak czytamy w komunikacie MC, zmiany w Prawie telekomunikacyjnym umożliwią „zablokowanie wszystkich usług Premium nawet, gdy są one bezpłatne, co ma znaczenie dla ochrony dzieci przed nieodpowiednimi treściami”.
„Możliwe jest określenie progu kwotowego dla wydatków na usługi Premium na poziomie takim jak dotychczas – np. 35, 100, 200 zł lub całkowite zablokowanie tego typu usług (próg 0 zł), co jest nowym rozwiązaniem. Dotychczas nie było możliwości zablokowania bezpłatnych SMSów przychodzących. Efekt? Na telefony komórkowe dzieci trafiały np. treści o charakterze erotycznym, reklamujące jakiś portal, których rodzice nie mieli możliwości zablokować. Osiągnięcie wskazanego progu skutkuje zawiadomieniem abonenta i blokadą usług Premium. Jeśli abonent sam nie określi w umowie progu kwotowego, domyślnym progiem będzie kwota 35 zł” – podano.
„Abonenci będą bardziej świadomi z jakich usług Premium korzystają i kto tę usługę świadczy. Bezpośrednio przed rozpoczęciem świadczenia usługi abonent musi wyrazić zgodę na jej świadczenie. Na fakturze umieszczane będą informacje o numerze usługi Premium i rejestrze Premium prowadzonym przez regulatora rynku – Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Dzięki tym informacjom abonent będzie mógł ustalić do kogo kierować reklamację usługi” – podkreślono.
Resort cyfryzacji poinformował również, że prezes UKE otrzymał nowe narzędzia ochrony abonentów przed nadużyciami. „Będzie mógł m.in. nakazać operatorowi zablokowanie dostępu do numeru Premium lub pobierania opłat za usługę, a w przypadku niezrealizowania zakazu nałożyć na operatora karę. Regulator będzie mógł również nakazać podmiotowi realizującemu usługi Premium zaprzestanie świadczenia usługi” – głosi komunikat.
W komunikacie czytamy ponadto: „Wchodzi w życie rozporządzenie Ministra Cyfryzacji w sprawie wzoru zgłoszenia oraz wzoru zgłoszenia aktualizacyjnego do rejestru numerów wykorzystywanych do świadczenia usługi o podwyższonej opłacie. […] Wzory zgłoszeń zostały opracowane w sposób prosty i przejrzysty. Ułatwi to przekazywanie informacji podmiotom realizującym dodatkowe świadczenie. Natomiast Prezes UKE będzie mógł sprawnie przetwarzać zebrane w ten sposób dane” – czytamy.
Źródła: PAP, Ministerstwo Cyfryzacji.