Oszacowania wskazują na ogromną liczbę zgonów
Księżycowy Nowy Rok to największe i najbardziej uroczyste święto, które co roku obchodzone jest w Chinach. Chińczycy podejmują miliardy podróży po kraju, aby odwiedzić swoje rodziny w tym szczególnym czasie.
Niemniej dane, które niedawno opublikowało chińskie Ministerstwo Transportu, wskazują, że liczba podróży podczas tegorocznego Księżycowego Nowego Roku, święta obejmującego 40 dni, spadła o 924 mln w porównaniu z rokiem 2019 – ostatnim rokiem przed pandemią, w którym nie było żadnych ograniczeń w podróżowaniu.
Czas podróży związanych z Księżycowym Nowym Rokiem rozpoczyna się 14 dni przed wigilią Księżycowego Nowego Roku, co wypada zwykle pod koniec stycznia lub na początku lutego, i trwa około 40 dni.
Ministerstwo Transportu Chin opublikowało 17 lutego dane dotyczące podróży, obejmujące 40 dni wokół Księżycowego Nowego Roku 2023, przed świętem i po nim – a było to pierwsze święto noworoczne bez ograniczeń w podróżowaniu od początku wybuchu COVID-19.
Liczba podróży w tym okresie środkami transportu publicznego: kolejowego, drogowego, wodnego i lotniczego, spadła o 46,5 proc., do 1,595 mld.
W tym samym okresie 2019 roku oficjalne dane wskazywały na 2,980 mld podróży środkami transportu publicznego.
Ministerstwo twierdzi, że tego roku łączna liczba podróży w tym okresie wyniosła 4,733 mld, co obejmowało 1,595 mld za pośrednictwem środków transportu publicznego i 3,138 mld w „ruchu pojazdów pasażerskich autostradą”. Jednak „ruch pojazdów pasażerskich autostradą” to nowa podkategoria dodana w 2023 roku, nie była uwzględniona w poprzednich latach.
W nowo opublikowanych oficjalnych danych reżim twierdził, że w okresie podróży związanych z Księżycowym Nowym Rokiem „ruch pojazdów pasażerskich autostradą” w 2023 roku był o 17,2 proc. wyższy niż w 2019 roku.
Zgodnie z tym twierdzeniem oznacza to, że ruch pojazdów pasażerskich autostradą w 2019 roku wynosił ok. 2,677 mld.
Według tych danych całkowity wolumen podróży w okresie noworocznego święta księżycowego w 2023 roku wyniósł 4,733 mld (1,595 mld przy użyciu transportu publicznego + 3,138 mld w ruchu pojazdów pasażerskich na autostradach).
Tymczasem całkowity wolumen podróży w okresie noworocznego święta księżycowego w 2019 roku wyniósł 5,657 mld (2,980 mld przy użyciu transportu publicznego + 2,677 mld w ruchu pojazdów pasażerskich na autostradach).
Z tych dwóch oficjalnych źródeł danych wynika, że w 2023 roku Chiny odnotowały spadek liczby pasażerów o 924 mln w całkowitym wolumenie podróży w porównaniu z rokiem 2019 w tym samym okresie świątecznym.
Brak przejrzystości
Od czasu wybuchu pandemii COVID-19 trzy lata temu ludzie nie są w stanie określić prawdziwej liczby zgonów w Chinach.
Pod koniec stycznia, podczas obchodów Księżycowego Nowego Roku, jeden z czołowych chińskich urzędników ds. zdrowia ujawnił, że ponad 80 proc. mieszkańców Chin zostało zakażonych wirusem.
Mimo szeroko rozpowszechnionych doniesień o przeciekach wewnętrznych dokumentów, sugerujących wysoką liczbę ofiar śmiertelnych w kraju, Komunistyczna Partia Chin (KPCh) nadal publikuje oficjalne dane, które wydają się nielogiczne i nieprzekonujące.
Biorąc pod uwagę długą historię fałszowania przez chiński reżim danych dotyczących niemal wszystkich większych katastrof, jakie miały miejsce, Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) 4 stycznia po raz kolejny publicznie wezwała Pekin do udostępnienia konkretnych i aktualizowanych w czasie rzeczywistym danych dotyczących nowych ognisk choroby szerzących się w kraju, podkreśliła przy tym „znaczenie przejrzystości”.
W kolejnym briefingu WHO podkreśliła, że dane obecnie publikowane przez KPCh nie odzwierciedlają prawdziwego wpływu, jaki COVID-19 miał na liczbę przyjęć do szpitali w kraju, przyjęć na ostry dyżur, a zwłaszcza na liczbę zgonów.
Czy wskazuje to na ogromną liczbę zgonów z powodu COVID-19?
Ogromny spadek liczby podróży krajowych podczas Księżycowego Nowego Roku w Chinach może być silnym wskazaniem na znaczący spadek liczby ludności Chin.
Kraj ten doświadczył ogromnej liczby zakażeń COVID-19 oraz wysokiej liczby hospitalizacji, a także przeszedł trzy lata drakońskich obostrzeń i lockdownów. Strategia zero COVID opóźniła, a nawet uniemożliwiła dostęp osobom chorym i starszym do bardzo potrzebnej opieki medycznej. Mieszkańcom odmawiano również podstawowych środków do życia. W niektórych przypadkach ludzie byli uwięzieni wewnątrz swoich domów lub bloków mieszkalnych, mieli do nich zaspawane wejścia.
Chińskie rodziny mają tradycję spotkań podczas Nowego Roku, a ludzie wracają do swoich rodzinnych miast bez względu na własną sytuację finansową. Jeśli jest mniej podróży, zwykle wskazuje to na zmianę w demografii.
Z oficjalnych danych reżimu dotyczących 2019 roku wynika, że średnia liczba podróży na jedną osobę w okresie noworocznego święta księżycowego wynosiła 2,4. Średnia liczba została wyliczona przez podzielenie całkowitego wolumenu podróży przez populację kraju poniżej 65. roku życia.
Powodem wykluczenia osób w wieku 65 lat i starszych było to, że są one mniej skłonne do podróżowania i zgodnie z chińską tradycją świąteczną to zwykle do nich przyjeżdżają dzieci.
Jeśli oprzeć wnioski na tym wskaźniku, spadek o 924 mln pasażerów w okresie świątecznym może sugerować prawdopodobny spadek liczby ludności o 385 milionów w czteroletnim okresie od 2019 do 2023 roku.
Kate Jiang jest analitykiem finansowym i współpracownikiem „The Epoch Times”, mieszka w Hongkongu.
Sean Tseng mieszka na Tajwanie. Koncentruje się na wiadomościach z Chin.
Tekst oryginalny ukazał się w anglojęzycznej edycji „The Epoch Times” dnia 2023-03-04, link do artykułu: https://www.theepochtimes.com/chinese-lunar-new-year-travel-plunged-by-924-million-in-2023_5099683.html