Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało, że 4 stycznia br. Rada Ministrów przyjęła przygotowany przez resort projekt zmian w Prawie telekomunikacyjnym. Nowelizacja ma ukrócić nieuczciwe praktyki i wyeliminować nadużycia dokonywane za pomocą SMS-ów premium – czytamy w komunikacie.
Ministerstwo wskazuje na powszechność SMS-ów z promocją, konkursem, życzeniami lub wróżbą, w których znajdują się zachęty do wysłania dodatkowo płatnej odpowiedzi. „Nie każdy z nas, choć wielu, nabiera się na to. O tym, że zostali naciągnięci często dowiadują się z rachunku za telefon – zdecydowanie wyższego niż zwykle”.
Zmiany w Prawie telekomunikacyjnym mają w sposób kompleksowy chronić konsumentów przed nieprzewidzianymi opłatami i niechcianymi usługami, a zarazem wyposażyć regulatora rynku telekomunikacyjnego, czyli Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, w skuteczne narzędzia do egzekwowania przepisów.
Do już obowiązujących progów kwotowych 35, 100 i 200 zł dotyczących tzw. usługi Premium Rate, czyli drogich, dodatkowo płatnych SMS-ów: dołączono możliwość całkowitej ich blokady poprzez wybranie progu 0 zł.
Do tej pory abonent mógł, ale nie musiał, określić, czy chce korzystać z SMS-ów o podwyższonej opłacie i ewentualnie do jakiej sumy. W świetle nowych przepisów, jeśli nie wybierzemy żadnego progu, będzie on domyślnie ustawiony na 35 zł. Przekroczenie tej kwoty automatycznie włączy blokadę połączeń na numery premium, dotąd blokada była włączana na żądanie klienta.
Ponadto abonent przed rozpoczęciem usługi typu premium będzie musiał wyrazić na nią zgodę.
Bardzo istotny jest również fakt, że jeśli dojdzie do nadużyć lub niedopełnienia obowiązków, abonenta nie będzie można obciążyć opłatą.
Aby zapewnić zwłaszcza rodzicom możliwość ochrony dzieci przed treściami dla nich nieprzeznaczonymi, zostanie wprowadzona możliwość blokowania nawet bezpłatnych połączeń.
Dostawcy usług premium zostali ponadto zobowiązani do zamieszczania o nich informacji na rachunku telefonicznym.
Z kolei podmioty dostarczające treści np. dodatkowo płatnych SMS-ów będą musiały podać więcej informacji w zgłoszeniu tego świadczenia do rejestru usług o podwyższonej opłacie, prowadzonego przez Prezesa UKE. Nowe wymagane informacje to m.in. adres poczty elektronicznej i numer telefonu, co ułatwi klientom ewentualne składanie reklamacji. W zgłoszeniu do rejestru znajdzie się także oświadczenie o prawdziwości danych. Za podanie nieprawdziwych przewidziana jest odpowiedzialność karna, co także jest nową regulacją. Dodany został także wymóg stałej aktualizacji danych w rejestrze, także konieczność zgłaszania do niego usług wcześniej, tzn. 14 dni przed rozpoczęciem zamiast 7 dni, jak jest w tej chwili.
Prezes UKE zyskuje dodatkowe narzędzia służące kontroli usług dodatkowo płatnych. Na mocy decyzji będzie mógł nakazać przedsiębiorcy telekomunikacyjnemu zablokowanie dostępu do numeru lub pobierania opłat za usługi premium, podmiotowi realizującemu dodatkowe świadczenie – zaprzestanie świadczenia usługi, usługodawcy (np. portalowi społecznościowemu) – usunięcie informacji promocyjnych lub reklamowych usług premium, a także będzie mógł nakazać wprowadzenie kar za brak blokowania usług o podwyższonej opłacie niewpisanych do rejestru.
A.I., źródło: PAP, Ministerstwo Cyfryzacji.