Gliwice: Miasto zamawia rowery miejskie z lokalizatorami GPS

Obecnie systemy rowerów miejskich w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii funkcjonują już w Katowicach, Chorzowie, Sosnowcu, Gliwicach, a także w Tychach, Siemianowicach Śląskich i Zabrzu. Zdjęcie ilustracyjne (<a href="https://pixabay.com/pl/users/yorgunum-844415/?utm_source=link-attribution&amp;utm_medium=referral&amp;utm_campaign=image&amp;utm_content=737190">volkan ugur</a> / <a href="https://pixabay.com/pl/?utm_source=link-attribution&amp;utm_medium=referral&amp;utm_campaign=image&amp;utm_content=737190">Pixabay</a>)

Obecnie systemy rowerów miejskich w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii funkcjonują już w Katowicach, Chorzowie, Sosnowcu, Gliwicach, a także w Tychach, Siemianowicach Śląskich i Zabrzu. Zdjęcie ilustracyjne (volkan ugur / Pixabay)

„Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w maju na ulicach Gliwic pojawi się minimum 200 rowerów miejskich tzw. IV generacji – z monitoringiem pozycji GPS. Miasto ogłosiło przetarg na zorganizowanie, zarządzanie i eksploatację systemu wypożyczalni” – napisano w piątkowym biuletynie gliwickiego urzędu miasta.

Po unieważnieniu pierwszego przetargu na obsługę systemu roweru miejskiego w Gliwicach tamtejszy samorząd zmienił jego założenia. Zamiast dotychczasowego systemu tzw. III generacji zamawia system z co najmniej 200 rowerami miejskimi z lokalizatorami GPS (IV generacji).

Wystarczy aplikacja na telefonie

Wskazano, że rowery będzie można wypożyczać i oddawać „bezpośrednio z poziomu aplikacji, jednak – ze względów porządkowych – tylko w obrębie stacji”. Jednocześnie same jednoślady mają być wyposażone m.in. w system GPS, który umożliwi dokładne zlokalizowanie miejsca pozostawienia roweru.

Każda stacja ma być wyposażona w stojaki umożliwiające zaparkowanie rowerów oraz panel informacyjny ze wskazaniem lokalizacji stacji i skróconą instrukcją rejestracji w systemie oraz wypożyczania rowerów. Lokalizacje stacji nie są jeszcze określone. Najprawdopodobniej niektóre z nich pokryją się z dotychczasowymi.

Popularny Gliwicki Rower Miejski

Gliwicki Rower Miejski, jak nazwano tamtejszy system, w tym roku ma działać od 1 maja do 30 listopada. W latach 2017-19 działał przez trzy sezony, przyciągając 19,8 tys. osób, które zarejestrowały się w systemie. Rowery były wypożyczane po kilkaset razy dziennie.

W ub. roku gliwicki system ruszył 1 marca, objął 15 stacji ze 150 rowerami. Wypożyczanie działa w systemie III generacji, tzn. że można je wypożyczać i oddawać tylko na stacjach bazowych. Natomiast rowery IV generacji zazwyczaj nie korzystają ze stacji, można je wypożyczać bezpośrednio dzięki aplikacjom mobilnym, w obrębie zdefiniowanych stref. Tego typu rozwiązania działają m.in. w Krakowie czy Wrocławiu.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM), zrzeszająca 41 miast i gmin centralnej części województwa śląskiego, również rozważa zastosowanie tego typu systemu. Jej przedstawiciele pod koniec ub. roku ogłosili powtórny przetarg na koncepcję wdrożenia Roweru Metropolitalnego, obejmującego wszystkie gminy członkowskie. System taki miałby ruszyć w 2021 roku.

Podczas listopadowej sesji zgromadzenia GZM zarząd Metropolii deklarował równoległe prace nad alternatywną wersją rozwoju systemu roweru tradycyjnego, działającego w kilku tamtejszych miastach. W ub. roku na terenie GZM systemy rowerów miejskich funkcjonowały w Katowicach, Chorzowie, Sosnowcu, Gliwicach, a także w Tychach, Siemianowicach Śląskich i Zabrzu.

Źródło: PAP.

Tagi:

Wykorzystujemy pliki cookies, by dowiedzieć się, w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszej strony internetowej i móc usprawnić korzystanie z niej. Dalsze korzystanie z tej strony internetowej jest jednoznaczne z zaakceptowaniem polityki cookies, aktualnej polityki prywatności i aktualnych warunków użytkowania. Więcej informacji Akceptuję