Będzie można zgłaszać się do punktu Rzecznika Praw Obywatelskich także w Poznaniu

Rzecznik praw obywatelskich Adam Bodnar podczas konferencji nt. podsumowania najważniejszych wydarzeń w 2017 r. oraz przedstawienia planów RPO na rok 2018, Warszawa, 8.01.2018 r. (Paweł Supernak / PAP)

Rzecznik praw obywatelskich Adam Bodnar podczas konferencji nt. podsumowania najważniejszych wydarzeń w 2017 r. oraz przedstawienia planów RPO na rok 2018, Warszawa, 8.01.2018 r. (Paweł Supernak / PAP)

Każdy, kto poczuł się dyskryminowany ze względu np. na płeć czy wiek lub uważa, że państwo w jakikolwiek sposób naruszyło jego prawa, może się zgłosić do Rzecznika Praw Obywatelskich. Od 10 stycznia interesanci będą mogli udać się także do Biura RPO w Poznaniu.

Do rzecznika praw obywatelskich Adama Bodnara można przyjść nie tylko w Warszawie. „Terenowe” Biura RPO istnieją już w Gdańsku, Katowicach i Wrocławiu. Konsultacji można zasięgnąć również w punktach przyjęć w Bydgoszczy, Częstochowie, Kielcach, Krakowie, Lublinie, Łodzi, Słupsku i Szczecinie, gdzie przyjeżdżają, w konkretnie umówionych terminach, prawnicy Biura RPO – przyjmują skargi oraz udzielają informacji. Właśnie tego rodzaju punkt będzie działał już od środy w Urzędzie Miasta Poznania przy pl. Kolegiackim.

Biuro prasowe RPO wyjaśnia, że: „Chodzi o to, by ze sprawą do Rzecznika można było przyjść, a niekoniecznie pisać do Warszawy”.

Punkt przyjęć RPO w Poznaniu będzie przyjmować interesantów co dwa miesiące, w drugą środę. W 2018 roku wypada to w dniach: 10 stycznia, 14 marca, 9 maja, 11 lipca, 12 września i 14 listopada.

Biuro RPO zaznacza: „Do Rzecznika Praw Obywatelskich może się zgłosić każdy, kto uważa, że państwo naruszyło jego prawa, albo że jest nierówno traktowany przez innych, np. z powodu wieku albo płci. Może się zgłosić osoba pozbawiona wolności, żeby poskarżyć się na poniżające traktowanie, na przykład w domu pomocy społecznej albo szpitalu psychiatrycznym. W takich i podobnych sytuacjach wystarczy napisać albo zadzwonić na bezpłatną infolinię do RPO. Wniosek jest prosty, a w razie potrzeby pracownicy Biura Rzecznika pomogą w jego napisaniu. Wniosek do Rzecznika jest bezpłatny”.

Jednocześnie podkreśla, że Rzecznik Praw Obywatelskich nie zastępuje sądu, nie pełni też roli adwokata lub radcy prawnego, którzy formułują pisma w danej sprawie.

Około 60 tys. wniosków przychodzi rocznie do Biura RPO. Eksperci badają każdą sprawę i weryfikują, czy RPO może pomóc. W trakcie rozpatrywania wniosku biuro może poprosić, aby dostarczono dokumenty, np. od prokuratury, szkoły, szpitala, wojewody lub burmistrza, oraz oczekiwać wyjaśnień dotyczących przebiegu sprawy.

Do kompetencji RPO należy m.in.: „Może zareagować, jeśli dowie się, że komuś dzieje się krzywda z powodu tego, kim jest – na przykład porusza się na wózku, a sklep nie chce go obsłużyć; jest niewidomy, a restauracja nie chce go wpuścić z psem przewodnikiem – to jest dyskryminacja i RPO ma obowiązek się tym zająć. Może żądać, by właściwe urzędy zajęły się sprawą, czyli wszczęły postępowanie. A jeśli takie postępowanie toczy się przed sądem, to może wziąć w nim udział”.

Średnio 100 interesantów rocznie udaje się do punktów informacyjnych RPO.

A.I., źródło: PAP.

Tagi:

Wykorzystujemy pliki cookies, by dowiedzieć się, w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszej strony internetowej i móc usprawnić korzystanie z niej. Dalsze korzystanie z tej strony internetowej jest jednoznaczne z zaakceptowaniem polityki cookies, aktualnej polityki prywatności i aktualnych warunków użytkowania. Więcej informacji Akceptuję