Dzisiaj w Seattle w stanie Waszyngton firma Amazon otwiera pierwszy na świecie sklep spożywczy, w którym nie będzie kas oraz kolejek. Ma to umożliwić nowoczesna techonologia – widzenie komputerowe, łączenie danych z wielu źródeł oraz algorytmy uczenia głębokiego.
„Amazon Go” działa dzięki setkom kamer i czujników umieszczonych na suficie. Zbierają one dane na temat każdego klienta – automatycznie wykrywają, kiedy produkty są zabierane z półki, wiedzą nawet, kiedy produkt jest oddawany na półkę, po tym jak klient się rozmyślił. Wszystko jest rejestrowane za pośrednictwem aplikacji „Amazon Go”, którą skanuje się, przechodząc przez bamkę przy wejściu do sklepu.
Kasy zostały usunięte, co za tym idzie – w sklepie nie ma kolejek. Po wyjściu ze sklepu należność jest naliczana na prywatne konto klienta w firmie Amazon.
Sklep testowy został otwarty dla pracowników Amazona – giganta handlu internetowego – w grudniu 2016 roku. W planach testy miały trwać znacznie krócej, jednak pojawiły się pewne problemy związane z prawidłowym identyfikowaniem klientów o podobnym typie budowy ciała. Ponadto dzieci przenosiły towary i umieszczały je w niewłaściwych miejscach na półkach – poinformował Amazon.
Na pytanie, co dalej Amazon zamierza zrobić z przedstawioną technologią, nie ma na razie odpowiedzi. Gigant handlu internetowego nie oświadczył, czy zamierza otworzyć więcej sklepów „Amazon Go”, czy pozostawi to na razie jako ciekawostkę technologiczną. Amazon posiada także sieć delikatesów Whole Foods Market, ale jak twierdzi wiceprezes „Amazon Go” Gianna Puerini – obecnie Amazon nie ma planów wykorzystania technologii „Amazon Go” w tych sklepach.
M.J., źródła: PAP, NY Times, Amazon.com.