Nurkowie oczyścili i przenieśli elementy wraku szwedzkiego okrętu Solen

Działania nurków w Podwodnym Magazynie Wraków prowadzono od lipca do września. Eksperci z Narodowego Muzeum Morskiego zajęli się m.in. wrakiem XVII-wiecznego szwedzkiego okrętu wojennego Solen. Zdjęcie ilustracyjne (<a href="https://unsplash.com/@noaa?utm_source=unsplash&amp;utm_medium=referral&amp;utm_content=creditCopyText">NOAA</a> / <a href="https://unsplash.com/?utm_source=unsplash&amp;utm_medium=referral&amp;utm_content=creditCopyText">Unsplash</a>)

Działania nurków w Podwodnym Magazynie Wraków prowadzono od lipca do września. Eksperci z Narodowego Muzeum Morskiego zajęli się m.in. wrakiem XVII-wiecznego szwedzkiego okrętu wojennego Solen. Zdjęcie ilustracyjne (NOAA / Unsplash)

Nurkowie z Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku usunęli stare sieci, liny oraz przynęty wędkarskie z konstrukcji XVII w. wraku Solen zalegającego na dnie Zatoki Gdańskiej. W trakcie prac przesunęli wrak w miejsce, w którym był w latach 70. XX wieku.

Działania nurków w Podwodnym Magazynie Wraków, który znajduje się w Zatoce Gdańskiej, kilka mil na wschód od Orłowa, były prowadzone od lipca do września br. Eksperci z NMM zajęli się m.in. wrakiem XVII-wiecznego szwedzkiego okrętu wojennego Solen.

„W czasie prac udało się przenieść i ‘ułożyć’ wrak w formie jak najbardziej zbliżonej do znanej z dokumentacji rysunkowej z badań w latach 70. XX w.” – powiedział dr Krzysztof Kurzyk z Działu Badań Podwodnych NMM w Gdańsku.

Wyjaśnił, że wymagało to od nurków podniesienia oraz przemieszczenia w toni za pomocą worków wypornościowych (o wyporności do dwóch ton) wielkogabarytowych, masywnych elementów wraku, w tym dziobnicy, fragmentu tylnicy oraz trzech dużych rozmiarów części dennych wraku (tzw. Mały Solen), oderwanej z konstrukcji nadstępki oraz kilkunastu mniejszych elementów, takich jak denniki.

Dr Kurzyk dodał, że w pierwszym etapie specjaliści usunęli z konstrukcji XVII-wiecznego wraku stare sieci, liny oraz przynęty wędkarskie. „Za pomocą eżektora oraz płuczki oczyszczaliśmy drewniane elementy konstrukcyjne wraka, przysypane oraz zagrzebane w piaszczystym dnie, co umożliwiło montaż pasów-zawiesi” – powiedział.

Udało się Nasi przyjaciele z Działu Badań Podwodnych przenieśli i ułożyli elementy wraku „Solena” tak, aby jak…

Opublikowany przez Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku Niedziela, 6 października 2024

Zaznaczył, że elementy wraku podczepiane były za pomocą zawiesi do worków wypornościowych (irodyn), napełnianych z pokładu jednostki sprężonym powietrzem, co pozwalało kontrolować przepływ powietrza oraz proces podnoszenia masywnych elementów z dna morza.

Nurkowie z Działu Badań Podwodnych NMM we wrześniu br. rozpoczęli również podnoszenie oraz przemieszczanie 8 żeliwnych zabytkowych dział z XVIII w., każde o wadze ok. 1,5 tony. Dr Kurzyk wyjaśnił, że działa pochodzą ze szwedzkiego warsztatu, zostały odkryte oraz zadokumentowane w czasie akcji „Wiatrem Gnane”. „Wtedy do naszego muzeum trafiły cztery sztuki (dwa z nich po konserwacji znajdują się w holu NMM na Ołowiance – przyp. PAP), a osiem zatopiono w obszarze Podwodnego Magazynu Wraków, w sporym jednak oddaleniu od pławy NMM oraz wraka Solen” – dodał.

Zapowiedział, że przed nurkami wykonanie dokumentacji podwodnej – w tym m.in. aktualnej fotogrametrii wraku Solen oraz położonych w pobliżu dział. Finalnym efektem będzie stworzenie atrakcyjnego stanowiska podwodnego, dostępnego dla płetwonurków, co pozwoli jeszcze lepiej promować oraz chronić morskie dziedzictwo kulturowe Bałtyku.

30-metrowy galeon Solen został zbudowany w Republice Zjednoczonych Prowincji Niderlandów, skąd trafił do marynarki szwedzkiej. Wraz z pięcioma innymi okrętami 28 listopada 1627 r. starł się na Zatoce Gdańskiej z dwiema eskadrami polskich żaglowców. Solen skutecznie atakowany przez polskie jednostki Pan Morski (Wodnik) i Biały Lew, został w akcie desperacji wysadzony w powietrze przez własną załogę.

Wrak Solena odkryto prawie 350 lat później podczas budowy gdańskiego Portu Północnego. Od tego czasu archeolodzy podnieśli z niego ponad 6 tysięcy zabytków; wśród nich znajduje się szczególnie wartościowa kolekcja 20 spiżowych dział okrętowych. Z wraku pozyskano również ponad tysiąc srebrnych i miedzianych monet, liczne elementy uzbrojenia i przedmioty codziennego użytku, a także szczątki marynarzy, na podstawie których zrekonstruowano wygląd członków załogi.

Autor: Piotr Mirowicz, PAP.

Tagi:

Wykorzystujemy pliki cookies, by dowiedzieć się, w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszej strony internetowej i móc usprawnić korzystanie z niej. Dalsze korzystanie z tej strony internetowej jest jednoznaczne z zaakceptowaniem polityki cookies, aktualnej polityki prywatności i aktualnych warunków użytkowania. Więcej informacji Akceptuję