Studenci gliwickiej Politechniki Śląskiej zaprezentowali w poniedziałek zbudowany przez siebie bolid elektryczny. Pojazd potrafi rozpędzić się w 3,5 sekundy do 100 km/h, a jego prędkość maksymalna to 130 km/h.
Bolid SW-05e jest trzecim pojazdem elektrycznym skonstruowanym przez koło naukowe Politechniki Śląskiej SKN POLSL Racing. Studentom zajęło niespełna 10 miesięcy od zaprojektowania pojazdu do jego prezentacji.
„Pojazd posiada wiele innowacyjnych rozwiązań. Powstał od podstaw dzięki naszej myśli inżynieryjnej. Przeszło 85 proc. komponentów zostało wykonanych przez nas” – wyjaśnił podczas prezentacji pojazdu student Politechniki Śląskiej oraz lider zespołu Cezary Pradela.
Moc silników bolidu to 150 koni mechanicznych, a „setkę” osiąga on w ok. 3,5 sekundy. Jego prędkość maksymalna do 130 km/h.
Podczas prezentacji pojazdu studenci podkreślali, że został on zaprojektowany z myślą o prostocie komponentów i integracji zaawansowanych systemów. W tym sezonie zespół skoncentrował się na zmodernizowaniu systemów wysokiego napięcia, zoptymalizowaniu komponentów oraz zwiększeniu sztywności ramy.
„W tym roku nasz zespół zaprojektował całkowicie nowe poszycie aerodynamiczne oraz pakiet aerodynamiczny, gdzie główne obszary zmian obejmują: przednie i tylne skrzydło, sekcje boczne oraz kanały chłodzące” – tłumaczył jeden ze studentów.
Przy projekcie wzięło udział 84 studentów i praktykantów, którzy podzieleni byli na 7 podzespołów technicznych oraz 2 podzespoły marketingowo-organizacyjno-sponsoringowe. Dzięki takiej strukturze członkowie koła mogli sprawnie współpracować ze sobą.
„Głównym powodem angażowania się w projekt jest nasza pasja, która wynika z chęci zdobywania wiedzy, nauki oraz chęci tworzenia. Te aspekty powodują, że młodzi ludzie chcą w tych czasach poświęcać swój czas na projektowanie i wykonywanie tak skomplikowanych projektów jak nasz pojazd” – powiedział lider koła studenckiego.
W sezonie 2024 pojazd weźmie udział w zawodach Formula Student, startując w FS Czech oraz FS Italy. Te międzynarodowe konkursy to doskonała okazja do zaprezentowania innowacyjnych rozwiązań i umiejętności zespołu konstrukcyjnego Politechniki Śląskiej.
„Na zawodach bolid prowadzić będzie członek naszego zespołu. W niektórych przypadkach prowadzimy wewnętrzną rekrutację. Wychodzimy z założenia, że osoby, które najbardziej zasłużyły sobie w zespole powinni być kierowcami. Mamy też członków, którzy ambitnie działają w wirtualnych ściganiach oraz na lokalnych torach gokardowych” – podkreślił Pradela.
SKN PolSl Racing to jedno z najbardziej utytułowanych studenckich kół naukowych w historii Politechniki Śląskiej. Do największych sukcesów POLSL Racing należą nie tylko innowacyjne projekty pojazdów o różnych rodzajach napędów, lecz także zwycięstwa i czołowe lokaty w międzynarodowych zawodach tzw. studenckiej Formuły 1.
„Należy podkreślić, że szczycimy się studentami wysokich lotów z otwartymi i kreatywnymi umysłami. Musimy ich wręcz wyganiać wieczorami z laboratoriów, bo nie chcą opuszać budynków” – podsumował prodziekan ds. kształcenia na Wydziale Mechanicznym Technologicznym Politechniki Śląskiej prof. Marek Płaczek.
Autorka: Julia Szymańska, PAP.