Niemal 3 tys. autobusów, ponad 60 tys. jednośladów i 770 tys. aut osobowych zgłoszono w ubiegłym roku do Centralnej Ewidencji Pojazdów – podało Ministerstwo Cyfryzacji. Najpopularniejszymi markami wśród osobówek były Volkswagen, Opel i Ford. Samochody sprowadzono głównie z Niemiec.
CEPiK, jak podkreślił cytowany w poniedziałkowym komunikacie minister cyfryzacji Marek Zagórski, to nie tylko statystyki. „Dzięki tej bazie oferujemy kierowcom coraz więcej e-usług” – podkreślił. Dużą popularnością cieszy się, jak powiedział, „Historia Pojazdu”, z której Polacy w ubiegłym roku skorzystali 129 mln 859 tys. 339 razy. Ponad 535 tys. 814 razy sprawdzali natomiast swoje punkty karne – dodał.
Trolejbusy, garderoby, bankowozy i koparki
Ogółem w całym 2019 roku przybyło ponad 1 mln 16 samochodów, ciągników i przyczep – wyliczył resort cyfryzacji. „Zarejestrowano ponad 2800 autobusów i dokładnie 16 trolejbusów” – wskazało MC. Niemal 1,1 tys. autobusów zjechało z fabrycznej taśmy w 2019 r., a blisko 200 rok wcześniej. Z kolei wszystkie trolejbusy pochodzą wyłącznie z tych dwóch roczników. „W obu grupach najczęściej rejestrowano produkowane pod Poznaniem Solarisy. Z Bolechowa pochodzi dokładnie 196 autobusów z ubiegłego roku, 30 z 2018 roku i wszystkie odnotowane „autobusy” korzystające z sieci trakcyjnej; dokładnie 7 z 2019 r. i 9 o rok starszych” – wskazało MC.
Prawie 600 egzemplarzy pochodzących z ostatnich dwóch lat, a zarejestrowanych w 2019 r., zasiliło – jak dodano – tabory autobusów miejskich, ponad 230 turystycznych, a ok. 100 międzymiastowych.
Między styczniem a grudniem zeszłego roku przybyło też w Centralnej Ewidencji Pojazdów prawie 16 tys. ciągników rolniczych i niemal 18 tys. samochodowych. „Po około 4 tys. egzemplarzy popularnych TIR-ów to DAF-y i Scanie, przeszło 3 tys. to pojazdy marki MAN” – czytamy.
W bazie pojawiło się też prawie 15 tys. naczep ciężarowych i 39 specjalnych – to m.in. biblioteka na kółkach/kino, ambulans czy pompa do betonu. Oprócz nich także po kilka tysięcy przyczep ciężarowych, rolniczych, czy specjalnych – wśród nich np. niemal 3 tys. kempingowych i 11 estrad.
Ponad 83 tys., jak wyliczyło MC, to samochody ciężarowe. „W tym zbiorze znajdziemy np. chłodnie, cysterny do przewozu mleka czy paliw płynnych, lawety i śmieciarki” – wyjaśniono.
Z kolei w kategorii samochodów specjalnych znaleźliśmy 4565 rekordów, zarejestrowano np.: 46 bankowozy, 3 garderoby/charakteryzatornie, 6 laboratoriów technicznych, 117 samochodów pogrzebowych, 2 koparki, 963 pojazdy pomocy drogowej czy 3 ruchome reklamy.
Najpopularniejsze marki i kierunki importu
W rankingu 10 najpopularniejszych samochodów osobowych zgłoszonych do ewidencji w 2019 roku przewodzi Volkswagen (aut tej marki zarejestrowano 81 tys. 625). Na drugim miejscu jest Opel (67 tys. 240), na trzecim Ford (54 tys. 829). Kolejne pozycje zajmują: Audi (52 tys. 898), Toyota (52 tys. 572), Škoda (45 tys. 155), BMW (45 tys. 895), Renault (41 tys. 023), Peugeot (31 tys. 349), a stawkę zamyka Mercedes-Benz (29 tys. 142).
„215 tys. 103 auta zostały wyprodukowane w ubiegłym roku. Na drugim miejscu, ze względu na rok produkcji, są samochody z 2018 r. Tu już sporo mniej rekordów – 69 tys. 339. Na trzecim rocznik 2008 – 42 tys. 664” – wyliczyło MC. Dodało, że najpopularniejszym typem nadwozia był hatchback (25 tys. 8521 sztuk).
„Samochody sprowadziliśmy głównie z Niemiec, Francji i Belgii, ale pojedyncze egzemplarze sprowadziliśmy też np. z Omanu (Ford Expedition z 2014, Audi A8 z 2015, Jeep Wrangler 2013), Zimbabwe (Ford Focus z 2006, Honda Jazz 2015), Meksyku (Ford Focus 2017, Dodge Journey 2015, Volkswagen Golf 2018), czy Ekwadoru (Chevrolet Trailblazer 2004)” – podał resort. Najczęściej rejestrowaliśmy auta na benzynę (487 tys. 486) i na olej napędowy (279 tys. 392 razy). Odnotowaliśmy też 1 tys. 241 samochodów zasilanych energią elektryczną.
Z dodanych do bazy osobówek 2 tys. 228, jak wskazało MC, otrzymało indywidualne tablice rejestracyjne; zabytkowe – 788, a dyplomatyczne 145. Reszta jeździ z tablicami zwyczajnymi.
W 2019 roku zarejestrowano też 44 tys. 944 motocykle i 15 tys. 293 motorowery. Najwięcej jednośladów trafiło do ewidencji 30 kwietnia – 521 (428 motocykli i 93 motorowery). Najczęściej rejestrowano te wyprodukowane w ciągu ostatnich trzech lat. Z 2019 r. – 12 tys. 243 (dominowała Yamaha – 1 tys. 24 i Romet Motors – 1 tys. 732), 2018 r. – 7 tys. 207 i z 2017 r. – 3 tys. 175.
Autor: Magdalena Jarco, PAP. Śródtytuły pochodzą od redakcji.