Wysokiej rangi urzędnik z chińskiej ambasady w Hiszpanii potwierdził w trakcie rozmowy telefonicznej, którą przeprowadzono w ramach dochodzenia, że osobiście odwiedził dyrektora generalnego Teatro Real w Madrycie, aby zmusić go do odwołania występów podziwianego zespołu taneczno-muzycznego wykonującego chiński taniec klasyczny.
Nowojorski zespół Shen Yun, którego misją jest odrodzenie za pomocą tańca i muzyki chińskiej kultury liczącej 5000 lat, miał wystąpić w Teatro Real w Madrycie 31 stycznia i 2 lutego br., o czym informował na swojej stronie internetowej.
Przedstawienia Shen Yun składają się z tańców ukazujących współczesne Chiny, w tym trwające prześladowania zakazanej w tym kraju praktyki duchowej Falun Gong – temat uznawany przez chiński reżim za tabu.
Na kilka tygodni przed zaplanowanymi występami teatr odwołał spektakle z powodu „problemów technicznych”. Teatro Real potwierdził tę argumentację w mailowym oświadczeniu przesłanym do „The Epoch Times”.
Światowa Organizacja ds. Badania Prześladowań Falun Gong (ang. World Organization to Investigate the Persecution of Falun Gong, WOIPFG), organizacja non profit, która bada przypadki łamania praw człowieka wobec zwolenników Falun Gong, poinformowała, że zdecydowano się na przeprowadzenie dochodzenia w sprawie odwołania występu, po tym jak w mediach ukazały się doniesienia o prawdopodobnej ingerencji ze strony chińskiej ambasady, usiłującej wywrzeć nacisk na teatr w celu odwołania przedstawień.
W ramach tajnego dochodzenia 22 stycznia br. śledczy z WOIPFG zadzwonił do chińskiej ambasady i podał się za wysokiej rangi urzędnika chińskiego rządu. Człowiek, który odebrał telefon, przedstawił się jako chiński ambasador w Hiszpanii Lü Fan – poinformowało WOIPFG w komunikacie prasowym, który zamieszczono na stronie internetowej organizacji, gdzie 28 stycznia udostępniono również nagranie dźwiękowe rozmowy telefonicznej.
„Śledztwo potwierdziło, że anulowanie kontraktu między teatrem a Shen Yun było wyłącznie wynikiem ingerencji Komunistycznej Partii Chin (KPCh)” – podało WOIPFG w swoim oświadczeniu.
„Lü Fan osobiście wywierał nacisk na teatr, aby ten anulował kontrakt z Shen Yun Performing Arts. Jako karty przetargowej użył kontroli KPCh nad rozległym chińskim rynkiem; Lü Fan i dyrektor teatru wspólnie zaplanowali odwołanie występów Shen Yun pod pretekstem trudności technicznych”.
Podczas rozmowy Lü wyjaśnił, w jaki sposób przekonał dyrektora generalnego Teatro Real do odwołania występu Shen Yun, otwarcie przestrzegł go, iż teatr „nie może sobie pozwolić na utratę chińskiego rynku z takiego powodu”.
Lü dodał, że dyrektor generalny teatru, którego nazwiska nie wymieniono podczas rozmowy, początkowo niechętnie wypełniał prośbę ambasady, ponieważ obawiał się, że „spowoduje to utratę dochodów” przez placówkę oraz że ucierpi na tym reputacja teatru. W chwili gdy odwoływano przedstawienia Shen Yun, było już sprzedanych online prawie 900 biletów, a teatr dokonał wielu przygotowań do występów, jak wynika z relacji Lü.
Niemniej po spotkaniu z ambasadorem dyrektor generalny ostatecznie uległ namowom ambasady.
„Powiedziałem mu, żeby nie myślał tylko o dochodach, ale także o polityce. Kiedy współpracujesz z Chinami, zapisując się do Międzynarodowej Ligi Teatrów Jedwabnego Szlaku, masz wielki potencjał na chińskim rynku” – powiedział Lü, odnosząc się do porozumienia podpisanego przez madrycki teatr z chińskim reżimem w 2016 roku.
Międzynarodowa Liga Teatrów Jedwabnego Szlaku jest projektem promującym „wymianę artystyczną w dziedzinie sztuk widowiskowych”, o czym informował dziennik państwowy „China Daily”. Liga jest z kolei częścią flagowego chińskiego projektu zwiększenia wpływów geopolitycznych na całym świecie, inicjatywy „Jeden pas, jedna droga”.
Lü przyznał również w trakcie rozmowy, że ściśle współpracował z dyrektorem generalnym, aby wymyślić powód anulowania spektaklu, który następnie został wykorzystany przez teatr.
„Powiedzieliśmy im, aby użyli powodów technicznych [jako przykrywki], żeby mówili, że występy zostały zarezerwowane w pośpiechu, dlatego nie zastanawiali się nad kwestiami technicznymi” – wyjawił Lü podczas rozmowy. Wyraźnie instruował dyrektora generalnego, by poinformował organizatorów występu Shen Yun, że teatr nie byłby w stanie na czas uporządkować sceny na potrzeby zespołu.
Kiedy 7 stycznia Teatro Real poinformował organizatorów o odwołaniu przedstawień, argumentowano to tym, że w związku z wystawieniem w teatrze dramatu muzycznego Złoto Renu, co miało nastąpić na dzień przed występem Shen Yun i dzień po spektaklu, zaistniał problem wynikający z konieczności demontażu pewnych instalacji w celu dopasowania sceny do potrzeb Shen Yun. Ale teatr nie wydawał się mieć tego samego problemu z innymi występami zaplanowanymi również w terminach sąsiadujących ze Złotem Renu.
Po odwołaniu widowiska Shen Yun w Madrycie europejski polityk wyraził swoje obawy, że chiński reżim może wywierać presję na teatr.
Ostatnio Chińczycy starali się również nawiązać bliższe kontakty z Teatro Real.
W maju 2018 roku Teatro Real podpisał kontrakt z Narodowym Centrum Sztuk Widowiskowych w Pekinie – instytucją prowadzoną przez urzędników partyjnych – aby zaangażować się we współprodukcję i wymianę spektaklami, o czym możemy przeczytać w komunikacie prasowym opublikowanym przez placówkę.
Co więcej, na stronie internetowej teatru podano, że chiński ambasador Lü jest obecnie członkiem „Koła Dyplomatycznego” Teatro Real – grupy dyplomatów, którzy mają promować teatr na arenie międzynarodowej.
Ponadto „The Epoch Times” doniosło niedawno, że dyrektor generalny teatru odbył 14 i 15 stycznia tego roku podróż do Chin.
Wielokrotne próby KPCh udaremnienia występów Shen Yun
Nie jest to pierwszy raz jak KPCh, stosując podobną taktykę, usiłuje doprowadzić do odwołania występów Shen Yun w Hiszpanii.
Według „El Mundo”, drugiego co do wielkości dziennika w Hiszpanii, urzędnicy chińskiego konsulatu wywierali bardzo silną presję na Narodowy Teatr Katalonii oraz urzędników z hiszpańskiego ministerstwa spraw zagranicznych, aby zmusić ich do odwołania występów Shen Yun w Barcelonie w 2014 roku.
Przedstawiciele reżimu udali się osobiście do teatru i zażądali anulowania przedstawienia, ponieważ „jest ono sprzeczne z interesami Komunistycznej Partii Chin”. Odwiedzając wysokich rangą urzędników w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, przestrzegali ich, że nieodwołanie występu „może zaburzyć” dobre stosunki między Hiszpanią a Chinami. „W podtekście wskazywali na chińskie inwestycje w naszym kraju i eksport hiszpańskich produktów” – donosił „El Mundo”.
Niedawno, w 2017 roku, pikietujące grupy KPCh zainscenizowały protest przed Gran Teatre del Liceu w Barcelonie podczas występów Shen Yun w teatrze. Około 25 do 30 chińskich obywateli nosiło transparenty i wykrzykiwało hasła, które zniesławiały Shen Yun oraz Falun Gong, chińską duchową dyscyplinę praktykowaną przez artystów Shen Yun. Hiszpańscy zwolennicy tej praktyki wnieśli pozew o zniesławienie przeciwko pikietującej grupie z KPCh.
Prawnik Carlos Iglesias, który reprezentuje stronę pozywającą, powiedział, że zachowanie pikietującej grupy prezentowało mowę nienawiści.
Shen Yun stawało już w obliczu wyzwań związanych z ingerencją Chin w innych miastach na całym świecie, wliczając w to Holandię, Danię, Koreę Południową, Australię i Stany Zjednoczone. W niektórych przypadkach komunistyczny reżim starał się nawet zmusić zachodnich urzędników państwowych, by nie brali udziału w przedstawieniach ani nie udzielali zespołowi swojego poparcia.
Przykłady takich incydentów miały miejsce w Republice Czeskiej. Daniel Herman, były minister kultury Republiki Czeskiej, powiedział w niedawnym wywiadzie, że wielokrotnie doświadczał nacisków ze strony KPCh, m.in. gdy tybetański przywódca religijny Dalajlama został zaproszony do Czech w 2016 roku oraz gdy Shen Yun występowało w Pradze w 2014 roku. Powiedział, że chińska ambasada kontaktowała się z szefem Teatru Narodowego w Pradze, próbując powstrzymać występy zespołu Shen Yun, ale ostatecznie zakończyło się to dla niej niepowodzeniem.
Dlaczego chiński reżim mierzy w Shen Yun?
Zespół ma siedzibę w Nowym Jorku i został założony przez ludzi, którzy byli dotkliwie prześladowani w Chinach kontynentalnych, ponieważ praktykowali duchową dyscyplinę Falun Gong. Ówczesny przywódca KPCh Jiang Zemin uważał, że ogromna popularność Falun Gong – według szacunków podawanych w zachodnich mediach praktyka ta miała około 100 mln zwolenników – zagroziłaby autorytetowi partii. Następnie zainicjował ogólnokrajową kampanię prześladowań, aresztowań, zamykania w więzieniach i zniesławiania praktykujących Falun Gong.
Ponadto KPCh w sposób celowy i zamierzony rozpowszechnia propagandę wymierzoną w Falun Gong zarówno w kraju, jak i poza jego granicami – wykorzystuje do tego propekińskie lub powiązane z partią chińskie media oraz grupy swoich zwolenników zakorzenione w chińskich społecznościach za oceanem.
Shen Yun występowało w ponad 100 miastach na całym świecie, a na przedstawienia w Nowym Jorku, Barcelonie i w innych metropoliach wszystkie bilety były wyprzedane.
Obserwuj Janitę na Twitterze: @EMG_Janita
Tekst oryginalny ukazał się w anglojęzycznej edycji „The Epoch Times” dnia 2019-01-29, link do artykułu: https://www.theepochtimes.com/undercover-phone-call-reveals-chinese-embassy-pressure-to-cancel-shen-yun-in-spain_2779209.html