Wielka Brytania, raport: Narodowa marka Polski 23. na świecie pod względem wartości

Ranking marek narodowych Nation Brands opracowywany jest co roku na podstawie kilkudziesięciu zmiennych, narodowej marce Polski przypadło w tym roku 23. miejsce. Na zdjęciu pomnik Fryderyka Chopina w Łazienkach Królewskich w Warszawie (masterek / <a href="https://pixabay.com/pl/pomnik-chopin-fryderyk-chopin-381311/">Pixabay</a>)

Ranking marek narodowych Nation Brands opracowywany jest co roku na podstawie kilkudziesięciu zmiennych, narodowej marce Polski przypadło w tym roku 23. miejsce. Na zdjęciu pomnik Fryderyka Chopina w Łazienkach Królewskich w Warszawie (masterek / Pixabay)

Londyńska firma doradcza Brand Finance wyceniła wartość marki narodowej Polski na ponad 650 mld USD (23. miejsce na świecie).

Ranking marek narodowych Nation Brands opracowywany jest co roku na podstawie kilkudziesięciu zmiennych pochodzących m.in. z zestawień Międzynarodowego Funduszu Walutowego (MFW), Światowego Forum Gospodarczego w Davos i serwisu fDi Intelligence.

W tegorocznym zestawieniu na pozycji najbardziej wartościowej marki narodowej na świecie umocniły się Stany Zjednoczone, które zostały wycenione na blisko 26 bln USD, wyprzedzając Chiny (12,8 bln), Niemcy (5,1 bln), Wielką Brytanię (3,7 bln) i Japonię (3,6 bln).

„Choć (prezydent USA) Donald Trump przygotowuje się do rozpoczęcia trzeciego roku urzędowania w Białym Domu, negatywne postrzeganie jego osoby miało niewielki wpływ na markę narodową Stanów Zjednoczonych. Z kolei wolnorynkowe decyzje (obniżenie podatków – przyp. PAP) odbiły się pozytywnie na działaniach inwestorów i wzroście gospodarczym, doprowadzając do wzmocnienia siły i wartości marki” – tłumaczył prezes Brand Finance David Haigh.

Pierwszą dziesiątkę uzupełniły Francja, Kanada, Włochy, Indie i Korea Południowa.

Polska znalazła się w zestawieniu na 23. miejscu z marką narodową wycenianą na 654 mld dolarów (7. miejsce pośród państw Unii Europejskiej).

Konrad Jagodziński z Brand Finance tłumaczył w rozmowie z PAP, że „dzięki pozytywnym prognozom gospodarczym Polska odnotowała 14-procentowy wzrost wartości marki narodowej – nieco powyżej średniego światowego poziomu wzrostu (12 proc.) – co pozwoliło na utrzymanie 23. pozycji w rankingu”.

Ekspert podkreślił jednak, że „wartość marki zależy przede wszystkim od czynników makroekonomicznych i rozmiaru gospodarki, a w mniejszym stopniu od bieżącej polityki czy działań promocyjnych i dopiero szczegółowa analiza siły marki (BSI) pozwala na zrozumienie jej mocnych i słabych stron oraz potencjału na arenie międzynarodowej”.

Wskaźnik BSI jest opracowywany na podstawie danych dotyczących społeczeństwa (w tym np. jakości życia), rynku obrotu dóbr i usług oraz inwestycji w danym kraju.

W tej kategorii, pomimo awansu w rankingu z 54. na 51. miejsce (19. w Unii Europejskiej), siła marki Polski spadła w ciągu ostatniego roku z 65,7 do 65 punktów.

Za najsilniejsze uznano marki Singapuru, Szwajcarii, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Hongkongu (jako specjalnego regionu Chin), Holandii, Finlandii, Nowej Zelandii, Stanów Zjednoczonych, Norwegii i Wielkiej Brytanii. Tuż za pierwszą dziesiątką znalazły się Luksemburg, Niemcy i Kanada.

Z Londynu Jakub Krupa, PAP.

Tagi:

Wykorzystujemy pliki cookies, by dowiedzieć się, w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszej strony internetowej i móc usprawnić korzystanie z niej. Dalsze korzystanie z tej strony internetowej jest jednoznaczne z zaakceptowaniem polityki cookies, aktualnej polityki prywatności i aktualnych warunków użytkowania. Więcej informacji Akceptuję