Na kilka tygodni przed planowanymi występami Shen Yun Performing Arts w jednej z najważniejszych hiszpańskich oper organizatorzy zostali poinformowani, że widowisko „musi zostać odwołane” z powodu problemów technicznych. Zdaniem organizatorów przyczyną jest coś innego.
Dyrektor Teatro Real wysłał 7 stycznia br. list do Puro Arte Humano – organizacji non profit, która zajmuje się zaproszeniem Shen Yun do Hiszpanii – w którym informuje, że przedstawienie zostało odwołane z powodu „bezwzględnej potrzeby artystycznej dotyczącej przestrzeni scenicznej”. Shen Yun miało wystąpić w madryckim teatrze 31 stycznia i 2 lutego.
Dyrektor powiedział, że w dniu poprzedzającym i następującym po występie Shen Yun odbędzie się inny spektakl, dramat muzyczny Złoto Renu, a zdemontowanie związanej z nim instalacji, aby dostosować scenę dla zespołu tanecznego, byłoby trudne. Jednak kwestia ta nie stanowiła problemu dla dyrektorów technicznych teatru w chwili podpisywania kontraktu na wynajem sali.
Puro Arte Humano poinformowało w swoim komunikacie prasowym, że oficjalnie podana przyczyna odwołania występu nie jest przekonująca i w oparciu o wcześniejsze doświadczenia podejrzewa, że prawdziwym powodem odwołania są naciski ze strony Komunistycznej Partii Chin (KPCh). Organizatorzy są przekonani, że to chińska ambasada wywiera naciski na operę w celu odwołania występu Shen Yun w Teatro Real w Madrycie, gdyż tak właśnie postąpili w 2014 roku z Narodowym Teatrem Katalonii, jednakże w tamtym czasie nie doszło do anulowania występu.
Sandra Flores Gomez, wiceprezes Puro Arte Humano, powiedziała, że odwołanie występu jest niedopuszczalne, a okoliczności towarzyszące incydentowi są „kuriozalne, dziwne [i] nieszablonowe”.
„Jeśli pojawia się problem techniczny, można porozmawiać z technikami tego zespołu i znaleźć rozwiązanie” – dodała.
Reprezentanci organizacji non profit powiedzieli, że zaplanowanie występów Paris Opéra Ballet, podobnie odbywających się pomiędzy operami Złoto Renu, na tydzień przed Shen Yun, nie stanowiło problemu dla teatru i nie było potrzeby odwoływania widowisk.
Gomez dodała również, że Teatro Real aktywnie pogłębia swoje relacje z KPCh i w ostatnim czasie zgodził się na wymianę artystyczną z Chinami. Według komunikatu prasowego w maju ubiegłego roku teatr podpisał kontrakt z Narodowym Centrum Sztuk Widowiskowych w Pekinie, który obejmuje wymianę spektakli pomiędzy teatrami oraz koprodukcję. Co więcej, jak dowiedziało się „The Epoch Times”, zaledwie kilka dni temu, 14 i 15 stycznia, dyrektor generalny teatru odbył wizytę w Chinach.
„Dla nikogo nie jest tajemnicą, że teatr ma bardzo dobre stosunki z Komunistyczną Partią Chin” – powiedziała Gomez. „Wiemy, że żona Xi Jinpinga podczas swojej ostatniej wizyty w Hiszpanii odwiedziła Teatro Real w towarzystwie królowej, gdzie została przyjęta z zachowaniem królewskiego protokołu, jaki obowiązuje podczas wizyty pierwszej damy”.
Chiński przywódca odwiedził Hiszpanię w listopadzie ubiegłego roku i spotkał się z hiszpańskim premierem Pedro Sánchezem.
Gomez powiedziała ponadto, że w międzyczasie chińskie ambasady nieustannie wywierają naciski, aby występy na całym świecie zostały odwołane.
„[Do takiej ingerencji] dochodzi praktycznie w każdym mieście, które odwiedza Shen Yun” – dodała.
W ciągu ponad dziesięciu lat światowych tournée Shen Yun miały miejsce sytuacje, w których KPCh wywierała presję na zachodnie teatry, by nie wynajmowały swoich scen temu zespołowi lub żeby odwoływały jego występy. Komunistyczny reżim stara się nawet zmusić zachodnich urzędników państwowych, by nie brali udziału w przedstawieniach ani nie udzielali zespołowi swojego poparcia.
Co więcej, KPCh organizuje przed teatrami pikietujące grupy, które gromadzą się w ten sposób na całym świecie, trzymają afisze z propagandowymi sloganami i stosują mowę nienawiści, aby zakłócać pracę teatrów podczas występów Shen Yun. Najnowszym tego przykładem była sytuacja przed Lincoln Center w Nowym Jorku.
Naciski w przeszłości
W przeszłości KPCh próbowała podobnej taktyki, aby ingerować w występy Shen Yun. W 2014 roku chińscy dyplomaci usiłowali zmusić Narodowy Teatr Katalonii w Barcelonie do odwołania występów.
Według „El Mundo”, drugiego co do wielkości dziennika w Hiszpanii, urzędnicy chińskiego konsulatu wywierali bardzo silną presję na teatr, a następnie na hiszpańskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych.
Przedstawiciele reżimu udali się osobiście do teatru i zażądali anulowania widowiska, ponieważ „jest ono sprzeczne z interesami Komunistycznej Partii Chin”. Odwiedzając wysokich urzędników w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, przestrzegali ich, że nieodwołanie występu „może zaburzyć” dobre stosunki między Hiszpanią a Chinami, „w podtekście wskazywali na chińskie inwestycje w naszym kraju i eksport hiszpańskich produktów” – donosił „El Mundo”.
W roku 2017 pikietujące grupy KPCh zainscenizowały protest przed Gran Teatre del Liceu w Barcelonie podczas występów Shen Yun w teatrze. Około 25 do 30 chińskich obywateli nosiło transparenty i wykrzykiwało hasła, które zniesławiały Shen Yun oraz Falun Gong, chińską duchową dyscyplinę praktykowaną przez artystów Shen Yun. Hiszpańscy zwolennicy tej praktyki wnieśli pozew o zniesławienie przeciwko pikietującej grupie z KPCh.
Prawnik Carlos Iglesias, który reprezentuje stronę pozywającą, powiedział, że zachowanie pikietującej grupy prezentowało mowę nienawiści.
Podobnie jak w Hiszpanii, wiele teatrów na całym świecie oraz liczni prawodawcy doświadczyli presji ze strony przedstawicieli KPCh, w tym teatry z Holandii, Danii, Australii i Stanów Zjednoczonych.
Dlaczego KPCh tak bardzo obawia się Shen Yun?
Shen Yun Performing Arts zostało założone przez zwolenników Falun Gong, którzy byli ciężko prześladowani w Chinach kontynentalnych. Ówczesny przywódca KPCh Jiang Zemin uważał ogromną popularność Falun Gong za zagrożenie dla władzy partii, ponieważ według szacunków podawanych w zachodnich mediach około 100 milionów osób praktykowało w tamtym czasie w Chinach tę duchową dyscyplinę. Następnie zainicjował on ogólnokrajową kampanię prześladowań: aresztowania, osadzanie w więzieniach i zniesławianie praktykujących Falun Gong.
Potwierdzono, że od 1999 roku w wyniku prześladowań zmarło ponad 4000 zwolenników Falun Gong, jednak biorąc pod uwagę trudności w uzyskaniu poufnych informacji z Chin, prawdziwa liczba jest prawdopodobnie znacznie wyższa. Ponadto chiński reżim w sposób celowy i zamierzony rozpowszechniał i nadal kontynuuje rozpowszechnianie propagandy wymierzonej w Falun Gong zarówno w kraju, jak i za granicą. Dokonuje tego za pośrednictwem propekińskich lub powiązanych z partią chińskich mediów i zorganizowanych grup komunistycznych zakorzenionych w chińskich społecznościach za oceanem.
Występy Shen Yun zawierają sceny ukazujące nadużycia praw człowieka we współczesnych Chinach, jak np. prześladowania Falun Gong, oraz tańce obrazujące zainspirowaną przez Niebiosa starożytną chińską cywilizację, co doprowadza komunistyczny reżim, który oficjalnie jest ateistyczny, do stanu głębokiej irytacji. Stąd też KPCh już od samego początku istnienia Shen Yun wielokrotnie próbowała przeszkadzać w występach, stosując różne taktyki, które opisano na stronie internetowej zespołu.
Reportaż powstał przy współpracy z dziennikarką „The Epoch Times” Annie Wu.
Obserwuj Janitę na Twitterze: @EMG_Janita
Tekst oryginalny ukazał się w anglojęzycznej edycji „The Epoch Times” dnia 2019-01-17, link do artykułu: https://www.theepochtimes.com/chinese-regime-pressure-suspected-behind-shen-yun-show-cancelation-in-spain_2767321.html